کد خبر 686219
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶

وزیر آموزش و پرورش گفت: با حضور بازرس در مدارس مخالف هستم زیرا ممکن است مدیر و معلم تحقیر شوند بنابراین حضور ما در مدرسه باید از راه تکریم باشد و به جای مچ‌گیری، راهکارهایی برای حل مشکلات به مدیر مدرسه ارائه دهیم.

به گزارش مشرق، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نشست رؤسای مناطق و شورای معاونین آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران که در صفادشت شهرستان ملارد برگزارشد، با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، خداشناسی را مهم‌ترین هدف نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: بر اساس سند تحول بنیادین، برنامه‌های آموزشی باید به شکلی تدوین شود که دانش‌آموزان بتوانند ارتباط با خداوند، خود و طبیعت را تقویت کنند.
 
وی تصریح کرد: در نظام‌های آموزشی اکثر کشورها، وفاداری به توسعه پایدار و محیط زیست از اهداف نظام آموزشی است که تفاوت چندانی با اهداف آموزشی ما ندارد و در توسعه پایدار، معنویت برای ما بسیار با اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش تربیت را یک امر یکپارچه دانست و افزود: آموزش، پرورش و پژوهش سه مقوله جدا از هم نیستند و باید در محیط مدرسه به صورت تلفیقی به دانش‌آموزان منتقل شوند؛ این بدان معنا نیست که ما ساختار را تغییر دهیم؛ مثلا مربی پرورشی یا پژوهش سرا نداشته باشیم بلکه به این معناست که طرح درس طوری تنظیم شود که در عین حال که آموزشی است، پژوهشی و پرورشی نیز باشد و در کنار آن از پژوهش‌سراها به عنوان یک ابزار استفاده شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که کلاس درس پژوهشی نباشد، دانش‌آموز پژوهشگر تربیت نمی‌شود، گفت: اگر بخواهیم ارتباط کودکان را با خدا تقویت کنیم، باید آنها را به دل طبیعت ببریم تا با دیدن شگفتی‌های آفرینش، حضور خدا را بیشتر احساس کنند.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: در برنامه‌های آموزشی، معلم ریاضی همان هدفی را دنبال می‌کند که معلم دینی دارد و معادلات ریاضی ابزاری است برای ارتباط با خداوند و اگر غیر از این باشد، محتوای درسی کارآیی لازم را ندارد.

وی اضافه کرد: فراگیری علم بسیار شیرین است اما با وارد کردن استرس به دانش آموزان این شیرینی از آنها گرفته می‌شود و از لذت علم‌آموزی محروم می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حفاظت و سازگاری با محیط زیست باید یکی از اهداف آموزشی باشد و در این زمینه اطلاعات دانش‌آموزان افزایش یابد، گفت: وقتی موضوع طبیعت در همه دروس مطرح شود، دانش‌آموز بعد از فراغت از تحصیل، حافظ محیط زیست خواهد بود بنابراین اینکه امروز شاهد تخریب محیط زیست هستیم به خاطر آن است که دانش‌های منتقل شده به دانش‌آموز در باره محیط زیست به رفتار تبدیل نشده است.

وی تصریح کرد: تا زمانی که دروس حافظه مدار که هیچ ارتباطی با زندگی افراد ندارد، در نظام آموزشی وجود داشته باشد، هیچ مشکلی از جامعه حل نخواهد شد.

احمدی دانش آشتیانی افزود: بر اساس احادیث، ارتباط جوان با طبیعت، باعث آرامش روحی او می‌شود اما متاسفانه زندگی آپارتمان نشینی و در نتیجه عدم ارتباط با طبیعت و همچنین عدم فراگیری مهارت‌های زندگی در مدرسه باعث می‌شود تا افراد در آینده برای جامعه مشکل آفرین شوند .

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: شاکله شخصیت افراد در دوران ابتدایی شکل می‌گیرد که اگر به آن پرداخته نشود، برگزاری دوره‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بزرگسالی تأثیری نخواهد داشت.

وی به نظام تعلیم و تربیت کشور فنلاند به عنوان یکی از نظام‌های آموزشی پیشرفته دنیا اشاره کرد و گفت: محتوای آموزشی در دوره ابتدایی این کشور نزدیک به صفر است و در این دوره تنها به آموزش مهارت‌ها پرداخته می‌شود و بازی‌های کودکانه نیز یکی از روش‌های آموزش مهارت‌ها در فنلاند است.

احمدی دانش آشتیانی تصریح کرد: تمام مشکلات آموزش و پرورش قابل حل است اما تغییر نگرش در سیستم آموزشی و چرخش از حافظه مداری به سمت آموزش مهارت‌ها کار آسانی نیست و نیاز به همکاری و تلاش تمام فرهنگیان دارد.

وی آموزش کارگاهی را بهترین روش آموزش‌های ضمن خدمت عنوان کرد و افزود: معلمان به جای اینکه در کلاس ضمن خدمت حضور یابند و به روش سخنرانی مطالب را فراگیرند باید در قالب کارگاه‌های ضمن خدمت به تبادل تجربه بپردازند.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: اختیارات باید به استان‌ها، مناطق و مدارس تفویض شود و وزارتخانه تنها نقش سیاستگذاری داشته باشد بنابراین نباید هیچ بخشنامه یا دستورالعملی به مدرسه ارسال شود زیرا خلاقیت مدیران و معلمان را از بین می‌برد و آنها صرفا مجری دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها خواهند بود.

وی اضافه کرد: شرایط دانش‌آموزان متفاوت است پس نباید همه به یک دستور عمل کنند زیرا ممکن است و باید هر مدرسه‌ای با روش خاص خود سیاست‌های کلی را اجرایی کند؛ به عنوان مثال سیاست کلی ما آموزش قرآن در مدارس است اما روش آموزش را ما نباید تعیین کنیم بلکه هر مدرسه باید با خلاقیتی که دارد فرآیند آموزش را اجرایی کند و ما نباید در نحوه انجام کار دخالت کنیم و مسیر رشد و خلاقیت‌های معلمان و دانش‌آموزان را مسدود نماییم.

احمدی دانش آشتیانی، مهم‌ترین کار مسئولان ستادی را انتخاب مدیر کارآمد در مدرسه دانست و افزود: اگر مدیرکار آمد و خلاق انتخاب و از او مسئولیت خواسته شود، بسیاری از مشکلات مدرسه بر طرف خواهد شد.

وی با اشاره به بازدیدهای سرزده خود از مدارس خطاب به رؤسای مناطق و شورای معاونین آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران تصریح کرد: کمتر در اتاق کارخود بمانید و بیشتر در مدارس حضور پیدا کنید و با معلمان گفت‌وگو کنید زیرا بسیاری از مشکلات قابل حل در این گفت‌وگوهای صمیمی مطرح می‌شوند و شما می‌توانید تا رفع مشکل، موضوع را پیگیری کنید.

وزیر آموزش و پرورش گفت: بنده با حضور بازرس در مدارس مخالف هستم زیرا ممکن است مدیر و معلم تحقیر شوند بنابراین حضور ما در مدرسه باید از راه تکریم باشد و به جای مچ‌گیری، راهکارهایی برای حل مشکلات به مدیر مدرسه ارائه دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس