گمرک

بر اساس آمار گمرک، حجم تجارت خارجی کشور از رکورد ۱۰۵.۸ میلیارد دلار دولت دهم در سال ۱۳۹۰ به ۸۷.۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

سرویس اقتصاد مشرق - گمرک از کاهش حجم تجارت خارجی کشور در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم خبر داد.

بر اساس آمار گمرک، حجم تجارت خارجی کشور از رکورد ۱۰۵.۸ میلیارد دلار دولت دهم در سال ۱۳۹۰ به ۸۷.۶ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته است.

حجم تجارت خارجی کشور در سال ۱۳۹۵ که اولین سال اجرای برجام و لغو تحریم‌ها بود نسبت به سال ۱۳۹۱ در دولت دهم که اوج اجرای تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی به کشور بود هم کمتر است. در سال ۱۳۹۱ حجم تجارت خارجی کشور ۹۴.۹ میلیارد دلار بود.

اما با تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ حجم تجارت خارجی کشور به ۹۱.۵ میلیارد دلار کاهش یافت. دولت یازدهم موفق شد در سال ۱۳۹۳ تجارت خارجی کشور را به ۱۰۴ میلیارد دلار افزایش دهد اما در دو سال اخیر مجدد شاهد نزول حجم تجارت خارجی کشور بودیم.

بدین ترتیب در اولین سال اجرای برجام و ادعای لغو تحریم‌ها، حجم تجارت خارجی کشور به ۸۷.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به رکورد دولت دهم در سال ۱۳۹۰ (هم زمان با اوج‌گیری تحریم‌های اقتصادی) ۱۸.۲ میلیارد دلار کمتر است و نسبت به سال پایانی عملکرد دولت دهم (۱۳۹۱) بیش از ۷ میلیارد دلار کاهش نشان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • الف IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    21 5
    مشرق جان تجارت خارجی از دو بخش واردات و صادرات تشکیل شده اگه افزایش تجارت خارجی با افزایش واردات باشه هیچ ارزشی نداره مثل دولت قبل ، اما اگه صادرات افزایش و واردات کاهش پیدا کنه شاید در شاخص کلی تجارت خارجی با کاهش روبرو باشیم اما در اصل داریم کار درست را انجام میدیم و باید از دولت تشکر کرد بخاطر این اتفاق.
    • علی IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
      7 15
      نکته مهم! عدم باورمندی حامیان حزبی : به روحانی حداقل 70درصد حامیان حزبی اش به رییسی حداکثر 20 درصد حامیان حزبی اش چرا؟ چون روحانی نماینده وضع موجود است و فقط طیف باریک حامیان حزبی ولو با عدم باورمندی و از سر ناچاری به او رای میدهند اما این تعلق و تعهد حزبی در توده 60 درصدی آراء خاکستری به روحانی وجود ندارد و ظاهرا در یک ماه باقیمانده بوجود نخواهد آمد لذا حذف روحانی توسط مردم منطقی است نه عجیب! بدرود
  • روحانی مچکریم IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    23 6
    روحانی مچکریم که واردات را کاهش دادی
    • مسعود IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
      3 0
      دولت روحانی در 5/3 سال گذشته 40 میلیارد دلار واردات انجام داده است و این به اندازه کل واردات دولت نهم و دهم است .
  • .... IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    12 23
    روحانی جون خداحافظ همین حالا
  • رضایی IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    5 5
    درود بر روحانی رییس جمهور دولت دوازدهم انشااله
  • احسان IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    4 3
    اثر تحریمها چند سال بعد از زمان تحریمهاست. اون افزایش صادرات هم ماشی از قدرت اقتصادی کشور تا سال ۸۶ است. استقبال از تحریمها اشتباه راهبردی بود. کشور را نابود کرد.
  • كشور ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۰
    14 3
    يخاطر اينكه دسته بيل از چين و برنج مسموم از هند وارد نكردن حجم تجارت خارجي كاهش يافته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس