کد خبر 704838
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶
پرچم سوریه

استاندار حمص ضمن تاکید بر تمرکز ارتش سوریه برای یکسره کردن کار تروریست‌ها در حومه شمالی و شرقی حمص، وضعیت خدمات رسانی به شهروندان در این استان را بسیار مطلوب توصیف کرد.

«طلال برازی»، استاندار حمص در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه به تشریح آخرین تحولات استان و مبارزه با تروریسم علیه داعش و جبهه النصره و تلاش ها برای خلع سلاح افراد مسلح پراکنده در حمص از طریق آشتی های محلی پرداخت.

 تلاش های مهمی برای اجرای توافق الوعر صورت گرفته این توافق به کجا رسیده و اهمیت آن در چیست؟

برازی: فرایند آشتی در حمص از چندین سال پیش تاکنون ادامه دارد و توافق آشتی در محله الوعر در راستای تکمیل این فرایند است و پس از بارها پیچیدگی توافق هم اینک به مرحله اجرا رسیده است.

بر اساس توافق الوعر صدها فرد مسلح با خانوده هایشان و طی ۲ نوبت از این محله خارج شدند و کلا قرار است ظرف شش هفته هر هفته یک نوبت از این افراد از الوعر خارج شوند تا با خالی شدن کامل تنها محله باقی مانده از حمص از وجود افراد مسلح، امنیت به آنجا بازگشته و کار نهادهای دولتی در آنجا از سر گرفته شود.

 هنوز گروه های مسلح در حومه شمالی استان حمص حضور دارند شیوه برخورد دولت با آنها چگونه است؟

برازی: الرستن، تلبیسه و الحوله مناطقی است که گروه های مسلحی که برخی از آنها وابسته به جبهه النصره هستند در آنجا حضور دارند اما هم اینک تلاش هایی برای ایجاد آشتی در الحوله جریان دارد.

دولت سوریه به وضعیت خدمات رسانی و تامین مایحتاج اساسی شهروندان در مناطق مذکور اهمیت می دهد اما حضور و پراکندگی بزرگ افراد مسلح و بخصوص تروریست های خارجی در الرستن و تلبیسه خدمات رسانی مطلوب به مردم را با مشکل موجه کرده است.

ما امید داریم که ارتش سوریه منطقه الرستن را از وجود جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی پاکسازی کند و در عین حال بسیاری از اعضای جامعه محلی در این منطقه تلاش هایی برای ایجاد آشتی در این منطقه به کار گرفته اند که همه این ها می تواند به بازگشت امنیت و ثبات به حومه شمالی حمص کمک کند.

 شمار زیادی از عناصر داعش هم در حومه شرقی حمص مستقر هستند و این منطقه شاهد جنگ قوی بین ارتش سوریه و متحدانش با این گروهک تروریستی است موازنه قوای واقعی در این منطقه چیست؟

برازی: در منطقه شرق حمص ارتش سوریه پس از آزادسازی تدمر به سمت سخنه و سپس دیرالزور پیش می رود و هم اینک در فاصله ۱۵ کیلومتری پس از تدمر به سمت مسیر سخنه است و به اعتقاد من ارتش سوریه با حمایت دوستان و متحدانش تا آزادی دیر الزور پیش خواهد رفت.

 چه تلاش هایی برای بازسازی شهر تدمر که قدمت تاریخی و فرهنگی دارد صورت گرفته است؟

برازی: دولت سوریه کمک کرده تا به زودی کار بازسازی زیرساخت های تدمر و تامین آب و برق و بهداشت و مخابرات این منطقه از سر گرفته شود و البته این اقدامات در بخشی از مناطق تدمر که کار پاکسازی از مین ها و بمب های دستی تمام شده انجام شده است و انتظار می رود طی ماه آتی با از سرگیری خدمات رسانی اهالی تدمر به تدریج به آنجا بازگردند.

 ارتش سوریه با نیروهای دیگری هم برای مین زدایی در تدمر همکاری دارد یا تنها طرف روسی مسئول این قضیه است؟

برازی: ارتش سوریه از طریق یگان مهندسی خنثی سازی بمب و با همکاری برخی کارشناسان روس کار خنثی سازی مین ها و بمب های دستی در تدمر را ادامه می دهد و می توانیم بگوییم که بیش از هشتاد درصد کار پیش رفته است و ظرف چند هفته آینده این شهر کاملا از وجود بمب ها و مین ها پاکسازی می شود.

 

میزان خرابی هایی که داعش در شهر تاریخی تدمر به بار آورده تا چه اندازه است و آیا مرمت سازی آن ممکن است؟

برازی: داعش خسارت های زیادی به تدمر زده که البته ترمیم آن امکان پذیر است و وزارت فرهنگ سوریه کار بررسی شیوه های ترمیم برخی از آثار تاریخی تدمر ر با کمک برخی نهادهای بین المللی آغاز کرده است.

 آیا وضعیت خدمات رسانی به شهروندان در حمص در وضعیت مطلوبی قرار دارد؟

برازی: خدمات اصلی و ضروری شهروندان شامل آب، برق، سوخت، مخابرات و غیره برای همه استان حمص فراهم است، وضعیت آموزش و پرورش استان هم با بهبود قابل توجهی همراه بوده به استثنای حومه شمالی که با دخالت ها و تحریکات جبهه النصره همراه بود اما فعالیت های فرهنگی و ورزشی هم طبق برنامه از بیش از دو سال پیش تاکنون در حال اجراست.

نهادهایی غیر دولتی و جمعیت ها و سازمان های مردمی هم با دولت در بازگشت زندگی طبیعی به حمص و حومه آن فعال و سهیم هستند.

بیش از ۴ هزار و پانصد مغازه در داخل شهر حمص کار خود را از سر گرفته و در اتاق بازرگانی ثبت شده اند بازارهای قدیمی هم بازسازی شده تا تجار به سر کار خود بازگشته و صاحبان صنایع و کارگران هم چرخ تولید و توسعه استان را به گردش درآورند.

وقتی حیات طبیعی شهروندان در حمص جریان دارد یعنی این شهر از وجود تروریست هایی که در سال های اولیه عمر بحران سوریه به شدت فعال بودند، خلاصی یافته است.

 منطقه صنعتی در حسیاء یکی از قطب های صنعتی مهم در سوریه است آیا این منطقه می تواند جایگزین مناطقی صنعتی دیگری از سوریه همچون منطقه صنعتی حلب شود که توسط تروریست ها نابود شده است؟

برازی: در شهر صنعتی حسیاء از ۲ سال پیش حیات طبیعی و کار تولید از سر گرفته شده و به وضعیت قبل از بحران سوریه رسیده است، تاسیسات جدیدی  در آنجا وجود دارد، شمار تاسیسات صنعتی در آنجا به ۳۲ تاسیسات رسیده که از جمله آن صنابع سنگین، متوسط و سبکی است که در شهر صنعتی حسیاء تاسیس شده است.

شهر صنعتی حسیاء در سال گذشته میلادی شاهد فعالیت فوق العاده ای بوده و با شروع سال جدید و افزایش ثبات و امنیت در سوریه انتظار می رود که حسیاء به پایگاه اقتصادی-صنعتی بزرگی در سوریه مبدل شود.

 آیا کشورهای دوست و متحدان سوریه در کار بازسازی حمص مشارکت خواهند داشت؟

برازی: دولت سوریه کار بازسازی را با تکیه بر ظرفیت های داخلی و کمک از بازرگانان سوری مقیم خارج و شرکت های بخش دولتی آغاز کرده است اما بخشی از اقدامات لازم برای بازسازی بخصوص اقدامات راهبردی همچون احداث راه آهن، پل ها، طرح های نفت و گاز نیاز به همکاری مشتقیم کشورهای دوست و استفاده از تجربه و امکاناتشان دارد که در راس آنها جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین هستند.

دولت سوریه با اراده قوی و اطمینان از پیروزی تصمیم های جدیدی برای آزادسازی بیش تر مناطق از داعش و تروریسم گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس