زره پوش Cascavel در جریان حمله ارتش بعث به ایران، در اختیار نیروهای آنها و گروهک منافقین قرار داشت اما در جریان عملیات مرصاد، حجم زیادی از این زره پوش های ساخت برزیل نابود یا به غنیمت رزمندگان ایرانی در آمد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خودروهای پشتیبانی آتش یا همان "Fire Support Vehicles" از جمله سامانه های مهمی هستند که امروزه در بسیاری از ارتش های مدرن دنیا در نقش پشتیبانی از پیاده نظام به کار می روند. به طور کلی این خودروها بر روی شاسی زره پوش های چرخ دار 6*6 و یا 8*8 توسعه پیدا کرده و معمولا با توپهای کالیبر 90 ، 105 و یا 120 میلی متری مجهز می شوند.
 
ماموریت اصلی آنها درگیری با نیروهای پیاده دشمن در سنگرهای حفاظت شده، نابودی زره پوشها و استحکامات دشمن و در صورت امکان امکان نوعی از درگیری با تانک های سنگین نیز برای این زره پوش ها وجود دارد. در این حالت معمولا این زره پوش ها از تاکتیک "بزن و فرار کن" استفاده می کنند.
 
نکته مثبت درباره این خودروها، سبک بودن و تحرک بالای آنها در میدان نبرد است و در عین حال انتقال آنها به محل مورد نیاز به نسبت تانک های سنگین بسیار آسان تر بوده و می توان از این زره پوش در یگان های واکنش سریع بهره برد.
 
تا چند سال قبل، ارتش آمریکا با توسعه نفربرهای سری "استرایکر"، خود را قدرت برتر در این حوزه معرفی و تبلیغات گسترده ای را برای این خانواده و سایر محصولات خود می کردند اما در حال حاضر رقبای بسیار قدری در این بخش برای استرایکر آمریکایی وجود دارند و علاوه بر ابرقدرت هایی چون روسیه و چین، کشورهای دیگر جهان نیز به سراغ خودکفایی نسبی در این زمینه رفته اند تا نیازی به خرید این محصول آمریکایی نداشته باشند.
 
 MCV ژاپنی
 
خودروی مانوری رزمی Maneuver Combat Vehicle از محصولات ژاپن است که قرار است که بین 200 الی 300 فروند از آن توسط شرکت میتسوبیشی برای ارتش این کشور تولید شود. این زره پوش ژاپنی 26 تن وزن و 8.5 متر طول دارد و با یک قبضه توپ 105 میلی متری تولید این کشور مسلح می شود که توان شلیک تمامی مهمات استاندارد ناتو را نیز دارد.
 
40 گلوله 105 میلی متری در این زره پوش حمل و یک قبضه تیربار 12.7 و یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری نیز بر روی این زره پوش نصب شده است.
 
زره پوش 
 
MCV دارای 4 نفر خدمه شامل فرمانده، توپچی، بارگذار و راننده است. این خودروی 8 چرخ از یک موتور دیزل به قدرت 570 اسب بخار استفاده کرده که سرعت نهایی 100 کیلومتر و برد 400 کیلومتر را برای این زره پوش فراهم می کند. بدنه زره پوش از فولاد ساخته شده و توان نصب زره های اضافی بر روی آن نیز وجود دارد. این زره در برابر گلوله های کالیبر 30 میلی متری در جلو و 12.7 در کنار مقاوم است.
 
ARMA ارتش ترکیه
 
زره پوش بعدی یعنی ARMA ، ساخت کشور ترکیه و شرکت Otokar است که از جمله زره پوش های  8*8 چرخ دار است و در نقش های مختلف به کار می رود. یکی از این نقش ها، بحث خودروی پشتیبانی آتش است که در آن خودروی مورد نظر به یک قبضه توپ 105 میلی متری مجهز می شود.
 
  زره پوش
 
این زره پوش حدود 18.5 تن وزن و 6.4 متر نیز طول دارد و به یک دستگاه موتور توربو دیزل به قدرت 450 اسب بخار مجهز شده است که سرعتی در حدود 105 کیلومتر بر ساعت و برد 700 کیلومتر را برای آن فراهم می کند. در بحث حفاظت بدنه این زره پوش در برابر گلوله های 39*7.62 میلی متری از فاصله 30 متری و انفجار گلوله های 155 میلی متری در 80 متری و انفجار مین با 8 کیلو ماده منفجره در زیر بدنه مقاوم است.
 
خودرو به صورت استاندارد دارای 2 نفر خدمه ثابت است و در مدل پشتیبانی آتش به یک برجک توپ 105 میلی متری مدل CT-CV 105HP ساخت شرکت بلژیکی Cockerill مجهز می شود که خود برجک نیز دارای 2 خدمه است. این توپ توان شلیک انواع مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده در این کالیبر را نیز دارد.
 
Rooikat آفریقای جنوبی
 
زره پوش بعدی ساخت کشور آفریقای جنوبی بوده و در بین زره پوش های لیست ما به نسبت توپ کوچکی دارد. 240 دستگاه از این زره پوش برای ارتش آفریقای جنوبی ساخته شده و وظیفه اصلی این خودرو، شناسایی مسلح، درگیری با واحدهای زرهی دشمن و همچنین پشتیبانی آتش از یگان های پیاده است.
 
زره پوش 
 
این خودرو با یک قبضه توپ 76 میلی متری مجهز شده که البته با توجه به تهدیدات زرهی اطراف این کشور کافی به نظر می رسد. همچنین دو قبضه تیربار 7.62 میلی متری بر روی این زره پوش نصب شده است. Rooikat مجموعا 4 نفر خدمه داشته و از یک موتور دیزل به قدرت 563 اسب بخار بهره می برد که سرعت نهایی 120 کیلومتر در جاده و برد 1000 کیلومتر را برای آن فراهم می کند.
 
این خودروی 8*8 در بخش جلویی در برابر گلوله های 23 میلی متری نیز مقاوم است. این زره پوش دارای سامانه دفاع در برابر عوامل جنگ نوین بوده و می تواند با دقت با اهدافی در فاصله 2 هزار متری در شب و روز و در شلیک در زمان حرکت درگیر شود.
 
EE-9 Cascavel مشهور جبهه های دفاع مقدس
 
خودروی بعدی در این گزارش، یکی از پرسابقه ترین زره پوش ها در این رده بوده و حتی سابقه درگیری با نیروهای مسلح کشورمان را نیز در دست نیروهای ارتش بعث عراق و حتی گروهک تروریستی منافقین را نیز دارد.
 
این زره پوش توسط شرکت برزیلی Engesa در دهه 1970 میلادی طراحی و ساخته شده و بیش از 1700 دستگاه آن تولید و به کشورهای زیادی از جمله بولیوی، عراق، کلمبیا، نیجریه، قطر، لیبی، اکوادوور و چندین کشور دیگر صادر شده است.
 
در ابتدا این زره پوش در چندین درگیری در خدمت ارتش لیبی در سال 1977 در برابر تانکهای تی 55 و تی 62 مصری قرار گرفته و عملکرد مناسبی در برابر آنها داشت. در جریان جنگ ایران و عراق نیز این زره پوش ها علاوه بر ارتش بعث در اختیار نیروهای گروهک تروریستی منافقین در جریان عملیات موسوم به فروغ جاویدان (مرصاد) قرار گرفت که خوشبختانه بعد از پاتک نیروهای ایرانی و حمله بالگردهای کبری هوانیروز حجم زیادی از این زره پوش های ساخت برزیل یا نابود یا به غنیمت رزمندگان ایرانی در آمد.
 
زره پوش 
 
این زره پوش برزیلی 13 تن وزن داشته و طول آن نیز حدودا 6 و نیم متر است. سلاح اصلی آن یک قبضه توپ 90 میلی متری بوده و توان حمل 44 گلوله را نیز با خود دارد. 2 قبضه تیربار 7.62 میلی متر دیگر سلاح این زره پوش را تشکیل می دهد.
 
این زره پوش برزیلی 6*6 دارای 3 نفر خدمه بوده و از یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 212 اسب بخار نیرو می گیرد. سرعت آن 100 کیلومتر بر ساعت و برد آن 750 کیلومتر است.  سطح حفاظت این زره پوش در هر حال پایین بوده و در بخش جلویی آن صرفا به گلوله های مسلسل سنگین محدود می شده است.
 
  BMP-3 اسطوره مشهور روسی
 
نفربر روسی BMP-3 نیز یکی از زره پوش های خوب با توان آتش بالا از نیروهای پیاده به حساب می آید. سری BMP از جمله موفق ترین نفربرها و خودورهای جنگی پیاده نظام در دوره جنگ سرد تا به امروز به حساب می آید. اما در مدل 3 آن قدرت آتش شدیدا افزایش پیدا کرده و به آن توجه خاصی شده اما در عین حال که توان حمل پیاده نظام نیز حفظ شده است.
 
  زره پوش
  BMP-3 در حدود 18.7 تن وزن داشته و علاوه بر سه نفر خدمه خود توان حمل 7 نفر نیرو را نیز دارد. در بخش تسلیحات به یک قبضه توپ 100 میلی متری، یک قبضه توپ 30 میلی متری و دو قبضه تیربار 7.62 میلی متر مجهز است.

این زره پوش به یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 500 اسب بخار مجهز شده است که سرعت 72 کیلومتر بر ساعت بر روی جاده و برد 600 کیلومتر را برای آن تامین می کند. در بخش حفاظت این خودرو رزمی به صورت عادی توان مقاومت در برابر آتش سلاح های سبک را دارد اما امکان نصب زره های واکنشگر انفجاری و یا سامانه دفاع فعال Shtora نیز وجود دارد.

 این زره پوش تا به امروز به کشورهایی مثل کویت، امارات، کره جنوبی، قبرس و آذربایجان صادر شده است.

 
ZTL-09 ارتش چین
 
کشور چین در سالهای اخیر توسعه گسترده خودروهای زرهی چرخ دار را در دستور کار دارد. خودروی پشتیبانی آتش ZTL-09 برپایه شاسی نفربر ZBL-09 توسعه پیدا کرده است و به یک توپ 105 میلی متری مسلح شده است. این خودور زرهی 20 تن وزن داشته و دارای 4 نفر خدمه است.
 
این زره پوش علاوه بر توپ 105 میلی متری به یک قبضه تیربار 12.7 میلی متری و یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری نیز مسلح شده است. توپ 105 میلی متری این زره پوش توان پرتاب موشک های هدایت لیزری را نیز دارد.
 
زره پوش 
 
این خودرو به یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 440 اسب بخار مجهز است که سرعتی در حدود 100 کیلومتر در ساعت در جاده و برد 800 کیلومتر را برای آن به ارمغان می آورد. در بحث حفاظت نیز در بخش جلو این زره پوش توان مقاومت در برابر گلوله های 25 میلی متری را داشته و در کنار نیز توان مقاوت در برابر گلوله های 12.7 میلی متری را دارد.
 
Wilk گرگ لهستانی
 
زره پوش بعدی Wilk یا گرگ ساخت لهستان است که در حقیقت مدل تولید تحت لیسانس ارتش این کشور بر اساس زره پوش Patria AMV به حساب می آید. این زره پوش با برجک CT-CV 105HP مجهز به یک توپ 105 میلی متری مسلح شده است و دارای 3 نفر خدمه می باشد. این زره پوش 26 تن وزن و 9 متر طول دارد. توپ این زره پوش توان شلیک موشک های هدایت لیزری مدل Falarick 105 با برد 5 کیلومتر را نیز دارد.
 
  زره پوش
 
یک توپ 105 میلی متری به همراه یک قبضه تیربار 7.62 میلی متری سلاح های این زره پوش را تشکیل می دهند. همچنین یک دستگاه موتور دیزل با قدرت 540 اسب بخار بر روز این زره پوش نصب شده است که سرعت 100 کیلومتر و برد 800 کیلومتر را برای آن فراهم می کند.
 
حفاظت نهایی این زره پوش در برابر گلوله های 30 میلی متری و بسته های انفجاری با 10 کیلوگرم تی ان تی است.
 
KW2 Jupiter کره ای
 
زره پوش بعدی در این لیست، در کشور کره جنوبی و توسط یکی از زیر مجموعه های شرکت هیوندای این کشور طراحی و ساخته شده است. خودروی زرهی KW2 Jupiter مسلح به یک قبضه توپ 120 میلی متری بر پایه شاسی 8*8 از خانواده Scorpion توسعه پیدا کرده است.
 
ارتش کره جنوبی به تازگی تحویل گرفتن نمونه های این خانواده از زره پوش های 6 و 8 چرخه را آغاز کرده و قرار است در مجموعه تا سال 2020 میلادی 600 دستگاه از انواع زره پوش های این خانواده را تحویل بگیرد.
 
زره پوش 
 
مدل KW2 Jupiter دارای 20 تن وزن، 8.5 متر طول و 5 نفر خدمه بوده و به دلیل دارا بودن توپ 120 میلی متری توان آتشی مشابه با اکثر تانکهای امروزی را نیز دارد. این زره پوش از یک دستگاه موتور دیزل به قدرت 420 اسب بخار بهره می گیرد که می تواند سرعتی در حدود 100 کیلومتر و برد 800 کیلومتر را برای آن فراهم کند.
 
در بخش حفاظت این خودرو توان مقابله با گلوله های 12.7 میلی متری را به صورت استاندارد دارد اما توان نصب زره اضافی برای افزایش سطح حفاظ آن نیز وجود دارد.
 
Pandur II ناشناخته اتریشی
 
زره پوش بعدی ساخت کشور اتریش بوده و عضوی از خانواده های زره پوش 8 چرخ Pandur II به حساب می آید. این زره پوش در مدل پشتیبانی آتش با وزن 20 تن دارای یک برجک CT-CV 105 مجهز به توپ 105 میلی متری با توان شلیک گلوله های استاندارد هدایت شونده، موشک هدایت لیزری و گلوله های غیر هدایت شونده استاندارد ناتو است. یک قبضه تیربار کالیبر 7.62 میلی متری، دیگر سلاح این زره پوش است.
 
زره پوش 
 
این زره پوش دارای طول 7.5 متر بوده و دارای 3 نفر خدمه است و از یک موتور دیزل به قدرت 285 اسب بخار بهره می برد که سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ساعت و بردی در حدود 700 کیلومتر بر ساعت را برای آن فراهم می کند. این زره پوش به صورت استاندارد توان مقاومت در برابر گلوله های 7.62 میلی متری را داشته اما می توان زره بیشتری نیز بر روی آن نصب و حفاظت تا مرحله مقاومت در برابر گلوله های 14.5 میلی متری را نیز به آن افزود.
 
 Centauro 2 گردن کلفت ایتالیایی
 
اما آخرین زره پوشی که در این مطلب به آن می پردازیم ساخت کشور ایتالیا بوده و Centauro 2 نام دارد. این زره پوش گردن کلفت ایتالیایی مجهز به یک قبضه توپ 120 میلی متری از جمله قوی ترین زره پوش ها در خانواده خودروهای پشتیبانی آتش به حساب آمده و به نوعی توانایی نزدیک به یک تانک را دارد.
 
زره پوش
 
 
این زره پوش 8 چرخ به یک قبضه توپ 120 میلی متری مسلح شده و وزن آن در حدود 30 تن است. یک قبضه مسلسل 12.7 و یک قبضه مسلسل 7.62 میلی متری دیگر تسلیحات این زره پوش را تشکیل می دهد. خودروی مذکور از یک دستگاه موتور دیزل  Iveco Vector 8V Euro III به قدرت 720 اسب بخار استفاده می کند که سرعت نهایی 105 کیلومتر بر ساعت و برد 800 کیلومتر را برای آن فراهم می کند. همچنین این زره پوش دارای 4 نفر خدمه است.
 
سیستم های اخلالگر در بمب های کنار جاده ای، مقابله با عوامل جنگ نوین و مقابله با گلوله های تا کالیبر 12.7 میلی متر از جمله توانایی های استاندارد این خودرو به حساب می آید. با افزودن زره، این خودروی رزمی ایتالیایی توان مقابله در برابر گلوله کالیبر 40 میلی متری را نیز دارد.
 
ارتش ایتالیا درخواست خرید 50 عدد زره پوش مدل Centauro II به ارزش 530 میلیون را به مجلس این کشور ارائه کرده و قرار است این زره پوش ها تا پایان سال 2023 به ارتش ایتالیا تحویل داده شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس