کد خبر 706825
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
اقتصاد مقاومتی به سبک سوری‌ها

رئیس بزرگترین بیمارستان درمانی آموزشی دمشق تاکید می‌کند: همچنان 90 درصد داروهای مورد نیاز سوریه در داخل تامین می‌شود.

 به گزارش مشرق، دکتر «عصام زکریا» رئیس بیمارستان «المواساة» به عنوان بزرگترین بیمارستان درمانی آموزشی در پایتخت سوریه به تشریح میزان خسارت‌های وارده به بخش پزشکی و خدمات درمانی این کشور از ابتدای بحران تا کنون و تلاش‌های دولت برای غلبه بر این مشکلات پرداخت و از تجربه جمهوری اسلامی ایران که بر تمام تبعات و پیامدهای جنگ ظالمانه‌ای که علیه آن به راه افتاد، غلبه کرد، تمجید کرد.

وی خاطر نشان کرد : جنگ ظالمانه و بی‌رحمانه‌ای که علیه میهن عزیزمان سوریه به راه افتاده، یک جنگ بی‌سابقه بوده است، ‌جنگی که همه چیز کشور سوریه را هدف قرار داده است. بخش بهداشت و سلامت همانند دیگر بخش‌ها به شکل گسترده تحت تاثیر بحرانی قرار گرفته که کشورمان از آن رنج می‌برد.

الامین افزود : در حقیقت، بسیاری از تاسیسات درمانی پزشکی ما در معرض تروریسم سازمان‌ یافته قرار گرفته و بسیاری از آنها تخریب شده و قادر به خدمات رسانی نیستند که این مشکل منجر به کمبودی شده که نقطه ضعف به شمار می‌رود، اما درباره چگونگی غلبه ما بر این مشکلات، ما تاسیسات موجود در مناطق امن را توسعه دادیم و بسیاری از آنها را پس از آزادسازی مناطق از لوث  تروریسم، بازسازی کردیم و توانستیم بر اساس اصل بهترین چیزهایی را که در اختیار داریم، خدمات ضروری را ارائه کنیم.

وی درباره کمبود تجهیزات و لوازم پزشکی در بخش بهداشت و سلامت سوریه طی جنگ فعلی اظهار داشت :‌درباره تجهیزات و لوازم در حقیقت مسئله تجهیزات به دغدغه بزرگ ما تبدیل شده، ‌همانطور که می‌دانید تجهیزات پزشکی تا یک مدت مشخص و محدود قابل استفاده است، و تاریخ استفاده آنها پس از مدت مشخصی پایان می‌یابد، بخشی از تجهیزات و وسایل در معرض ویرانی و خرابی گرفت، برخی تجهیزات هم به سبب تاریخ مصرفشان با خلل و نقائص زیادی روبرو شد، به طوری که  اگر  دستگاه‌های پزشکی را تقسیم کنیم، برخی دستگاه‌ها کار می‌کند و برخی دستگاه‌ها به اصلاح و بازسازی نیاز دارد و برخی دستگاه‌ها دیگر قابل استفاده نیست و از بین رفته است.

رئیس بزرگترین بیمارستان خدماتی درمانی آموزشی دمشق در ادامه گفت: در حالی که بر اساس قوانین و مصوبات سازمان ملل، همواره بخش‌های بی‌طرفی در جنگ‌ها فعال هستند مانند بخش بهداشت و  بخش غذا، این بخش‌ها در تمام جنگ‌های جهان بی‌طرف هستند مگر در جنگ ظالمانه‌ای که علیه سوریه جریان دارد، جنگ حتی این بخش‌ها را هم در برگرفته، چگونه می‌توانیم در سایه این شرایط دستگاه‌ها و تجهیزاتی را که نیاز به اصلاح و بازسازی دارد، مجددا راه‌اندازی کنیم.

الامین افزود : در حقیقت ما بر نسل جوان تکیه کردیم، این نسل مبتکر نیاز به فرصت‌ها برای نشان دادن توانمندی‌هایش دارد، ما توانستیم بخش‌هایی از دستگاه‌های از کار افتاده را در دستگاه‌هایی که نیاز به اصلاح و تعمیر داشت، ‌قرار  دهیم و به این ترتیب توانستیم برخی از انواع این دستگاه‌ها را راه‌ اندازی کنیم.

رئیس بیمارستان المواساه اظهار داشت : حتی در موضوع دستگاه‌ها و تجهیزات، برخی از تجهیزات بزرگ بود که در آن سِنسورهای کوچک قرار داده شده بود که نشان می‌دهد که این دستگاه‌ها وارد و در سوریه نصب شده است در نتیجه برخی کشورها، این شرکت‌ها را تحریم کردند تا در نهایت این شرکت‌ها از ارسال این تجهیزات و حتی لوازم یدیکی که در تامین آن دشواری‌ زیادی وجود داشت، خودداری کنند.

الامین درباره مشکلات بخش دارویی در سوریه در طول سال‌هایی که از بحران می‌گذرد، گفت :‌درباره داروها، سوریه قبلا به ۹۰ کشور جهان دارو صادر می‌کرد و داروسازی در مناطق شمال سوریه که شاهد درگیری است، ‌متمرکز بود، گروه‌های تروریستی به شکل هدفمند به کارخانه‌های داروسازی یورش بردند و بخش‌هایی از آنها را به مناطق دیگر منتقل کردند، با این وجود، همچنان ۹۰ درصد داروهای مورد نیاز سوریه در داخل تامین می‌شود.

وی درباره کمبود کادر پزشکی در نتیجه بحران سوریه اظهار داشت :‌منابع انسانی طی بحران متضرر و به یک مشکل بزرگ تبدیل شد، ما در زمینه کادر موجود در بخش بهداشت با کمبود روبرو هستیم، مثلا در بیمارستان المواساه در سال ۲۰۱۱ میلادی،  شمار پزشکان ۸۱۰ پزشک بود که ما در دوره بحران، ۳۰ درصد آنها را از دست دادیم، به همین تعداد پرستار از دست دادیم، این نیز یک نقطه ضعف است، ولی توانستیم از طریق عقد قرارداد با جوانان با این مشکل برخورد کنیم، جوانان ممتاز و فارغ‌‌التحصیل، به این ترتیب توانستیم به نوعی نیاز کادر انسانی را برطرف کنیم.

رئیس بیمارستان المواساه دمشق در ادامه گفت : مایلم اضافه کنم که بیمارستان المواساه یک بیمارستان خدماتی و آموزشی است، این اولین بیمارستان آموزشی در سوریه به شمار می‌رود، علاوه بر آنکه یک بیمارستان خدماتی هم به شمار می‌رود، این بیمارستان همچنان به تمام وظایف خود عمل می‌کند و دانشجویان پزشکی سال‌های چهارم، پنجم و ششم در آن آموزش می‌بینند، این دانشگاه همچنان مدرک دکترا می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد : این بیمارستان سوری همچنان قادر است نه تنها در سطح کل کشور در زمینه فارغ‌التحصیلی دانشجویان فعالیت کند، بلکه در بالاترین سطوح مدارک دکترا را به دانشجویان کشورهای عربی مجاور اعطا کند.

الامین تصریح کرد : می‌خواهم مسئله‌ای را آشکار کنم و آن اینکه در بسیاری از اوقات، بحران‌ها، ملت‌ها را تحریک می‌کند، من تجربه موجود در ایران را ارج می‌نهم، آنها نیز در معرض جنگ ظالمانه و محاصره در تمام زمینه‌ها قرار گرفتند، ولی این محاصره در نهایت برای آنها سود و فایده به همراه داشت، زیرا آنها توانمندی‌ها و امکانات داخلی و ذاتی خود را توسعه دادند به طوری که برخی شرکت‌های بزرگ ایران حتی از پیچ،  بزرگترین دستگاه رایانه را ساختند.

رئیس بیمارستان المواساه دمشق در پایان گفت : ما نیز امیدواریم که این بحرانی که در سوریه با آن روبرو هستیم، انگیزه‌ای برایمان باشد تا از این محاصره عبور کنیم، ‌ما از تجربه جمهوری اسلامی ایران الهام می‌گیریم، زیرا ایران عملا دست به معجزه زد و به یک کشور بزرگ نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح جهان تبدیل شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس