کد خبر 703153
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲
رکود و اشتغال

یک استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه سال 96 نرخ تورم دو رقمی است گفت: دولت نیازمند خانه تکانی اساسی است.

‌به گزارش مشرق، ابوالقاسم حکیمی‌پور در تحلیل شرایط کنونی اقتصاد کشور اظهار داشت: مشکلی که هم‌اکنون گریبانگیر اقتصاد ما شده و دولت هم نتوانسته است این معضل اساسی را رفع کند و به عنوان اصلی‌ترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، مسئله پایین بودن سطح اشتغال، رکود و بیکاری است که پیش‌بینی می‌شود مسائل امنیتی و اجتماعی ایجاد کند.

* رشد منفی و صفر در اغلب بخش ها/رشد اقتصادی اعلام شده گمراه‌ کننده است

وی ادامه داد: آنچه از آمارهای متناقض وجود دارد و جسته و گریخته در بخش مسکن و معدن هم مشاهده می‌شود، این است که رشد منفی داشته‌ایم، در بخش کشاورزی رشد خاصی نداشته‌ایم و حدود 5 درصد بوده است، در بخش صنعت هم تقریباً رشد در این مدت صفر بوده ضمن آنکه بنابر اعلام مرکز آمار مبنی بر رشد 7.2 درصدی، باید گفت که این رشد غیرکیفیتی است زیرا زمانی می‌توان رشد اقتصادی را مثبت قلمداد کرد که شامل همه بخش‌ها باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود:‌ آنچه اغلب کارشناسان اقتصادی بر آن اتفاق‌نظر دارند این است که رشد اقتصادی اعلام شده از سوی دولت گمراه‌کننده است زیرا مربوط به صادرات و تولید نفت است؛ بنابراین این رشد اقتصادی در دفعات می‌تواند گمراه‌کننده اقتصاد هم باشد و مسئولان دولتی هم با این رقم بازی می‌کنند و آن را موفقیت دولت می‌دانند در حالی که همه کارشناسان اقتصادی اتفاق‌نظر دارند که قطعاً این رشد اعلام شده، رشد غیرکیفی است رشد اقتصادی زمانی گفته می‌شود که شامل همه بخش‌ها، معدن، مسکن، کشاورزی، خدمات و صادرات باشد.

*تعطیلی 60درصد ظرفیت صنایع/رکود فعلی ناشی از نبود سیاست در خط مشی‌گذاری اقتصادی است

وی اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد این رشد فراگیر در بخش‌های مولد کشور نبوده‌ایم ضمن آنکه در حال حاضر 20 هزار نفر در صنعت نفت ایران مشغول به کار هستند و فقط این رشد مربوط به آنها است و سایر بخش‌های اقتصادی کشورمان با رکود عجیبی مواجه است و این رکود نشأت گرفته از نبود سیاست در زمینه خط مشی‌گذاری اقتصادی است.

حکیمی‌پور افزود: 60 درصد ظرفیت صنایع کوچک و متوسط ما در حال تعطیل شدن است و با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند واردات کالاهایی که تا همین چند سال پیش روی میز دستفروشان بود امروز از کشورهای خارج انجام می‌شود و این همه عوامل موثر در بروز رکود کشور است.

این کارشناس اقتصادی گفت:‌ همه این موارد نشان از این دارد که رکود در حال تعمیق است؛ خط‌مشی‌گذاران اقتصادی ما هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند که در هنگام رکود باید چه کاری انجام دهند، وقتی تصمیم‌گیران اقتصادی ما نظیر وزرای اقتصاد و صنعت، رئیس سازمان مدیریت، سیستم بانکی و بانک مرکزی همه سکوت کرده‌اند و هیچ‌گونه راهکاری برای رفع رکود ندارند و احساس هم نمی‌شود، چنین مشکلاتی رخ می دهد.

* قفل 45 درصد منابع بانکی/ بدهی 145 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی و بانکها

حکیمی پور افزود: 40 تا 45 درصد منابع سیستم بانکی ما قفل شده است ضمن آنکه دولت 35 هزار میلیارد تومان فقط به بانک مرکزی و 110 هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی کشور بدهکار است ضمن آنکه بانک‌های ما هم حدود 65 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستند و این همه نشان از تعمیق رکود در اقتصاد کشور ما دارد در حالی که سیاست‌گذاران هیچ‌گونه راهکاری در این خصوص ندارند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: توصیه من این است که دولت در اسرع وقت اگر می‌خواهد رکود را تغییر بدهد باید بدهی خود را به سیستم بانکی کشور و بانک مرکزی تسویه کند ضمن آنکه مطالبات معوقی که در این زمینه وجود دارد خود عامل دست و پاگیری است که موجب قفل شدن منابع بانکی کشور می‌شود و طرح‌های تکلیفی که از طرف دولت و مجلس به سیستم بانکی کشور تحمیل می‌شود و این سستم اجازه ندارد درباره این تسهیلات تکلیفی کار کارشناسی انجام دهد باید رفع شود ضمن آنکه بررسی شود که چنین طرح‌هایی اقتصادی هست یا خیر.

حکیمی‌پور ادامه داد: بسیاری از تسهیلات تکلیفی سیستم بانکی ما با مشکل عدم بازپرداخت اقساط مواجه هستند؛ آمارهایی که درباره بدهی دولت به بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور عنوان شد بدون در نظر گرفتن دیرکرد و سود بانکی دیده شده است که اگر بخواهیم دیرکرد را محاسبه کنیم و سود بانکی را حدود 18 درصد در نظر بگیریم ارقامی که اعلام شد به مراتب افزایش خواهد یافت.

* ادعای رفع تحریم‌ها و تحریم‌های بانکی همه واهی است/ همه توجه دولت به وزارت خارجه است

وی بیان کرد: توصیه بعدی در راستای خروج از رکورد، در حوزه واردات کالا و خدمات است؛ تا زمانی که لجام‌گسیختگی در واردات کالا و خدمات داریم مطمئناً رکود را تعمیق بیشتری می‌بخشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: در مورد وضعیت اقتصادی کشور می‌توان گفت در این 4 سالی که دولت فعلی سرکار است همه توجه دولت به وزارت امور خارجه خلاصه می‌شد و همه کار دولت در این وزارتخانه بود؛ رئیس جمهور عملکرد وزارتخانه دیگر را چندان مورد بررسی قرار نمی‌داد و فقط تمرکز بر وزارت امور خارجه داشت بنابراین حتی در اردیبهشت امسال  4 وزیر نامه نوشتند چون نمی‌توانستند رئیس جمهور را ببینند بنابراین وعده‌وعیدهای پسابرجامی هیچ‌یک محقق نشد و این ادعاها که همه تحریم‌ها و تحریم‌های بانکی برداشته می‌شود وعده واهی بود.

* هیأت های خارجی دنبال سرمایه‌گذاری در ایران نیستند دنبال بازار مصرفند

این کارشناس اقتصادی افزود: در پسابرجام هر هیأت خارجی که وارد ایران می‌شود دنبال سرمایه‌گذاری در ایران نیست و فقط به ایران به عنوان بازار مصرف می‌نگرند تا بتوانند کالاهای خود را عرضه کنند و طبیعتاً در اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها، وقتی یک دلار سرمایه‌ وارد کشور نمی‌شود نباید نام سرمایه‌گذاری بر آن نهاده شود و فقط نوعی مراوده اقتصادی بین  هیأت‌های داخلی و خارجی است.

این استاد دانشگاه گفت: امیدی که دولتمردان به پسابرجام داشتند واهی بود؛ دولت فعلی یک عذرخواهی بسیار بزرگ به ملت ایران بدهکار است.

* اقتصاد ایران از سیستم بانکی و وزارت اقتصاد خط‌مشی نمی‌گیرد/ مشاوره غلط به رئیس جمهور

حکیمی‌پور اظهار داشت: احساس می‌کنم که سیاست‌گذاران و خط‌مشی‌گذاران اقتصادی کشور در دولت فعلی از بافت متجانس و هماهنگی برخوردار نیستند، احساس می‌شود که اقتصاد ایران از سوی سیستم بانکی و وزارت اقتصاد خط‌مشی نمی‌گیرد و فقط توسط افرادی که به عنوان مشاور کنار رئیس جمهور هستند و اطلاعات غلطی به وی می‌دهند، اداره می شود.

وی بیان کرد: ادعاهای رئیس جمهور و معاون مبنی بر اینکه «ما دیگر شرمنده مردم نیستیم» و یا اینکه «انتظارات مردم را برآورده کردیم» و یا اینکه «در سال 95 ما اقتصاد را مقاومتی‌تر کردیم»، کاملاً عوام فریبی است و اصلاً مورد تأیید کارشناسان اقتصادی و دانشگاهیان نیست.

* لزوم کاهش واردات لجام‌گسیخته و عصیانی/دولت به فکر کنترل فساد گمرک باشد

این کارشناس اقتصادی افزود: به نظر من برای آغاز رفع رکود، دولت باید بدهی خود را به سیستم بانکی پرداخت کند، تسهیلات تکلیفی کاهش یابد، بین قوه قضاییه و دولت درباره افرادی که بدهی‌های سنگین به سیستم بانکی کشور دارند مشکلات رفع شود و دولت بتواند منابع قفل شده خود را آزاد کند و به بخش‌های مولد کشور تسهیلات داده شود.

حکیمی‌پور گفت: باید واردات لجام‌گسیخته و عصیانی انواع کالاها به کشور کاهش یابد، باید فسادی را که در گمرکات ما وجود دارد رفع شود، بدین ترتیب که کالاهایی در گمرکات وارد می‌شود اما به اسم‌ها و عناوین دیگر هستند، کنترل نمی شوند، باید مرزها را در گمرک تحت کنترل قرار دهیم ضمن آنکه بنادری که به صورت غیر رسمی در کشور فعالیت می‌کنند و کالای قاچاق از آنجا وارد می‌شود، باید تحت کنترل باشد.

* دولت به جاری رفع رکود دنبال انتخابات است/نیاز دولت به یک خانه‌تکانی اساسی/تورم سال 96 دورقمی است

این کارشناس اقتصادی افزود: دولت باید همه برنامه‌های خود را توسط رسانه‌های جمعی به مردم اعلام کند و شفاف‌سازی داشته باشد؛ دولت حدود 6 ماه است که فقط به فکر انتخابات است و آقایان هیچ‌گونه راهکاری برای رفع رکود ارائه نداده‌اند ما وزیر اقتصاد و مدیرکل بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را منصوب کردیم تا مشکلات را رفع کنند اما متأسفانه هیچ‌گونه اقدامی انجام نمی‌شود.

وی اضافه کرد: در صورت انتخاب شدن مجدد رئیس جمهور فعلی در دور بعدی، دولت نیازمند یک خانه‌تکانی اساسی است زیرا اگر همین امروز هم کار نکنیم فردا دیر خواهد بود و اقتصاد ایران بیشتر در رکود فرو خواهد رفت ضمن آنکه سال آینده 100 درصد تورم ما 2 رقمی خواهد شد و رشد اقتصادی ما هم حدود 2 درصد خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد حسین عصاران IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۳
    0 0
    به نظر باید منتظر یک تورم جهشی باشیم حدود 50 تا 75 درصد در سال 96 یا 97

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس