کد خبر 701941
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸
شبکه جم

شبکه جم به عنوان یک شبکه گسترده ماهواره ای همواره منکر وجود اسپانسر مالی بوده و مدعی است تامین بودجه شبکه از راه تبلیغات تلویزیونی می باشد.

به گزارش مشرق، ابتدایی ترین موضوع در هر شبکه ماهواره ای موضوع تامین بودجه های شبکه می باشد. روش معمول تامین بودجه شبکه های مختلف  استفاده از تبلیغات یا اسپانسر مالی است.

شبکه جم به عنوان یک شبکه گسترده ماهواره ای همواره منکر وجود اسپانسر مالی بوده و مدعی است تامین بودجه شبکه از راه تبلیغات تلویزیونی می باشد. برای رد این مدعا نگاهی به تناسب زمان برنامه ها و میزان تبلیغات جم می اندازیم.

شبکه جم تی وی با 31 شبکه با کیفیت  HD روی دو ماهواره بطور همزمان پخش می گردد.

به گفته شهرام همایون اپوزیسیون سلطنت طلب به ازای هر 4 دقیقه پخش روی ماهوراه باید یک دقیقه تبلیغات پخش شود تا هزینه شبکه تامین شود با توجه به این که شبکه جم روی دو ماهواره بطور همزمان  پخش می گردد پس نیاز است به ازای هر دو دقیقه یک دقیقه تبلیغات انجام گیرد. با توجه به اینکه نسبت تبلیغات شبکه های جم حدودا ده دقیقه به یک دقیقه است پس در بهترین حالت یک پنجم بودجه جم از این راه تامین می گردد.

اما سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود این است که اگر بودجه های جم از راه تبلیغات تامین نمی شود پخش تبلیغات به چه دلیلی صورت می گیرد.

دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه ما به مهم ترین آنها به اختصار می پردازیم.

الف) پوشش برای بحث مالی و انکار وابستگی جم تی وی به نهادهای پشت پرده: با توجه به اینکه جم تی وی سیاست های فرهنگی غرب برای تغییر در جامعه ایران را دنبال می کند برای اینکه ماهیت گردانندگان واقعی آن افشا نگردد احتیاج به یک سرپوش برای بحث تامین مالی و پولی شبکه دارد. بهترین سرپوش بحث تبلیغات است.

ب) ایجاد محبوبیت برای شبکه: جم تی وی با پخش محصولات ایرانی سعی در ایجاد محبوبیت برای شبکه و ادعای حمایت از تولید داخل را دارد نکته جالب این است که بعضی از مارک های تبلیغ شده در شبکه جم تی وی از ان شکایت کرده اند. زیرا هرگز به شبکه سفارش تبلیغ نداده اند. این موضوع نشانگر آن است که جم تی وی از بسیاری از کالاهای ایرانی نه تنها پولی دریافت نمی کند بلکه صاحبان کالاها از وجود تبلیغات جم تی وی بی اطلاع بوده اند. نمونه آن برند "یک و یک" و "پنیر صباح" است.

ج) بومی سازی شبکه : در علم روان شناسی این یک فرضیه اثبات شده است که هر چه یک پدیده برای شما آشناتر و به شما نزدیک تر باشد شما از آن شخص یا رسانه تاثیر بیشتری می پذیرد جم تی وی برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر بر مخاطب ایرانی به وسیله تولیدات مسموم فرهنگی خود ،با تبلیغ کالاهای ایرانی سعی در ایجاد یک چهره ملی از خود دارد.

د) درامد زایی برای کشور ترکیه : خواستگاه و مقر اصلی جم تی وی ،کشور ترکیه است .یکی از اصلی ترین محور فعالیت های جم تی وی جذب گردشگر به کشور ترکیه به عنوان اصلی ترین کشور حامی جم است . تحت تاثیر تبلیغات جم تی وی از سال 2007 تا 2015(قبل از ناارامی های ترکیه) ما هرساله شاهد رشد 10% گردشگران ایرانی با مقصد ترکیه بوده ایم.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • هادی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    4 1
    خدا ریشه فساد و تباهی رو که همان صهیونیزم و آمریکاست بخشکاند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس