استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تنها اسلام ناب و حقیقی می‌تواند تمدن حقیقی به وجود بیاورد، گفت: نظام بانکی کشور ساماندهی شود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، جمعی از مسؤولین کمیسیون‌های تخصصی دومین هفته «تمدن نوین اسلامی» با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند.

آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در این دیدار در سخنانی به تبیین ظرفیت‌های گسترده اسلام در تمدن سازی پرداخت و بیان داشت: دین به جز اسلام نیست و منظور از اسلام همان دینی است که خداوند از ابتدا در مقابل کفر و الحاد ترسیم کرده است که هم ثابت است و هم باقی، و هر تمدنی در جهان به وجود آمده از برکت همین اسلام پدید آمده است؛ تمدن یونان ریشه در پیام توحیدی حضرت ابراهیم دارد و دیگر تمدن‌های بشری نیز به همین صورت، ریشه خود را از معارف دینی گرفته‌اند.

وی ادامه داد: خداوند به بشری که در ابتدا حتی نمی‌دانست چگونه مرده خود را دفن کند به وسیله کتاب و حکمت، معارف عقلی و نقلی آموخت و به این وسیله او را هدایت کرد. از طرف دیگر خداوند، بشر را به صورت لوح نانوشته خلق نکرده است بلکه سرمایه اولیه را به بشر داده و انبیاء را فرستاده تا آن را تکمیل و شکوفا سازند، پس انسان با ظرفیت مناسبی برای هدایت و ایجاد تمدن آفریده شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مطلب دیگر آن است که انسان نه تنها با دیگر انسان‌ها، بلکه با کل جهان خلقت و هر آنچه در زمین و آسمان است در ارتباط است و تمدن اسلامی متوجه همه ارتباطات انسانی است چرا که ما تا پاسخ این سه پرسش را که «انسان چیست؟»، «جهان چیست؟» و «ارتباط انسان با جهان چگونه است؟» را ندانیم، نمی‌توانیم تمدنی داشته باشیم و تمدن سازی کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی با نقد مبنای اندیشه ای تمدن غرب اظهار داشت: دو غده در تفکر غرب وجود دارد و آنچه غرب را گرفتار کرده همین دو غده است؛ یکی انکار معاد و دیگری انکار تجرد روح؛ یعنی آن‌ها فکر می‌کنند انسان بعد از مرگ تمام می‌شود و حساب و کتابی در کار نیست! این نوع تفکر، که انسان را تنها یک حیوان ناطق می‌داند محصولی جز جنگ جهانی اول و دوم و جنگ‌های نیابتی امروزه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دین، نخستین اقدامی که در حوزه تمدن‌سازی صورت داده، این است که انسان و جهان را تعریف کرده است؛ می‌فرماید انسان و جهان به ابدیت ختم می‌شوند و انسان آنقدر ظرفیت دارد که می‌تواند مظهر اسماء الهی باشد. دین می‌گوید انسان در مصاف با مرگ، مرگ را می‌میراند نه اینکه بمیرد، این آن تفکری است که می‌تواند تمدن ایجاد کند!

استاد حوزه علمیه قم با بیان مثالی در خصوص تمدن حقیقی مد نظر اسلام، اظهار داشت: کمک به فقیر، مصداق تمدن نیست؛ در حقیقت، فقر از بین بردن تمدن است نه فقط به فقرا کمک کردن. در همه کشورهای دنیا نهادها و سازمان‌هایی برای کمک به فقرا وجود دارد، کمک به فقیر یک امر عاطفی عادی است، در حالی که مشخصه تمدن را حضرت امیر علیه السلام مشخص کرده است و فرموده ما باید گردن فقر را بزنیم. و این مهم با تولید و اشتغال و همچنین با رعایت عدالت امکان پذیر است، این معارف است که می‌تواند تمدن ایجاد کند. 

آیت‌الله جوادی آملی با بیان این مطلب که «تنها اسلام ناب و حقیقی می‌تواند تمدن حقیقی نیز به وجود بیاورد» بیان داشت: خداوند وقتی به انسان، علماً و عملاً متمدن بودن را آموخت که به او فهماند، اولاً انسان موجودی ابدی است و ثانیاً در برابر همه گفتار و کردار خود مسوول است و باید پاسخگو باشد. باور انسان به تعهدی که نسبت به خداوند دارد زمینه ساز حقیقی ایجاد تمدن است.

وی تاکید کرد: انسان این ظرفیت را دارد که در پرتو معارف اسلامی فرشته گونه تربیت شود و رفتار کند که نمونه این رفتار فرشته گونه را در دوران دفاع مقدس و پایبندی و عدم نقض قطعنامه بعد از آن دوران می‌توان مشاهده کرد، همچنین سلوک رفتاری جانبازان به جای مانده از آن دوران که با همه مشقت‌ها، در همه حال باز هم شاکر خدا هستند، مصداق رفتار فرشته گونه است؛ و همین است که ملائکه نسبت به برخی از انسان‌ها خضوع دارند و پس از مرگ از آن‌ها استقبال و آن‌ها را مشایعت می‌کنند، این یاء «من روحی» که در خطاب خداوند به انسان می‌فرماید: «نفخت فیه من روحی»، این ظرفیت را به انسان می‌دهد که به این مقام بالا دست پیدا کند و در سایه علم و عقلانیت، تمدن نوین ایجاد کند و ظرفیت‌های خود را شکوفا سازد.

وی در فراز پایانی فرمایشات خود با اشاره به نامه حضرت امیر علیه السلام به مالک اشتر ابراز داشت: همانگونه که نماز ستون دین است و خداوند حکیمانه می‌فرماید باید این ستون را اقامه کرد، طبق بیان حضرت امیر، مردم ستون دین هستند و لذا باید این ستون را با عقل و عدل، با یکی بودن ظاهر و باطن، با تولید و اشتغال و ساماندهی نظام بانکی کشور، سراپا نگهداشت.

در پایان این دیدار مجموعه مقالات منتشر شده در اولین هفته تمدن نوین اسلامی به دست آیت‌الله جوادی آملی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس