بوسنی

مراسم پیاده‌روی نوای صلح (مارش میرا) به منظور بزرگداشت جانباختگان و شهدای نسل‌کشی سربرنیتسا (در جریان جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی در منطقه بالکان) در کشور بوسنی‌ و هرزگوین برگزار می‎شود.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته بنیاد شعر و ادبیات داستانی با انتشار فراخوانی با عنوان «۱۰ روز در بالکان» از اهالی ادبیات و نویسندگان جوان برای سفر به بوسنی ‌و هرزگوین و شرکت در مراسم پیاده‌روی چهارروزه صلح (مارش میرا) دعوت کرد.

 البته این سفرها سابقه نیز دارند و مؤسسات و نهادهای گوناگون به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های این‌چنینی تدارک دیده بودند؛ اما این بار قرار است 10 نویسنده به کشور بوسنی و هرزگوین بروند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که قرار است سفر دیگری برای نویسندگان توسط شهرستان ادب به جنوب کشور نیز تدارک دیده شود.

درباره مراسم


مراسم پیاده‌روی نوای صلح (مارش میرا) به منظور بزرگداشت جانباختگان و شهدای نسل‌کشی سربرنیتسا (در جریان جنگ دهه ۱۹۹۰ میلادی در منطقه بالکان) در کشور بوسنی‌ و هرزگوین برگزار می‎شود. این آیین، محفلی برای گردهمایی مسلمانان، مسیحیان صلح‌طلب و اهالی فرهنگ و ادبیات از نقاط مختلف کره خاکی است تا در آن اندیشه صلح همگانی ترویج شود.

درباره مکان مراسم


منطقه بالکان به‌ویژه کشور بوسنی‌ و هرزگوین به علت نزدیکی به غرب و قلب اروپا، یک منطقه راهبردی برای قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود؛ به‌نحوی‌که این منطقه، از دیرباز کانون نزاع‌ها و کشمکش‌های قومی و مذهبی بوده است. این چالش‌های دامنه‌دار در سال‌های پایانی قرن بیستم به جنگ داخلی بزرگی در منطقه بالکان انجامید که طی آن حدود ۱۰ درصد جمعیت بوسنی‌ و هرزگوین کشته شدند. بزرگ‌ترین نسل‌‎کشی‌ بعد از جنگ‌های جهانی، در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا واقع در بوسنی‌ و هرزگوین انجام شد که در آن بیش از هشت‌هزار مرد مسلمان در کمتر از سه روز قتل‌عام شدند.
بر اساس معادلات سیاسی و نظامی کنونی جهان، این نزاع هنوز پایان نیافته است و حضور مؤثر ایالات متحده -با استعداد یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی‌ در اروپا- و نقش‌آفرینی روسیه و حضور فرهنگی کشورهای ترک‌زبان و عربی در این منطقه، نشان‌گر اهمیت این کشور است.

کی و چگونه؟


به گزارش صبح نو، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برای شرکت نویسندگان جوان کشورمان در این آیین نمادین و بزرگداشت شهدای نسل‌کشی با عنوان «۱۰ روز در نوار بالکان» اقدام کرده است و نویسندگان در این برنامه از ۱۴ تا ۲۴ تیرماه امسال با حضور در کشور بوسنی‌ و هرزگوین و شرکت در این آیین بزرگداشت، ضمن دیدار با فرهیختگانی از سرزمین‌های مختلف از کشور بوسنی نیز دیدن خواهند کرد.
برنامه سفر«۱۰ روز در بالکان» روز ۱۴ تیر با پرواز به بوسنی و حضور در شهر سارایوو (پایتخت) آغاز می‌شود. بازدید از شهر موستار، برای شرکت در مراسم پیاده‌روی چهارروزه (هر روز بین ۸ تا ۱۰ ساعت پیاده‌روی) و حضور در نقطه پایانی مراسم پیاده‌روی در قبرستان پوتوچاری شهر سربرنیتسا، از برنامه‌های این سفرند.
داوطلبان شرکت در این پیاده‌روی تا ۲۸ فروردین می‌توانند با استفاده از نشانی @MaysamAmiri با آقای میثم امیری، نماینده بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان تماس برقرار کرده و علاقه‌ خود را برای حضور در این سفر اعلام کنند.

شرایط حضور


هزینه سفر برای هر شرکت‌کننده مبلغ سه میلیون تومان است که قابل بازگشت نخواهد بود. همچنین همراه داشتن لوازم مورد نیاز کوه‌پیمایی و پیاده‌روی، ضروری است.
با توجه به اینکه حداکثر ۱۰ نفر در این سفر حضور خواهند داشت، اولویت با نویسندگان زیر ۴۰ سال است.
بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، پس از بررسی داوطلبان شرکت در این برنامه، اعضای گروه را انتخاب خواهد کرد. همچنین انصراف از انجام سفر به معنای بازپرداخت این مبلغ نیست و به منظور جلوگیری از توقف برنامه‌ریزی‌ها، مبلغ واریزی به هیچ عنوان برگشت داده نمی‌شود.
در پایان این سفر، آثار نوشته‌شده توسط نویسندگان شرکت‌کننده در برنامه «۱۰ روز در بالکان» (حداکثر در ۴۰ هزار کلمه) که مناسب نشر تشخیص داده شوند با راهنمایی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان منتشر خواهد شد.

سفر قبلی
بنیاد شعر و ادبیات داستانی پیش از این و در مهرماه سال 1393 برنامه سفر به جنوب ایران روی آب‌های دریای مکران (عمان) در حد فاصل چابهار تا جزیره قشم و بندرعباس را تدارک دیده بود.
مدت این سفر پنج روز بود و گروه اعزامی به سواحل خلیج فارس و مکران، با امیر دریادار سیاری نیز دیدار داشتند. گفتنی است ظرفیت این اردو محدود بود و فقط 24 نفر انتخاب شدند. اولویت در این سفر با جوانانی بود که کارنامه پربارتری داشتند.

هنوز زود است
آقای مهدی قزلی در گفت‌وگو با «صبح نو» با بیان اینکه از سفر قبلی به مکران، یک مستند، چندین سفرنامه و یک رمان تولید شد، گفت: ما این آثار را به نیروی دریایی ارسال کردیم و بعد از بررسی آنها قرار است منتشر شوند. البته کار فرهنگی و نوشتن، کار یکی، دو روز نیست و زمان می‌برد.
وی با اشاره به اینکه برای سفر به بوسنی تاکنون حدود 50 نفر ثبت‌نام کرده‌اند از بررسی و اعلام نتایج تا چند روز آینده خبر داد و افزود: با توجه به پیاده‌روی چندین ساعته در روز، در انتخاب این 10 نفر ملاحظات سنی و جسمی داریم و امیدواریم که خروجی خوبی داشته باشد.
قزلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌هایی برای معرفی ادبیات ایران در بوسنی دارید گفت: تمام سعی‌مان این است که در دانشگاه سارایوو سخنرانی داشته باشیم اما در همان محل پیاده‌روی نیز به معرفی نویسندگان حاضر و معرفی آثار آنها و دیگر نویسندگان خواهیم پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس