کد خبر 706912
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
ترامپ و السیسی

کارشناسان تمایل روسای جمهوری آمریکا و مصر برای «ازسرگیری مجدد روابط» را در راستای افزایش کمک‌های تسلیحاتی و مالی واشنگتن به قاهره و رسیدن به اهداف دو طرف در خاورمیانه ارزیابی کردند.

 به گزارش مشرق، روزنامه اینترنتی «گازیتا. رو» در تحلیلی نوشته است: نخستین ملاقات "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا و "عبدل فتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر در واشنگتن نشان داد که رئیس جدید کاخ سفید قصد دارد پیشنهاد «ازسرگیری مجدد روابط» را به قاهره بدهد. در جریان مذاکرات رهبران دو کشور، ترامپ اعلام کرد که واشنگتن از مصر و رئیس جمهور آن حمایت کرده و تمایل دارد که دو کشور تلاشهای خود برای مبارزه با تروریسم در خاورمیانه را با یکدیگر متحد کنند.

دونالد ترامپ نخستین گام در جهت «ازسرگیری مجدد روابط» بین واشنگتن و قاهره را برداشت. در تاریخ سوم آوریل در کاخ سفید نخستین دیدار روسای جمهوری آمریکا و مصر انجام شد. سفر السیسی به آمریکا، نخستین سفر وی به واشنگتن از زمان رسیدن به مقام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۴ بود. در دوران ریاست جمهوری "باراک اوباما"، روابط ایالات متحده با مصر بسیار سرد بود، ولی به نظر می رسد که رئیس جمهوری جدید آمریکا قصد دارد این وضعیت را تغییر دهد.

سران آمریکا و مصر در پایان مذاکرات خود در کاخ سفید اعلام کردند که قصد دارند در کنار هم با تروریسم مبارزه کرده و صلح و ثبات را به منطقه خاورمیانه، از جمله در لیبی، سوریه و یمن بازگردانند و همچنین هر دو طرف تمایل دارند که از فلسطین و اسرائیل برای حل و فصل مناقشه بین آنها حمایت کنند.

دست دوستی ترامپ به سمت السیسی

ترامپ به السیسی اطمینان داد که ایالات متحده دوست و متحدی قابل اعتماد برای قاهره خواهد بود که این موضع گیری کاملا با مواضع دولت قبلی آمریکا در قبال مصر که همواره از اقدامات دولت السیسی انتقاد کرده و هرگز او را به واشنگتن دعوت نکرده بود، بسیار متفاوت است. دولت اوباما حتی کمکهای مالی و نظامی آمریکا به مصر را به خاطر جنجالهای گسترده مربوط به نقض جدی حقوق بشر در این کشور بسیار کاهش داده بود.

رسانه های گروهی آمریکایی یادآور شده اند که شباهت زیادی در شیوه های برخورد رهبران آمریکا و مصر دیده می شود: هم ترامپ و هم السیسی، در واکنش به مورد انتقاد قرار گرفتن از سوی مطبوعات کشورهایشان، آنها را به انتشار «اخبار دروغین» متهم می کنند و در برخورد با مسائل، موضع گیری بسیار تند و یکجانبه ای دارند.

حمایت آمریکا از مصر به مبارزه با تروریسم ربطی ندارد

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است، تمایل دو طرف برای همکاری کاملا قابل درک است. برای اینکه اگر دولت السیسی روی دریافت کمکهای تسلیحاتی و مالی قابل توجه از سوی واشنگتن حساب باز کرده است، ترامپ نیز قصد دارد از دولت مصر در مسئله مبارزه با تروریسم در خاورمیانه استفاده کند. ضمن اینکه حمایت بیشتر واشنگتن از قاهره به منزله خرید بیشتر تسلیحات نظامی است که به عقیده کارشناسان، اصلا ربطی به مبارزه با تروریسم ندارد.

"امی هوتورن" رئیس طرح دموکراسی در خاورمیانه در این رابطه گفته است: «اگر دونالد ترامپ واقعا خواستار افزایش نقش قاهره در مبارزه با تروریسم در منطقه بود، فروش تانکهای بیشتر به دولت مصر، هیچ کمکی به رسیدن به این هدف نمی کند. در حقیقت افزایش توان نظامی قاهره تنها در راستای بلندپروازهای دولت السیسی است و ارتباطی با مبارزه واقعی با تروریسم ندارد. »

عامل روسیه در روابط آمریکا و مصر

"لئونید ایواشف" نائب رئیس آکادمی مسائل ژئوپلیتیکی روسیه نیز یادآور شده است که مواضع دولت باراک اوباما در بسیاری از موارد باعث نزدیکی مسکو و قاهره شد. وی می گوید: «آنچه طی سالهای اخیر در مصر رخ داد و اینکه واشنگتن دقیقا همان برخوردی را با "حسنی مبارک" نمود که با صدام حسین و معمر قزاقی داشت، باعث شد تا مصری ها دیگر به آمریکا اعتماد نداشته باشند. نظامیان مصری هم بعد از بدست گرفتن قدرت در این کشور، به دنبال یافتن شرکای جدیدی راهبردی بوده و روسیه یکی از انتخاب‌های آنها بود و در همین رابطه روابط مسکو و قاهره طی چند سال اخیر بهبود یافت. »

به گفته این کارشناس برجسته روس، دولت دونالد ترامپ اکنون تلاش می کند تا اشتباه دولت سابق آمریکا را در رابطه با قاهره اصلاح کرده و بتواند مصر را باردیگر به متحد خویش در خاورمیانه تبدیل کند و ظاهرا «ازسرگیری مجدد روابط» پاسخگوی منافع هر دو طرف بوده و آنها را در رسیدن به اهدافشان در منطقه کمک خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس