کد خبر 691578
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲

نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب در مقاله‌ای به بررسی تحولات اخیر در روابط بین امارات و عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن پرداخت.

 به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب در مقاله امروز خود در روزنامه رای الیوم به اختلافات بین عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و دولت امارات پرداخت و نوشت: به نظر می رسد که حجم اخبار و گزارشهای تحولات یمن بعد از گذاشت دو سال از آغاز عملیات موسوم به "طوفان قاطعیت" علیه این کشور اندک باشد زیرا رسانه های کشورهای مجری عملیات "طوفان قاطعیت" درقبال این تحولات بایکوت خبری را پیشه کرده اند؛ خصوصا وقتی که این اخبار و گزارشها به نفع این کشورها نباشد و بیانگر پیشروی طرف مقابل یعنی جنبش انصار الله و عبدالله صالح در یمن باشد.

این مقدمه را گفتم تا اشاره کنیم که برخی خبرها از برگزاری "نشست سه جانبه سران" در ریاض بین محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و فرمانده کل نیروهای مسلح امارات و عبدربه منصور حکایت دارد که بعد از تنها سه روز ماندن در شهر عدن، با عصبانیت به ریاض بازگشت.

این نشست "اضطراری" بعد از تنش "بی سابقه" بین نیروهای گارد ریاست جمهوری به ریاست ناصر عبدربه هادی فرزند منصور عبدربه هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن و نیروهای امنیتی و محافظ فرودگاه یمن برگزار شد. فرماندهی نیروهای امنیتی و محافظ فرودگاه یمن را سرگرد صالح العمیری برعهده دارد که عبدربه هادی منصور دستور عزل او را صادر کرد اما وی به این دستور تن نداد و نیروهایش علیه نیروهای گارد ریاست جمهوری شورش کردند.

داستان از آنجا آغاز شد که سرگرد العمیری فرودگاه عدن را به روی هواپیمای عبدربه منصور هادی که از ریاض می آمد، بست و مانع از فرود آن شد. این وضعیت باعث شد تا هواپیما در فرودگاه جزیره سوقطره در اقیانوس آرام به زمین بنشیند. گفته شد که عبدربه منصور رئیس جمهور (مستعفی و فراری یمن) برای آگاهی از اوضاع و احوال این جزیره و شنیدن خواسته های مسئولان و مردم به این جزیره سفر کرده است اما این مطلب مطرح شد تا علل اصلی فرود هواپیما در این جزیره مخفی شود. عبدربه منصور هادی دو روز بعد و درپی پیدا شدن یک راه حل موقت جزیره سوقطره را به سمت عدن ترک کرد اما در شهر عدن نیز بیش از دو روز نماند و از این شهر به سمت ریاض پرواز کرد تا پیش مسئولان سعودی از اهانتی که در فرودگاه عدن به او شده است، شکایت و گله گذاری کند.

جزئیات زیادی وجود ندارد اما خلاصه کلام این است که اختلافات بزرگی بین دولت امارات که نیروهایش شهر عدن و شماری از شهرهای دیگر جنوب یمن را در کنترل دارند با عبدربه منصور در گرفته است.

امارات کنترل این شهرها را با مشارکت نیروهای موسوم به "کمربند امنیتی" مورد حمایت خود و ابسته به جنبش حراک جنوبی در کنترل دارد.

دولت امارات به هیچ وجه نتوانسته است تا تصمیمات اخیر عبدربه منصور هادی درخصوص برکناری خالد بحاح نخست وزیر سابق را که هم پیمان امارات است و تعیین احمد بن دغر به جای وی را هضم کند. خطرناکتر از آن برای امارات ائتلاف عبد ربه منصور با حزب الاصلاح یمن وابسته به گروه اخوان المسلمین و تعیین سرتیپ محمد الاحمر نزدیک به اخوان به عنوان معاون رئیس جمهور است.

اینجا دو روایت وجود دارد. روایت نخست می گوید که اختلاف بین امارات و عبدربه منصور هادی محدود شده و به هیچ وجه به روابط بین امارات و عربستان که از عبدربه منصور هادی حمایت می کند، کشیده نشده است. روایت دوم عکس این را می گوید عینی اینکه هرگونه اختلاف بین عبدربه هادی منصور و امارات صرفا قله کوه یخ است و بیانگر اختلافات بالاتری بین این دو نیروی ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان به شمار می رود. اطلاعات دقیقی نیست که کدام روایت درست تر است.

به طور دقیق نمی دانیم که نتیجه نشست سه جانبه یاد شده در ریاض چه بوده است اما مخالفت شاه سعودی از به حضور پذیرفتن عبدربه منصور هادی و سپردن این ماموریت به فرزندش محمد برای حل و فصل بحران گفته ها و نکات زیادی را مطرح کرده است. مهمتر از همه آنها این است که عربستان از عبدربه منصور هادی و جنگ یمن - که طول کشیده و در آستانه ورود به سومین سال خود بدون هرگونه پیشرفت میدانی واقعی همراه با افزایش تلفات مادی و انسانی است- ناامید شده است.

خبرگزاری فرانسه گفت که 12 نظامی سعودی در نبردهای مرزی جنوب عربستان با یمن در طول 10 روز گذشته کشته شده اند که براساس آمار و بیانیه های وزارت کشور عربستان، با احتساب آنها، شمار کشته های نظامی از آغاز عملیات "طوفان قاطعیت" فقط در این منطقه به 127 نفر رسیده است. این درحالی است که شمار کشته های عربستان و هم پیمانانش در نبردهای داخل یمن همچنان معلوم نیست.

شلیک چند روز پیش یک فروند موشک بالستیک به پایگاه نظامی در غرب ریاض و حمله موشکی به ناوشکن سعودی در نزدیک سواحل بندر الحدیده یمن بر ابهام موضع عربستان در قبال این جنگ می افزاید.

اگر عبدربه منصور هادی - که دولت سعودی عملیات طوفان قاطعیت را برای بازگرداندنش به یمن و پایان دادن به قدرت جنبش انصار الله و علی عبدالله صالح که عبدربه منصور را برکنار کردند، به راه انداخت- نمی تواند هواپیمایش را در شهر عدن به زمین بنشاند؛ پس چطور به صنعا باز خواهد گشت و کنترل همه یمن را به دست خواهد گرفت؟

وی با اشاره به ناامیدی یمنی ها برای بهبود اوضاع و فروپاتشی روند مذاکره برای رسیدن به یک راه حل سیاسی در سایه شکست راهکارهای نظامی گفت: این جنگ به ملت یمن تحمیل شد و آنها به هیچ وجه آن را انتخاب نکردند و بالاترین قربانی این جنگ تحمیلی شدند اما سرود ملی یمن تاکید می کند که یمن از این بحران با قدرت بیرون خواهد آمد؛ نظیر همه بحران ها و جنگ های گذشته اش.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس