مشاور ارشد سیاسی اشرف غنی اعلام کرد که رئیس جمهور افغانستان به نظام متمرکز قوی و واحد اعتقاد دارد و با تغییر نظام سیاسی این کشور نیز مخالف است.

به گزارش مشرق، «اکرم خپلواک» مشاور ارشد سیاسی اشرف غنی اعلام کرد که رئیس جمهور افغانستان معتقد است؛ تا زمانی که نهاد‌های قوی ملی و با ثبات در این کشور بوجود نیاید؛ تغییر نظام درد مردم را دوا نمی‌کند.
 
وی به «تلویزیون یک» گفت که به نظر اشرف غنی، افغانستان به یک نظام قوی و واحد نیاز دارد تا از مشکلات عبور کند.

طی ماههای اخیر تاکید بر تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی در افغانستان افزایش یافته است.

پیش از این نیز «فرانتز مایکل میلبین» سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان گفته بود که تمرکز تمرکز بیش از حد قدرت نهادینه سازی دموکراسی محلی را در این کشور با مشکل مواجه می‌کند.

موضوع تغییر نظام به بیش از دو سال قبل باز می‌گردد، زمانی که توافقنامه‌ حکومت وحدت ملی پس از بحران انتخابات 1393 بین اشرف غنی و عبدالله با میانجیگری جان کری وزیر امور خارجه سابق آمریکا به امضا رسید.

هر دو طرف توافق کرده بودند که در دو سالگی این حکومت، لویه جرگه‌ قانون اساسی برگزار شود و سپس ریاست اجرایی به نخست وزیر تغییر یابد.

ساختار نظام کنونی افغانستان "ریاستی" و استوار بر "اصل مرکزیت" است. اداره‌‌های محلی این کشور فاقد تصمیم‌گیری و در واقع اجرا کننده‌ سیاست‌ها و دستورهای نهادها و مقام‌های حکومت مرکزی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس