کد خبر 707633
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۵
تماس تلفنی ترامپ

هرچند یک اقدام نظامی مقطعی می‌تواند چهره‌ای مقتدر از ترامپ ترسیم کند، اما او در عین حال می‌داند که با شعارهای ضدجنگ سر کار آمده و یک اقدام نظامی طولانی و احتمالا فرسایشی، اثر معکوس دارد.

به گزارش مشرق؛ کشتیهای جنگی آمریکایی بامداد روز جمعه ده‌ها موشک به سمت پایگاه نظامی «الشعیرات» سوریه شلیک کردند.

در یادداشت پیش رو نگاهی مختصر داریم به اینکه چرا آمریکا چنین اقدامی انجام داد و اینکه آیا این حملات همچنان ادامه خواهد یافت یا نه.

نشانه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند چرا آمریکا در این برهه دست به اقدام نظامی زد:

١. حادثه مشکوک «خان شیخون» در اوج تنش‌های داخلی در آمریکا و آغاز تحقیقات در مورد روابط ترامپ و روسیه رخ داد. تحقیقاتی که به گفته یک عضو کنگره اگر ادامه یابد، ممکن است حتی به بازداشت نزدیکان ترامپ منجر شود. ترامپ چه در داخل و چه در خارج از کشور به عنوان بازیچه پوتین شناخته شده و به شدت نیاز به اقدامی داشت تا خود را مستقل از روسیه و حامی «منافع ملی ایالات متحده» نشان دهد.

٢. در سه ماهی که از آغاز به کار ترامپ می‌گذرد، تقریبا تمام طرح‌های پیشنهادی او با شکست مواجه شده است؛ طرح ممنوعیت ورود مهاجرین، طرح لغو و جایگزینی خدمات درمانی اوباما و طرح اصلاحات مالیاتی. اما همانطور که انتظار می‌رفت، یک اقدام نظامی توانست حتی اغلب سناتورهای دموکرات را برای اولین بار با او همراه کند.

٣. محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها به پایین‌ترین سطح رسیده و او اکنون جزو نامحبوب‌ترین روسای جمهور تازه وارد به کاخ سفید در تاریخ آمریکاست. ترامپ اولین رییس جمهوری نیست که با یک اقدام نظامی ناگهانی و محدود تلاش می‌کند آمریکایی‌ها را پشت سر خود متحد کند.

٤. بر اساس گزارش رسانه‌های وابسته به نومحافظه‌کاران، ترامپ که وعده داده بود سیاست‌هایی متفاوت از اوباما در پیش بگیرد، به شدت از سوی گروه‌های تندرو نزدیک به اسراییل تحت فشار است تا دستکم در ظاهر سیاست خارجی متفاوتی اتخاذ کند. حمله بامداد امروز با استقبال گسترده این طیف همراه شده است.

در عین حال نشانه‌هایی هست که مشخص می‌کند اقدام نظامی ترامپ دستکم فعلا ادامه نخواهد یافت:

١. هرچند یک اقدام نظامی مقطعی می‌تواند چهره‌ای مقتدر از ترامپ ترسیم کند، اما او در عین حال می‌داند که با شعارهای ضدجنگ سر کار آمده و یک اقدام نظامی طولانی و احتمالا فرسایشی، اثر معکوس دارد و محبوبیت او را از بین می‌برد.

٢. مقامات پنتاگون گفته‌اند از چند ساعت قبل به روسیه اعلام کرده بودند که این پایگاه هدف قرار می‌گیرد. روسیه هم این مسئله را به اطلاع سوریه رسانده است. همین امر موجب شد اغلب تجهیزات مهم از پایگاه خارج شده و خسارات محدود شود. اطلاع‌رسانی ترامپ به پوتین، نشان می‌دهد که وی از درگیر شدن با روسیه و ورود به جنگ مستقیم در سوریه هراسان است.

٣. رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا چه قبل و چه بعد از حمله بار دیگر از لزوم یافتن راهکار سیاسی در سوریه سخن گفت. یک مقام پنتاگون هم به رسانه‌ها گفت این حمله، به معنی تغییر سیاست آمریکا در سوریه نیست.

٤. هرچند تمام متحدان آمریکا از اقدام نظامی امروز حمایت کردند، اما به جز ترکیه و عربستان، همگی تاکید کردند که از این حمله به عنوان یک اقدام مقطعی و هدفمند حمایت می‌کنند و همچنان معتقدند که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد. جنگ عراق، افغانستان و لیبی موجب شده تا اقدام نظامی گسترده در سوریه، دستکم فعلا از حمایت بین‌المللی برخوردار نباشد.

نگاهی به وضعیت داخلی آمریکا، مواضع مقامات این کشور و اطلاعاتی که تا الان منتشر شده، نشان می‌دهد این حمله بیش از هر چیز با هدف کسب پرستیژ، جلب حمایت داخلی و نمایش استقلال از روسیه، انجام گرفته و فعلا به همین حمله محدود می‌ماند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۹
    0 0
    دیوانه ای سنگی انداخته است و... شاهنامه آخرش خوش است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس