اردوغان عصبانی

اردوغان این اقدام هلند و آلمان را به ابزاری قوی برای تحریک احساسات ملی‌گرایانه ترک‌ها از یک‌سو و وسیله‌ای برای کنترل و سرکوب مخالفان داخلی از سوی دیگر تبدیل کرد.

سرویس جهان مشرق - درگیری و تنش موجود میان هلند- آلمان با ترکیه یکی از مسائل مهم روز به شمار می‌آید. این درگیری از زمانی آغاز شد که "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه برای شرکت در کمپین حمایت از اصلاحات قانون اساسی به هلند سفر کرد ولی کشور هلند اجازه فرود به هواپیمای ایشان را نداد و همین اقدام باعث شعله‌ور شدن خشم ترک‌ها گردید.

اولین عکس‌العمل توسط مولود چاووش اوغلو صورت گرفت و ایشان این اقدام را به‌شدت محکوم کرد. اردوغان در مرحله بعد با توبیخ هلند و محکوم کردن اقدامات آن‌ها، این رفتار را مغایر با عرف بین‌المللی به شمار آورد و از ورود تمامی هواپیماهای هلند به خاک ترکیه جلوگیری کرده و ترکیه را منطقه پرواز ممنوع هلندی‌ها نامید. وی در ادامه هلند را استمرار دهنده مسیر فاشیسم و اقدامات آن‌ها را تلاشی در راستای مانع‌تراشی برای تصویب اصلاحات قانون اساسی و شرکت مردم در رفراندوم 16 نیسان به شمار آورد.

در ادامه درگیری‌ها کشور آلمان و شخص آنگلا مرکل که به خاطر سیاست‌های ترکیه در باز گذاشتن درهای این کشور برای عبور مهاجرین به‌سوی اروپا بیشترین ناراحتی را از ترکیه داشت به حمایت از هلند برخاست و اقدامات ترکیه را به‌شدت محکوم کرد. ورود آلمان به بحث و حمایت از هلند باعث شعله‌ور شدن خشم اردوغان و رهبران حزب عدالت و توسعه گردید؛ بنابراین آن‌ها در اقدامی مشابه هلند و آلمان را بازمانده فاشیسم و نازیسم و ادامه دهنده اقدامات نو فاشیستی و نو نازیستی در جهان معاصر به حساب آوردند.

اردوغان نیز در ادامه همین تنش‌ها از کشورهای جهان درخواست کرد تا هلند را تحریم نمایند. همچنین اردوغان با تهدید دو کشور هلند و آلمان (که دارای جمعیت قابل‌توجهی از ترک‌ها هستند) به آن‌ها گوشزد کرد که مراقب خشم ترک‌ها باشند.

اردوغان و چاووش اوغلو هم‌چنین این اقدام را تلاشی سازمان یافته بر ضد حزب عدالت و توسعه به شمار آورده و از مردم خواستند تا با حضور خود در انتخابات از عظمت و استقلال کشور دفاع نمایند. لیکن در همین راستا راهپیمایی‌هایی در خود ترکیه و اعتراضاتی نیز در هلند و آلمان برای حمایت از اردوغان و سیاست‌های او شکل گرفت.

اما مسئله‌ای که بیش از همه در این حوادث جلب نظر می‌کند تلاش‌های رهبران حزب عدالت و توسعه برای تحریک احساسات ترکان و کشاندن آن‌ها به‌پای صندوق‌های رأی است. درواقع اردوغان با استفاده از اقدامات هلند و آلمان، در برنامه‌های تلویزیونی مختلفی حضور یافت و ضمن محکوم کردن اقدامات این دو کشور، از مردم خواست تا در مقابل فتنه‌های خارجی بایستند.

اردوغان با گره زدن پیروزی رفراندوم ملی 16 نیسان به عزت، عظمت و تاریخ ترک‌ها تلاش فراوانی برای برانگیختن احساسات ملی‌گرایانه بر ضد مخالفان داخلی رفراندوم نیز به کار برد. در نتیجه این اقدام هلند ابزاری جدید برای اردوغان فراهم نمود تا به وسیله آن مخالفان رفراندوم را ایادی و مزدوران خارجی و از مخالفان استقلال بنامد و آن‌ها را خاموش کند.

به‌عبارت‌دیگر، اردوغان این اقدام هلند را به ابزاری قوی برای تحریک احساسات ملی‌گرایانه ترک‌ها از یک‌سو و وسیله‌ای برای کنترل و سرکوب مخالفان داخلی از سوی دیگر تبدیل کرد و با گره زدن مخالفان داخلی به کشورهای خارجی تلاش نمود آن‌ها را مزدورانی وابسته و اصلاحات خود را در راستای اراده ملی و عظمت کشور معرفی کند. البته سیاست و برنامه اردوغان در این قضیه بسیار شبیه به سیاست او در جریان کودتا بود؛ چراکه دقیقاً و مانند همان جریان، هم تلاش شد احساسات ملی در راستای اهداف حزب عدالت و توسعه تحریک شود و هم مخالفان داخلی خلع سلاح گردند.

بنابراین به نظر می‌رسد، تیم رسانه‌ای اردوغان و شخص او که به‌شدت مورد هجوم مخالفان داخلی و مظنون به گسترش اختیارات خود و استبداد شخصی بودند و در حالت تدافعی به سر می‌بردند؛ از این اقدامات هلند و آلمان نهایت استفاده را برده و حالتی تهاجمی به خود گرفته‌اند و تلاش می‌نمایند با استفاده از خشم ملی، میدان بازی را از رقبای خود بربایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حامد IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    85 25
    در این مورد مشکل از اردوغان نیست. مشکل از عقاید فاشیستی و پانترکی بین مردم ترکیه است.
  • فتح الله IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    26 75
    مشرق مثل اینکه خوشت میاد که بین کشور ها تفرقه بندازی حداقل اردوغان قدرت داشت نذاشت کشورش توسط کرد های تروریست و ادم کش و مزدور اسراییل تجزیه بشه همشونو نابود کرد!این بده که نذاری کشورت تجزیه بشه...اردوغان داره از ترکیه یک کشور قدرتمند میسازه به کوری چشم دشمناش مخصوصا پ ک ک
    • ترک داعشی DE ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      44 20
      معلومه که طرفدار سر سخت گرگ های خاکبرسری هستی
    • ناشناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      27 18
      گرگ؟؟؟ اینها شغال هم نیستند.مگه نمی بینی که ارمنی ها چطور 20 درصد خاک آذربایجان را گرفتند و آنها هیچ غلطی نکردند.
    • در جواب ترک خاکستری DE ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      2 2
      جناب گرگ رژیم اسراییل عبدالله اوجالان رو تحویل ترکیه داد. اگه یادت نیست کردهای ترکیه به سفارت خانه های اسراییل در سراسر اروپا حمله کردند، در ضمن مزدور اسراییل جناب اردوغان رئیس محبوب جناب عالی است. هیچ مدرکی برای مزدور بودن کردهای ترکیه برای اسراییل وجود نداره ولی مدارک زیلد وجود داره که ترک های تجزیه طلب در آذربایجان ایران با حمایت مالی اسراییل در ترکیه جلساتی برای آشوب و تجزیه در آذربایجان ایران برگزار میکنند. سعی نکن از واژه تجزیه طلب برای کردها استفاده کنی چون شما گرگ های خاک برسری هستین که مدعی هستین نه کردهای ایران.
    • جواب ترک خاک بر سری DE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      18 19
      در ضمن اگه پ ک ک در حال حاضر سکوت کرده و نمی جنگه بخاطر این که جناب اردک خان ریس جمهور ترکیه از این مسئله سوءاستفاده نکند.
    • ایرانی IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
      8 26
      گولن خودتی؟ خخخخخخخخخخخخ
  • ترک داعشی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    56 16
    نازی یعنی اردوغان
  • ضد مغول IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    57 15
    اردوغان دارد ترکیه را به طرف نابودی میبرد. او همین الان هم بدون اختیارات کامل موفق شده یک دولت مافیایی فاسد و سرکوب و روابط متشنج بین المللی را برای ترکیه به ارمغان بیاورد. تصور کنید با اختیارات کامل چه خواهد کرد. باید امیدوار باشیم تا خردوغان انتخابات را ببرد چون آغازی بر پایان ترکیه خواهد بود.
  • نیما IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    23 25
    اردوغان یک روانپریش هست که با داعیه وطن پرستی خودش را در دل مردم جا انداخته . دقیقا کاری که پهلوی میخواست بکنه ولی مردم خیلی خوب دیکتاتوری اش را تشخیص دادند
  • امپراطورکوزکو US ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۴
    2 1
    سلام حالا شما شوخی بگیرید اما اردوغان با ساخت سریال سلطان سلیمان و مدعی بودن نوه سلیمانیش داره منطقه خاورمیانه را به یک بازی عجیب جدید سیاسی و کشور داری بازگشت ترمیدور شکل به تاریخ گذشتگان برمی گردونه بازی که حتی تا شاخ اروپا را در بر گرفته و این را بدانید که هم مورد حمایت اسرائیل ملعون و پوتین کثافت پشت درهای بسته ،قرار گرفته ! این را بدانید با ساختن سریال پرهزینه ای که سالهاست داره از طریق شبکه های ماهواره ای پخش می کنه این روند را پیگیری کردند و به همه دارند تفهیم میکنند که قومیت برتر هستند و تمام جنایت داعشی مسلکی خود را به نحوی دارندآشکار میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس