رشد اقتصادی

کارشناسان اقتصادی به مطایبه می‌گویند ادعای دولت درباره رشد اقتصادی ۱۱/۶ درصدی حتما اشتباه تایپی است.

به گزارش مشرق، روزنامه جام‌جم نوشت:  گزارش بانک مرکزی درباره تحقق رشد ۱۵/۷ درصدی فصل پاییز و رشد ۱۱/۶ درصدی ۹ ماهه اول امسال، در شرایطی منتشر شد که بازارهای مختلف کشور همچنان دچار رکود و کسادی است.

بانک مرکزی از سوی دیگر، پس از یک سال وقفه، آمار رشد اقتصادی سال ۹۴ را هم اعلام کرد که از قضا همانطور که پیش از این کارشناسان و رسانه‌ها برآورد می‌کردند، منفی بوده و به همین خاطر بانک مرکزی تمایلی به انتشار آن نداشت.

کارشناسان اقتصادی با دیده تردید نسبت به رشد اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی می‌نگرند. دکتر آلبرت بغزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره رقم رشد اقتصادی اعلام شده توسط بانک مرکزی گفت: به نظر می‌رسد مسئولان بانک مرکزی جای ممیزها را اشتباه گذاشتند و با توجه به اینکه آخرین رشد اقتصادی اعلام شده ۲/۸  درصد بود اتفاق خاصی نیفتاده که رشد اقتصادی پاییز به ۱۵/۷ درصد برسد. وی افزود: اقتصاد ایران در شرایط فعلی کشش رشد ۱۵ درصدی را ندارد و کشورهای پیشرفته مانند مالزی در بهترین شرایط به رشد اقتصادی ۱۲ درصدی دست پیدا کردند.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: اعلام این ارقام با اشاره به شرایط موجود کشور، شبهه ایجاد می‌کند. ما به غیر از حوزه نفت که مستقیما مربوط به صادرات است هیچ پیشرفت دیگری نداشتیم. اثرات رشد اقتصادی باید توسط مسئولان بانک مرکزی اعلام شود که از چه بخش‌هایی حاصل شده است.

جمشید پژویان، اقتصاددان هم دراین‌باره گفت: وقتی هنوز رکود اقتصادی در جامعه مشاهده می‌شود چگونه رشد اقتصادی به رقم ۱۵/۷ درصد رسیده است. به نظر می‌رسد اشتباه تایپی در آمار ارقام اعلام شده وجود دارد.
وی افزود: رشد اقتصادی ۱۵ درصد به این معناست که نه تنها بیکاری وجود ندارد بلکه جامعه با مازاد شغل هم مواجه است.

این اقتصاددان تصریح کرد: ارقامی که اکنون در بانک مرکزی تدوین و اعلام می‌شود نشان‌دهنده اشتباه در نحوه محاسبه آن است. رقم اعلام شده رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی با شرایط کشور همخوانی ندارد، ضمن اینکه این رقم قابل جذب در بازارهای جهانی نیست.

پژویان با تاکید بر اینکه رشد اقتصادی نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است، گفت: اکنون سرمایه‌گذاری زیادی در کشور اتفاق نیفتاده و هنوز در رکود قرار داریم. وی با بیان اینکه  نرخ اعلام شده در ۶۰ سال گذشته بالاترین رقم است، افزود: وقتی جزئیات آمار در دسترس قرار ندارد باید از علائمی که در اقتصاد وجود دارد اظهارنظر کرد و شرایط فعلی، چنین رشد اقتصادی را نشان نمی‌دهد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ب IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵
    0 0
    این امار هم مانند امار تورم است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس