سال گذشته سی خانه و امسال تنها چهارده خانه در اصفهان از این چشم انتظاری درآمدند و خدا می‌داند چند خانه دیگر هنوز مانده است ؟!

گروه جهاد و مقاومت مشرق - نزدیک به سی سال از پایان جنگ می‌گذرد و هنوز جگرگوشه‌های زیادی از مادران این سرزمین در میدان‌های نبرد جامانده‌اند... تفحص ادامه دارد و هربار خبر پیداشدن تعدادی از شهدا در زیرخاک‎‌های گرم جنوب به گوش می‌رسد. مادران و پدران چشم به راه زیادند ... و خانه‌های چشم انتظار؛ زیادتر! سال گذشته سی خانه و امسال تنها چهارده خانه در اصفهان از این چشم انتظاری درآمدند و خدا می‌داند چند خانه دیگر هنوز مانده است ؟! امسال پایانی بر انتظار خانواده‌های شهید سلیمی، شهید جنیرانی، شهید حق‌پرست، شهید شریفیان، شهید قانع‌زاده، شهید ذراتی، شهید رضایی، شهید شاه‌چراغی، شهید بربط، شهید نمازی‌زاده، شهید علی‌مهدی آرانی، شهید پوط‌انداز، شهید امینی و شهید محمدرضایی در استان اصفهان بود؛ پایانی که برای هر کدام روایتی متفاوت داشت.

سردار شهید کریم سلیمی قهفرخی فرزند احمد، سال 61 در عملیات محرم و در ارتفاعات 175 منطقه شرهانی به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقودالاثر گردید. این شهید 21 ساله یکی از فرماندهان لشکر 14 امام حسین(ع) در هشت سال جنگ تحمیلی بوده است که پیکر مطهرش بعد از 34 سال دوری به آغوش خانواده بازگشت. مهدی سلیمی تنها یادگار شهید کریم سلیمی است که شش ماه بعد از شهادت پدر چشم به دنیا گشود. پیکر مطهر شهید سلیمی در حالی به وطن بازگشت که پدر وی در قید حیات نبوده و تنها مادر پذیرای او بوده است. مردادماه سال 95، پیکر مطهر این شهید به اصفهان رسید و پس از تشییع در گلستان شهدای اصفهان تدفین شد.

روحانی شهید محمدعلی جنیرانی فرزند اکبر دوازدهم فروردين 1341، در شهرستان خمینی شهر چشم به جهان گشود. او تا سطح یک اتمام لمعتین در حوزه علمیه درس خواند و سال1363 ازدواج کرد. پس از آن به عنوان بسیجی در جبهه حضور يافت و اسفندماه همان سال در عملیات بدر و در منطقه هورالعظیم به درجه رفیع شهادتش رسید و پیکر مطهرش مفقود شد. شهید محمدعلی جنیرانی در کنار فعالیت‌های دینی و سخنرانی‌های مذهبی در جبهه‌ها حضوری فعال داشت و به گفته دو تن از همرزمانش، هنگامی که در حال انتقال مهمات به وسیله قایق در رودخانه مشغول به فعالیت بوده بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده و پیکر او در رودخانه مفقود شده است. پیکر مطهر این شهید بعد از 32 سال دوری و فراق،  مرداد 95 به آغوش خانواده بازگشت. مزار این شهید در گلستان شهدای اصفهان است. پدر و مادر این شهیدوالامقام در قید حیات‌اند. این شهید را مهدي نيز مي ناميدند.

شهید معین حق‌پرست فرزند عبدالرسول، اعزامی از استان اصفهان است که سال 61 در عملیات  رمضان و در منطقه عملیاتی شرق بصره به شهادت رسید اما خبر مفقودی‌اش تا پایان جنگ به قطعیت اعلام نشد. پیکر مطهر این شهید 18 ساله که گوی سبقت را از دیگر برادرانش ربوده بود، مرداد سال 95 طی عملیات تفحص و از روی پلاک شناسایی شد و بعد از 34 سال بی خبری به آغوش خانواده بازگشت و پایانی بر چشم انتظاری مادر در این سالها شد.  مزار این شهید در گلستان شهدای اصفهان است.

شهید عبدالله قانع‌زاده فرزند علی‌اکبر و متولد اسلام‌آباد غرب، شانزده سال بیشتر نداشت که در سال 62 و در عملیات والفجر 1 در منطقه فکه به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقودالاثر شد. او که از طریق بسیج دانش آموزی دبیرستان شهید مصطفی خمینی اصفهان به جبهه اعزام گردید، به عنوان تخریبچی در مناطق جنگی مشغول به خدمت بود. پیکر مطهر این شهیدوالامقام مهرماه سال 94 همزمان با عاشورای حسینی و بعد از 33 سال دوری به آغوش خانواده بازگشت. چشم انتظاری خانواده شهید قانع زاده در حالی به پایان رسید که مادر 5 سال و پدر 8 سال قبل از آمدن عبدلله، دیده از دنیا فروبسته بودند. مزار شهید قانع‌زاده در گلزار شهدای گز و برخوار است.

شهید علیرضا ذراتی فرزند رضا، اسفند 61 بود که عازم جبهه شد و تنها دو ماه بعد از آن یعنی اردیبهشت 62 در عملیات والفجر 1 در منطقه فکه به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقودالاثر شد. این شهید 19 ساله اعزامی از لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان بود که به عنوان نیروی پیاده در جبهه حضور داشت. پایان چشم انتظاری خانواده شهید ذراتی، مهرماه سال 95 همزمان با ایام محرم و تاسوعا و عاشورای اصفهانی بود. پدر علیرضا تنها دو سال قبل از آمدن پسرش، بارسفر آخرت را بست و چشمان منتظرش هیچگاه پذیرای مسافر کربلایش نشد. ابوالفضل باغ‌‌شمالی دیگر شهید این خانواده و خواهرزاده‌ علیرضا ذراتی است. پیکر مطهر این شهید در گلزارشهدای دارالسلام کاشان آرام گرفت.

شهید غلامعلی رضایی کوجانی فرزند حاج بابا 30 ساله بود که به عنوان آرپیچی زن عازم جبهه شد اما چیزی نگذشت که سال 61 در عملیات محرم و در منطقه عین خوش به درجه رفیع شهادت نائل و پیکر مطهرش مفقود شد. او اگرچه سابقه مجروحیت‌های متعدد و موج گرفتگی را در سال‌های حضورش در جبهه داشت اما شهادت تقدیری بود که در همان سالهای اولیه جنگ نصیب او شد.  سرانجام پیکر مطهر این شهید والامقام بعد از 34 سال دوری، مهرماه سال 95 و همزمان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی به آغوش خانواده بازگشت و در امامزاده دوجفت سیدِ محله کوجان اصفهان به خاک سپرده شد. او تنها شهید دفن شده در این امامزاده است که به درخواست مردم محله کوجان، پیکرش در آنجا آرام گرفت. حمید، مجید و مریم سه یادگار شهید رضایی هستند. پدر شهید سال 56 دارفانی را وداع گفت ولی مادر شهید در قید حیات است.

شهید احمدرضا شریفیان فرزند حسنعلی 15 سال بیشتر نداشت که زمستان 61 عازم جبهه شد و دیری نپایید که 22 فروردین سال 62 در عملیات والفجر 1 و در منطقه فکه به درجه رفیع شهادت نائل و پیکر مطهرش مفقود گردید. او که اعزامی از لشکر 14 امام حسین(ع) بود، به عنوان آرپیچی زن در مناطق جنگی حضور داشت. پیکر مطهر این شهید امسال در یکی از عملیات‌های تفحص شناسایی و مهرماه 95 بعد از 33 سال دوری و فراق به خانواده شهید تحویل داده شد. پدر و مادر این شهیدوالامقام در قید حیات‌اند. مزار شهید در گلزار شهدای گزوبرخوار می‌باشد.

شهید مرتضی شاه‌چراغی شهرضایی فرزند باباجان سال 60 از اصفهان عازم جبهه شد و پنج سال پس از آن در عملیات کربلای چهار به شهادت رسید و پیکرش مفقود گردید. این شهید 24 ساله از شهدای غواص گردان یونس لشکر 14 امام حسین(ع) است که فرماندهی گروهان حضرت اسماعیل(ع) را برعهده داشته است. پیکر مطهر این شهیدبزرگوار که به تازگی احراز هویت شده است، طی هفته گذشته و در حالی که پدر بزرگوارش دو سال پیش دارفانی را وداع گفت، به آغوش خانواده بازگشت. از این شهید سه یادگار به جای مانده که فرزند آخر ایشان، 6 ماه بعد از شهادت پدر به دنیا آمده است. پیکر مطهر شهید شاه‌چراغی بعد از 30 سال از شهادت، پنچشنبه؛ 12 اسفند همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد.

شهید سعید نمازی‌زاده فرزند احمد اعزامی از لشکر 14 امام حسین(ع) سال 62 در عملیات محرم به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود شد. این شهید 17 ساله تحت عنوان بسیجی و در گردان پیاده مشغول به خدمت بوده است. پیکر مطهر شهید نمازی زاده که به تازگی احراز هویت شده است، هفته گذشته به اصفهان آمد. او بعد از 33 سال دوری در آغوش پدر و مادری قرار گرفت که هنوز چشم انتظار دیدار عزیز سفرکرده‌شان بودند. پیکر مطهر این شهید روز پنجشنبه 12 اسفند همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در اصفهان تشییع و برای تدفین به گلستان شهدای این شهر انتقال داده شد.   

شهید ماشالله بربط فرزند گودرز بهمن سال 62 عازم جبهه شد و در کمتر از یک ماه یعنی در اسفند ماه همان سال در عملیات خیبر و در منطقه هورالعظیم به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود گردید. از این شهید 23 ساله که اهل شهرستان سمیرم است، یک دختر به نام مریم به یادگار مانده که موقع شهادت پدر یازده ماه بیشتر نداشته است. پیکر مطهر شهید بربط بعد از 33 سال دوری از خانواده، هفته گذشته احراز هویت شد و به آغوش خانواده بازگشت. او پس از تشییع در شهرستان سمیرم در گلستان شهدای شهر حنا به خاک سپرده شد. پدر و مادر شهید هردو در قید حیات هستند.

شهید منصور علی‌مهدی آرانی فرزند علی‌قلی سال 62 در عملیات والفجر 1 و در منطقه فکه به شهادت رسید. او که دانش آموز دبیرستان امام خمینی(ره) کاشان بود، از طریق بسیج دانش آموزی عازم جبهه شد و در کمتر از یکسال حضورش در مناطق جنگی در سن 16 سالگی به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود شد. دو برادر بزرگ تر منصور نیز به شهادت رسیده‌اند. ناصر سال 64 در کردستان و حسین سال 67 در شلمچه به فیض شهادت نائل شدند. او تنها شهید مفقودلاثر خانواده علی‌مهدی آرانی بود که پیکرش بعد از 33 سال احراز هویت و روز گذشته و بنابروصیت شهید در گلستان شهدای دارالسلام کاشان به خاک سپرده شد. پیکر مطهر این شهید در حالی به آغوش خانواده بازگشت که پدر و مادر او دارفانی را وداع گفته بودند.
شهید فضل الله پوط‌انداز فرزند محمود 17 سال بیشتر نداشت که عازم جبهه شد و 5 دی ماه 65 یعنی در 19 سالگی در عملیات کربلای چهار و در جزیره ام الرصاص نیز به شهادت رسید و مفقودالاثر شد. او که در قسمت لجستیک مشغول به خدمت بود در حالی که در کربلای 4 به عنوان قایق بَر، غواصان را به جلو می‌برده است، شهید شد. شهید پوط انداز اعزامی لشکر 14 امام حسین(ع) بوده و پیکر مطهرش که بعد از 30 به آغوش خانواده بازگشت، روز پنجشنبه 12 اسفند در اصفهان تشییع و در گلستان شهدای این شهر تدفین گردید. پیکر مطهر این شهید در حالی به آغوش خانواده بازگشت که پدر و مادر او دارفانی را وداع گفته بودند.

شهید محمد امینی مورنانی فرزند حسین سال چهاردهم دی ماه 65 در عملیات کربلای چهار و در جزیزه ام الرصاص به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود شد. شهید امینی یکی از غواصان گردان یونس لشکر 14 امام حسین(ع) است که پیکر مطهرش به تازگی احراز هویت شده است. این شهید 30 ساله بعد از سی‌سال دوری، هفته گذشته خانواده خود را از چشم انتظاری درآورد و پیکر مطهرش در آغوش ابوالفضل و لیلا دو یادگار این شهید جای گرفت. پدر شهید سالها پیش دارفانی را وداع گفت ولی مادر بزرگوارش در قید حیات است. این شهید در سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در اصفهان تشییع و در گلستان شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

شهید علی‌محمد رضایی فرزند حیدرعلی سال 61 در عملیات محرم و در ارتفاعات 175 توسط تک تیراندازان عراقی به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود شد. این شهید 21 ساله بعد از 34 سال دوری، پیکر مطهرش احراز هویت شد و نهم اسفندماه 95 به وطن بازگشت. علی‌مراد رضایی دیگر شهید این خانواده است که او نیز سال 63 و در 19 سالگی به درجه رفیع شهادت نائل شد. اگرچه علی‌محمد رضایی سایه پدر را از کودکی بر سر خود نداشت اما مادر بزرگوارش سالهاست که چشم انتظار آمدن او بوده است. پیکر مطهر این شهید والامقام همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) در گلزار شهدای بیستجان لنجان به خاک سپرده شد.
* زینب تاج‌الـدین / اصفهان زیبا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس