یونسکو

این سند بر خلاف اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی به مجلس جهت تصویب ارائه نشده است و همچنین در سند ملی ۲۰۳۰ چند مرتبه به اسناد بالادستی و هماهنگی آن با محتوای سند آموزش ۲۰۳۰ اشاره شده که معمولاً موارد استناد بی‌ربط است و حتی گاه مخالف نیز هستند.

به گزارش مشرق، روزنامه جوان نوشت:دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو در ایران اقرار کرده است که بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های ایران تضاد دارد و به رغم اینکه در ادامه بر الزام‌آور نبودن این سند تأکید کرده است، اما اسناد موجود نشان می‌دهد که این سند، چارچوب عمل جهانی برای آموزش در سطح جهان بوده که اتفاقاً تعهدآور نیز خواهد بود.

سال ۹۴ نشستی در یونسکو برگزار می‌شود و در آنجا در کشورهای عضو مطرح می‌کنند که سند آموزشی ۲۰۳۰ در این کشورها به جریان بیفتد تا خواسته‌های آموزشی سازمان ملل انجام شود.

۳۰ کارگروه تخصصی این سند با مدیریت دفتر یونسکو در ایران نیز بدون اطلاع‌رسانی به مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی سند ملی آموزش توسعه ۲۰۳۰ را آماده کرده و ناگهان در بیستم آذرماه امسال در مجموعه فرهنگی تلاش از آن رونمایی کردند و تازه از آنجا بود که برخی مسئولان نظام از بیرون از مجموعه هیئت وزیران متوجه تبعات این اقدام مهم شدند.

بعد از واکنش‌های موجود علیه این سند تحمیلی، تأکید بر مغایرت آشکار آن با اسناد بالادستی منطبق با «دیدگاه اسلامی» و با عنایت به «مسائل و مصالح ملی» (مجموعه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند دانشگاه اسلامی) و در حالی که پیرو دستورالعمل تصویب نامه هیئت وزیران از شهریور ۱۳۹۵ دستگاه‌ها فعالانه مشغول برنامه‌ریزی برای تحقق کامل این سند در سطوح ملی و استانی شدند، وزیر علوم به عنوان یکی از شاخه‌های اجرایی در کارگروه اجرایی ۲۰۳۰ به زعم خود برائت‌جویی از سند کرد و گفت: «من قسم می‌خورم که آن را امضا نکردم و مغایرت‌های آن را نیز نمی‌دانم!» البته شاید هم آقای وزیر خلاف واقع نگفت و خود پای این سند را امضا نزده بود؛ چراکه تصویب نامه هیئت وزیران به امضای معاون اول ریاست جمهوری این گونه توضیح می‌داد که در جلسه ۲۱/۶/۹۵ در راستای هماهنگی و ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات آموزش ۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار، کارگروه ملی ۲۰۳۰ با حضور بیش از ۲۰ نفر از مسئولان دستگاه‌های اجرایی اعم از معاونین وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، کشور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از جانب وزیر دادگستری، معاون صداوسیما، رئیس بهزیستی و رئیس دانشگاه فرهنگیان تشکیل شده است.

مغایرت‌های سند استحاله ایران که وزیر آن را نمی‌داند!

اما بخوانید از مغایرت‌هایی که بر همگان روشن شده است و هنوز در میان غفلت، تکذیب و بی‌اطلاعی وزرا و مسئولان مربوطه در گردش است.

تهیه سند ملی ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران براساس سند آموزش سازمان ملل و با هدایت و نظارت دفتر یونسکو با فرموده رهبر معظم انقلاب که «شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اتاق فرمان فرهنگی کشور یا ستاد عالی فرهنگی و علمی دستگاه‌های کشور باشد»، منافات دارد.

دو موضوع قابل اهمیت دیگر وجود دارد؛ اینکه این سند بر خلاف اصل ۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی به مجلس جهت تصویب ارائه نشده است و همچنین در سند ملی ۲۰۳۰ چند مرتبه به اسناد بالادستی و هماهنگی آن با محتوای سند آموزش ۲۰۳۰ اشاره شده که معمولاً موارد استناد بی‌ربط است و حتی گاه مخالف نیز هستند.

اسناد بالادستی چه می‌گوید!؟

آنچه در اسناد بالادستی نظام با توجه به دیدگاه‌های اسلامی و مصالح ملی تدوین شده از قبیل عدم ذکر مفاهیمی چون اعتقاد به خدا، وحی، معاد، نبوت و امامت، رهبری نظام اسلامی و ولایت فقیه، آزادی توأم با مسئولیت در برابر خدا، ارزش‌های انقلاب، حمایت از مستضعفان جهان، مبارزه با استکبار، مصادیق تقوای الهی، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، عفت، شجاعت، همه مباحثی که به حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی مربوط است، انسجام ملی، بیان تکالیف دینی، توجه به تمدن اسلامی ـ ایرانی، آرمانی بودن جامعه عدل مهدوی، خدامحوری نه انسان‌محوری، اهمیت پاکدامنی و ازدواج، استحکام خانواده، ارزش‌ها، نقش‌ها و مسئولیت‌های جنسیتی (دختران – پسران)، عدالت، قناعت و انضباط مالی و پرهیز از اسراف، معاش حلال، توجه به طبیعت به عنوان امانت الهی، مرزهای حلال و حرام در رفتارها، بزرگداشت ایام‌الله، تعظیم مجالس و اماکن مذهبی، انس با دعا و توسل، آموزش قرآن و ... به صورت کامل مورد غفلت قرار گرفته است.

اشکالات محتوایی سند ملی آموزش ۲۰۳۰

در ادامه مهم‌ترین اشکالات محتوایی سند ملی آموزش ۲۰۳۰ عبارتند از اینکه: در چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰ ذکر شده که هدف از آموزش در این سند «ابزاری جامع و حیاتی برای ترویج مردم سالاری، حقوق بشر، ارتقای شهروندی جهانی، بردباری و مشارکت مدنی و توسعه پایدار می‌باشد.»  پس از این بی‌توجهی به اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران، آموزش مفاد حقوق بشر سازمان ملل (براساس مبانی فکری کاملاً سکولار) در کتاب‌های درسی مدارس و دانشگاه‌ها، ارائه «ملاک‌های توسعه سازمان ملل»، «آموزش‌های جنسی»، «ترویج فرهنگ صلح و نبود خشونت» در آموزش‌های «رسمی»، «غیررسمی» و «آزاد» و موارد بسیار  دیگری که در این ستون نمی‌گنجد.

همچنین مطابق «سند ملی آموزش ۲۰۳۰ ج. ا. ا» دولت موظف است به طور مستمر و با فاصله‌های کوتاه، تمامی اطلاعات آموزشی از حیث منابع، محتواها، افراد آموزش‌دهنده و آموزش‌گیرنده و مکان‌های آموزشی را به سازمان ملل ارائه کند که این خود اطلاعات دقیق به سازمان ملل و از آن طریق به امریکا و مراکز براندازی نظام ارائه کردن است.

اقرار صریح دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو به تضاد سند ۲۰۳۰ با منافع ایران

جالب است که به تازگی دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو در ایران با اشاره به اینکه در برخی موارد این سند مغایرت‌هایی با منافع و ارزش‌های ایران وجود دارد، با صراحت اظهار داشته است: «اقرار می‌کنم که بخش‌هایی از سند ۲۰۳۰ با منافع و ارزش‌های کشور ما تضاد دارد.»
وی در حالی که وزارت آموزش و پرورش را متولی اجرای سند اجرای ۲۰۳۰ معرفی کرده، وزیر آموزش و پرورش را نیز برای اجرای این سند آزاد گذاشته و افزوده است: «اگر وزیر آموزش و پرورش مغایرتی با اسناد بالادستی مشاهده کرد، می‌تواند این سند را اجرا نکند.»

به رغم اینکه دبیر کل کمیسیون عالی یونسکو در ایران بر الزام آور نبودن این سند تأکید می‌کند، اما طبق تصویب نامه هیئت وزیران، هماهنگی و ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات آموزش ۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار تعریف شده است.

اهداف توسعه پایدار متنی است که بر خلاف اهداف توسعه هزاره که بیشتر جنبه بیانیه داشته، اتفاقاً به شدت تعهدآور بوده و رؤسای دولت‌ها را ملزم به اقدام عملی در کشور خویش می‌کند.
حال با بیان گوشه‌ای از مغایرت هایی که ابراز بی‌اطلاعی وزیر از آن عذری بدتر از گناه است، چه کسی پاسخ می‌دهد براساس کدام قانون، اسناد ملی  با دفاتر سازمان ملل تهیه، تصویب و جهت اجرا ابلاغ می‌شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • یکی SE ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    19 3
    هدف ماسونها ترویج شیطان پرستی است و وظیفه رفورمیستهای دنیا هم اطاعت بی چون و چرا از آنها.
  • ناشناس IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    11 2
    آنها مدت هاست با موضوعاتی مانند آموزش زبان مادری و آموزش به زبان مادری و... ایران را و امنیت ایران را هدف قرار داده اند و دم از صلح و امنیت می زنند اما بدنبال جنگ داخلی در ایران هستند
    • رهگذر IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 4
      خب اگر ما آموزش زبان مادری را تحت نظر خودمون و رعایت تمام جوانب امنیتی کشور انجام دهیم چه اشکالی دارد؟؟؟؟؟
    • بند میم SE ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      2 0
      به رهگذر اشکالش اینجا است که ما در بیشتر شهرها تنوع قومیتی داریم و با اینکار مدارس را ویژه قومیتهای خاص می کنیم. مثل مدرسه کردها و ترکها و دیگران. و این جدا سازی اقوام از همان کودکی یعنی کلید زدن تجزیه کشور. تازه برخی زبانها هم کم جمعیت تر از آن هستند که بشود برایشان درس گذاشت. مثل تاتی و راجی و لک. اگر هم قرار بر آموزش زبان باشد باید به طور مشترک برای همه تدریس شود و نه فقط برای قومیتهای خاص . مثلا چه اشکال دارد که همه مردم ایران ترکی و کردی و بلوچی را حداقل در حد محاوره بلد باشند؟ چرا من فارس زبان باید در تبریز همکیش و هموطن خودم احساس کنم که زبان مردم را نمی فهمم اما اگر به آمریکا بروم زبان مردم آن را بفهمم؟ اگر درسی به نام زبانهای ایران ایجاد شود و در کنار فارسی چند زبان دیگر ایرانی را هم اقلا در حد محاوره روزمره به همه دانش آموزان ایرانی آموزش دهد این مشکل خود به خود حل می شود و ضمنا تضاد و تفکیک قومیتی هم ایجاد نمی شود. این برنامه را از سال سوم دبستان می شود به تدریج اجرا کرد.
    • ناشناس IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
      3 0
      شما رهگذری میای و میری.اما ما اینجا قراره زندگی کنیم.با کدام پول قرار است انواع و اقسام زبان و گویش در ایران تدریس شود.کدام کردی زبان معیار است. البته بسیاری کردی را زبان نمی دانند.در ترکی هم بین آذربایجان و تکمن ها و قشقایی و افشاری و... تفاوت بسیار است و در بلوچی بیش از 5 گویش و در لری بیش از 3 گویش و در گیلکی و ماندرانی و تالش و... همینطور.آیا میتوانی گویش مهابادی ها را به کرمانشاهی ها و گویش ایلامی ها را به کرمانچ ها و... تحمیل کنی؟؟؟بعد اگر کسی از مثلا از پدر و مادری دو قومیتی ( کرد و ترک یا ترک و لر و یا عرب و بلوچ و... ) بدنیا آمد و مثلا در یک استان قومی دیگر بدنیا آمد و زندگی کرد و به مدرسه رفت باید کدام گویش یا زبان مادر یا پدرش را یاد بگیرد؟؟؟پارسی را پاس بداریم.در فردای ایران فرزندان ما قرار است از همه جای ایران مثلا در پارس جنوبی با هم کار کنند و چرخ صنعت ایران را بچرخانند.اگر هر کسی قرار باشد با زبان و گویش خود سخن بگوید در این کشور کسی حرف کسی را نمی فهمد و هیچ چرخی هم نخواهد چرخید.مواظب توطئه دشمن باشیم.البته میتوان در چهار چوب فرهنگی و پژوهشی و در قالب رادیو و تلویزیون و موسیقی و ادبیات و شعر این فرهنگ ها را حفظ کرد.
  • محمد IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    9 1
    اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس