کد خبر 691005
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸

دانلدِ پیر در عرصه سیاست یک جوان است و سیاست آزمون و خطای او در جایگاه رئیس‌جمهورآمریکا با واکنش نهادهای اطلاعاتی روبرو شده است.

سرویس جهان مشرق - از زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، تعدادی از افراد باسابقه که به حلقه اصلی نزدیکان ترامپ وارد شده‌اند،‌ پس از چندی استعفا می‌دهند، همیشه نیز پای نهادهای اطلاعاتی در میان بوده است.
 
شاید مهمترین مورد پیش از انتخابات به استعفای پُل مانافورت برمی‌‌گردد. وی که از زمان ریگان تجربه مشاوره تبلیغاتی برای نامزدهای پیروز را در کارنامه خود داشت، به ناگاه پس از جلسه توجیه امنیتی ترامپ استعفا کرد.
 
خیلی‌ها او را بخاطر روابط بسیار نزدیکی که با یک سازمان حامی روسیه در اوکراین طی سالیان گذشته داشت، مورد تخطئه قرار می‌دادند و حتی چند تن از نمایندگان جمهوریخواه مجلس خواستار بازجویی از او شدند. 
 
حالا آخرین مورد به مایکل فلین، مشاور امنیت ملی و یکی از چهره‌های تندرو کاخ سفید برمی‌گردد و بهانه برکناری محترمانه او باز هم از نهادهای اطلاعاتی آمریکا دامن زده شد. افشای تماس او با سفارت روسیه پیش از پایان کار دولت اوباما بسیاری را حتی از میان جمهوری‌خواهان رنجاند.
 
روسیه اعلام کرده بود با اخراج دیپلمات‌های خود از سوی اوباما مقابله به مثل نخواهد کرد و همه به دنبال دلیل آن بودند. انگشت‌ها از همان زمان سوی فلین نشانه رفت اما ترامپ توجهی نکرد و او را در حساس‌ترین منصب امنیتی دولت قرار داد. حالا حدود سه هفته پس از آغاز بکار، رئیس‌جمهور با افتضاح برکناری فلین روبرو شد.
 
شواهد نشان می‌دهد فشار نهادهای اطلاعاتی روی ترامپ همیشه جواب می‌دهد، فقط با کمی تأخیر. این تأخیر، شاید از آن رو است که فشار نهادهای اطلاعاتی نیاز به زمان دارد تا به صورت غیرمستقیم، ابتدا بر جمهوری‌خواهان و سپس از طریق آنها به مغز متفکر دولت ترامپ، یعنی مایک پنس منتقل شود و نهایتاً دانلد را راضی کند. فعلاً این یکی از فرآیندهای اصلی برای کاستن از تندروی‌های آقای خاص است.
 
پیش از مانافورت، لواندوفسکی ستاد انتخاباتی ترامپ را اداره می‌کرد که بر اثر تندروی‌های نژادپرستانه که ریزش آرای دانلد را به همراه داشت، کنار گذاشته شد. این‌گونه تغییرها از آن زمان تا کنون نشان می‌دهد هر چه بر تجربیات دانلد اضافه می‌شود، رفتارهای معقولانه‌تری پیش می‌گیرد، اما شاید برای یک مرد 70 ساله کمی دیر باشد.
 
چرا اطرافیان ترامپ دائماً استعفا می‌دهند؟ 
 
کدام سرنوشت برای ترامپ رخ خواهد داد؟ جایگزین شدن معاون اول پس از فشار سنا به دلیل یک افتضاح (فورد جایگزین نیکسون)/ تک‌دوره‌ای شدن به دلیل شکست آشکار برنامه‌ها (کارتر و بوش پدر)/ تغییرات مکرر در تیم همکار (ریگان)/ یا بازجویی به دلیل سوءاستفاده از منصب (کلینتون)
 
ترامپ که در سال‌های گذشته حتی چند بار بین انتخاب حزب جمهوری‌خواه و دموکرات تردید کرده و سیاست آزمون و خطای خود را در عرصه سیاست برای همه آشکار کرده بود، حالا در جایگاه رئیس‌جمهور برای آمریکا دردسرساز شده است.
 
او که اکنون با طیف وسیعی از اعتراضات در آمریکا و بسیاری کشورهای اروپایی روبرو شده، به تدریج حس می‌‌کند ممکن است برای خودش نیز دردسر درست کند، یعنی تجربه تلخ تک‌دوره‌ای بودن را پس از کارتر و بوش پدر تکرار کند، اگر چه فعلاً معضلاتی مانند آنچه گریبان ریگان را گرفت، پیشِ روی او قرار گرفته است.
 
دکتر ابوذر گوهری مقدم در کانال تلگرامی «رهیافت آمریکا» در این مورد به تکرار تجربه ریگان اشاره دارد، فردی که به دلیل ورود به سیاست آمریکا با رویکردی فراساختار و حتی ضدساختار، تغییرات زیادی در تیم خود تا پایان دوره ریاست‌جهوری‌اش به ناچار اعمال کرد.
 
وی در این باره می‌نویسد «تلاش برای دور زدن ساختارهای رسمی، عدم پذیرش روابط قانونی و رویه‌های مستقر در دولت، عدم درک از روابط میان قوا توسط شخص ترامپ و دولت جدید، اتخاذ تصمیمات عجولانه و شخصی خصوصاً در رابطه با مسائل مهم امنیت ملی نظیر روابط با روسیه و چین و اتحادها و ائتلاف‌های آمریکا، می‌تواند تبعات جدی‌تر هم برای دولت ترامپ به دنبال داشته باشد.»
 
منابع
 
https://www.nytimes.com/2017/02/13/us/politics/donald-trump-national-security-adviser-michael-flynn.html?_r=0
http://www.mashreghnews.ir/fa/news/620717

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس