کد خبر 700103
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸

به گزارش مشرق، در جریان این اجلاس سالانه که از روز یکشنبه گذشته با حضور حدود سه هزار نماینده فعالیت خود را در شهر پکن آغاز کرد، نمایندگان مصوبات متعددی داشتند که بررسی پیشرفت های فنی و تکنیکی چین و همچنین تصویب طرح های مربوط به پرتاب ماهواره ها و فضاپیماهای سرنشین دار، نیز در زمره مهمترین دستور کار نمایندگان بود.


البته این هشت ماهواره بخشی از برنامه گسترش سامانه موقعیت سنجی ماهواره چین موسوم به «بایدو» محسوب می شود که به رقیب بزرگی برای شرکت ها و سامانه های غربی تبدیل شده است.


«یانگ یوانشی» از طراحان بزرگ این برنامه روز پنجشنبه در نشست کنگره به نمایندگان این کشور گفت که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۸ ماهواره در مجموع برای سامانه بایدو پرتاب خواهد شد.


انتظار می رود که بایدو بتدریج جای «جی پی اس» را که سامانه معروف موقعیت سنجی است، بگیرد. بر این اساس چین هشت ماهواره مورد اشاره را امسال با نام «بایدو ـ ۳» پرتاب می کند که ماهواره های آن عمر طولانی تری دارند و خدمات دهی بیشتر و مطلوبتری در اختیار مشترکان خود قرار خواهند داد.


با توجه به وسعت گرفتن این سامانه، پیش بینی می شود از سال ۲۰۱۸ میلادی مناطق گسترده تری از چین تحت پوشش این سامانه موقعیت سنجی قرار گرفته و شمار مشترکان آن افزایش قابل توجهی یابد.


چین در حال حاضر ۲۲ ماهواره موقعیت سنجی بایدو در فضا دارد و گفته است، ماهواره های جدید اطلاعات قابل اطمینان تری به زمین مخابره خواهند کرد.
«یانگ» به نمایندگان کنگره ملی خلق چین گفت: انتظار می رود در سال جاری میلادی بعضا دو ماهواره با یک راکت به فضا پرتاب شود.


همزمان چین اعلام کرده است در حال کار بر روی راکت های حامل ماهواره است که بتوان آنها را از روی هواپیما به فضا فرستاد.آکادمی علوم فضایی چین در گزارشی خاطر نشان کرد: این مرکز قصد دارد ماهواره هایی را با راکت های قابل پرتاب از روی هواپیما مورد استفاده قرار دهد که مصارف هواشناسی، مقابله با بلایای طبیعی و اکتشاف منابع زمینی داشته باشند.


چین اعلام کرده که از سال ۱۹۵۶ میلادی که فعالیت های فضای اش آغاز شده، تاکنون دستاوردهای فراوانی داشته و در کنار پرتاب فضاپیمای سرنشین دار، ایستگاه فضایی و دهها ماهواره، درصدد ایجاد ایستگاه دائمی فضایی است.


پرتاب فضاپیماهای سرنشین دار «شن جو»، ایجاد ناوگان موقعیت سنجی «بایدو» و همچنین اکتشاف کره ماه و پرتاب ایستگاه فضایی از دستاوردهای مهم چین از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف بوده است.


چین که برنامه فضایی پرهزینه اش را نماد ظهور خود در بین قدرت های جهان تلقی می کند، در سال 2015 میلادی 19 ماموریت فضایی داشت و بیش از 20 ماموریت فضایی در سال 2016 انجام داد.


از مهمترین فعالیت های فضایی چین، اعزام 2 فضانورد به فضا برای انجام یک ماموریت یک ماهه است که 26 مهرماه سالجاری صورت گرفت. چین سومین کشور دنیا پس از آمریکا و روسیه است که ماموریت های فضایی با فرستادن انسان به فضا انجام می دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناصر IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    4 1
    سی سال پیش چین و هند گداخونه بودن..الان قدرت های فضایی دنیا و آسیا حتی بالاتر از ژاپن و کره جنوبی!..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس