کد خبر 69507
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۸

حدود 9 سال است که اولین ایستگاه بانوان آتش نشان کشور در کرج راه اندازی شده است و طی این سالها، عملیات و حوادث مختلفی از جمله زلزله بم، تصادف اتوبوس اقوام کرد در اتوبان کرج – قزوین، سقوط اتوبوس در رودخانه کرج و ... را پوشش دادند و به امدادرسانی به حادثه دیدگاه پرداختند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سارا شعبان دوست مسئول ایستگاه آتش نشانی بانوان می گوید  در مجموع در این ایستگاه 11 بانوی آتش نشان در بخش های مختلف اعم از هدایت گر خودرو، اپراتور، آتش نشان و ... حضور دارند. پوشش بانوان آتش نشان هیچ فرقی با آقایان نمی کند و تنها زنان مقنعه به سر دارند که در پوشش کلاه گاهی حادثه دیدگان فکر می کنند که آقا هستند.

زمانی که آزمون کشوری برای جذب بانوان آتش نشان برگزار شد، 72 نفر متقاضی حضور در آزمون بودند که پس از برگزاری آزمون تنها 32 نفر برای تست ورزش آمدند و از این تعداد در مجموع 11 نفر موفق به قبولی شدند که هم اکنون در این ایستگاه مشغول به فعالیت هستند.

به گفته شعبان دوست، طی سالهای گذشته استانهای مختلفی مانند همدان، شیراز و کرمان ایستگاه آتش نشانی بانوان را راه اندازی کرده اند اما به دلیل مشکلات مختلف این ایستگاهها تعطیل شد.

شیطنت عامل اصلی آتش نشان شدنم بود!

محبوبه ابراهیمی به 9 سال گذشته بر می گردد. شیطنت عامل اصلی آتش نشان شدنم بود!« در آن زمان 21 ساله بودم و خیلی شیطون، وقتی فهمیدم که سازمان آتش نشانی نیرو جذب می کنه، با پیگیری های فراوان، بالاخره موفق به حضور در دوره های آموزشی شدم. پس از اتمام دوره ها، به صورت شیفت در ایستگاه حضور یافتم.»
او از اولین باری که در عملیات حضور یافت گفت، از زمانی که برای اولین بار شیلنگ خودروی حامل آب را در دستانش فشرد و شک به دلش افتاد که نمی تواند شعله های آتش را خاموش کند.
دست و پایش می لرزید، اعتماد به نفس خود را از دست داده بود، از طرفی عکس العمل مردم برایش غم انگیز بود، این باور در مردم وجود داشت که زنان نمی توانند به امدادرسانی بپردازند و نگران این بودند که هر لحظه عزیزانشان از دست بروند. به گفته ابراهیمی، هم اکنون شهروندان بسیار ساده و راحت با این موضوع کنار آمده اند و در برخی موارد به کمک آتش نشانان می آیند. در واقع برایشان حضور بانوان آتش نشان در حوادث عادی شده است.
تک دختر خانواده حاج ایل؛ آتش نشان پرتکاپوی ایران
نوبت به «زهرا حاج ایل» رسید، از برق نگاهش مشخص بود که فوق العاده پرتکاپو است و عاشق شغلش. « من تک دختر و در کنار سه برادرم بزرگ شدم، از کودکی همبازی برادرانم بودم و از همان موقع علاقه زیادی به کارهای مردونه داشتم. فکر می کردم اگر تنها پرستار شوم می تونم به مردم خدمت کنم. در ذهنم هم نمی گنجید که روزی آتش نشان شوم و بتونم سر عملیات بروم و به مردم امدادرسانی کنم.» اولین حضورش در عملیات را هنوز به یاد دارد، در آن زمان 18 سال بیشتر نداشت.
هنوز چهره معصوم محمد دانیال بعد از 9 سال در ذهنش باقیمانده. در اولین عملیات تمام دغدغه اش تنها نجات دانیال از استخر بود که پس از بیرون کشیدن کودک، متوجه شد که نیم ساعت است که دیگر در این دنیا نیست...»
 نکته قابل توجه در ایستگاه آتش نشانی بانوان این است که سه نفر از بانوان آتش نشان همسر هم شغل خود دارند و پیش آمده که بعضا در برخی از عملیات ها به همراه همسر خود حضور یابند. وقتی نوبت به «سارا مهدوی» می رسد، کوتاه از زندگی متأهلیش می گوید و تنها فرزندش.
 رویت مار در آموزشگاه خواهر شوهر!
 «منصوره جوانمرد» آخرین بانوی آتش نشانی است که سفره دلش را برای ما باز می کند و از زندگی مشترک با شغل آتش نشانی می گوید: وقتی برای اولین بار خواستم که در عملیات حضور یابم، متوجه شدم که در یک آموزشگاه علمی یک مار است که با آتش نشانی تماس گرفته اند، با حضور در آموزشگاه و رویت ما و انجام اقدامات لازم، از میان جمعیت با خواهرشوهرم مواجه شدم.هم برای او جالب بود و هم برای من!
 گپ و گفت ما با به صدا در آمدن صدای آژیر خطر به پایان رسید و از بانوان آتش نشان هرکدام به سمت لباس های مخصوص خود رفتند. برایم جالب بود که یک خانم هدایت گر خودروی آتش نشانی باشد. حالا تنها در ایستگاه دو آتش نشان خانم حضور دارند، همه جا ساکت است، بقیه آتش نشانان خانم به محل حادثه رفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس