امیرحسین کاوه

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر ایران سیزدهمین تولید کننده فولاد در جهان به شمار می رود.

به گزارش مشرق، امیر حسین کاوه در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: صنایع استراتژیک فراوانی مانند صنایع دفاعی، خودرو‌سازی، مسکن، لوازم خانگی و... به‌طور مستقیم و بسیاری دیگر از صنایع به شکل غیرمستقیم وابسته به صنعت‌آهن و فولاد است بنابراین توسعه این صنعت می‌تواند موتور محرکه دیگر صنایع و استقلال اقتصاد کشور از واردات باشد.


وی همچنین اظهارداشت: در حال حاضر افزون بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تن فولاد در جهان تولید می شود که سهم ایران از این بازار سالانه ۱۸ میلیون تن است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی به بررسی موضوع دامپینگ صادرات فولاد به وسیله ایران و چهار کشور دیگر در کمیته فولاد اتحادیه اروپا گفت: در حال حاضر بیشترین صادرات فولاد به اروپا از کشور های چین، روسیه، برزیل و مقداری از صربستان، اوکراین و ایران صورت می گیرد.

وی افزود: شکایت کشورهای اروپایی از ایران و چهار کشور دیگر از قبیل روسیه، برزیل، صربستان و اوکراین به اتهام دامپینگ فولاد صورت گرفته حال سئوالی که در این زمینه مطرح می شود اینکه چرا چین در لیست مزبور قرار ندارد؟

کاوه در ادامه با بیان اینکه ایران در سال ۲۰۰۶ بیشترین صادرات فولاد به کشورهای اروپایی را داشته است، اظهارداشت: صادرات فولاد ایران در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ اوج گرفت اما به میزان صادرات سال ۲۰۰۶ میلادی نرسید.

وی با اشاره به این جمله که ورق های گرم فولادی به وسیله یک شرکت دولتی یا خصولتی در ایران تولید می شود، گفت: شرکت مزبور در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی کمتر از یک میلیون تن ورق گرم فولادی به کشورهای اروپایی صادرات داشته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: هم اکنون کشورهای اروپایی مدعی هستند که فروش کمتر از یک میلیون تن ورق گرم فولادی از ایران بصورت دامپینگی بوده است.

وی بیان داشت: ورق های گرم فولادی که از ایران به کشورهای اروپایی صادر شده است صنایع داخلی به شدت نیازمند این نوع ورق ها هستند.

کاوه در ادامه با یادآوری اینکه ایران به ازای صادرات ورق های گرم فولادی سه میلیون تن واردات داشته است، اذعان داشت: واردات این کالا برای کشور گران تمام می شود.

وی با اعلام اینکه کشورهای ثروتمند با عمل دامپینگ برای خود قدرت رقابت مصنوعی ایجاد می کنند، یادآورشد: ایجاد قدرت رقابت مصنوعی باهدف قبضه بازارهای جهانی و سلب قدرت رقابت از رقبا صورت می گیرد.

برنامه «روی خط بازار» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز راس ساعت ۱۱ به مدت ۵۵ دقیقه با هدف ارائه یک تصویر بزرگتر و کاملتر و قابل درک از رویدادهای مهم اقتصادی و رفع ابهامات اقتصادی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو اقتصاد مراجعه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس