کد خبر 678961
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۱

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: زمانی که برجام با عهدشکنی آمریکا به این صورت درآمد دولت در برابر انتظارات مردم مانده است.

به گزارش مشرق، سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با فرارسیدن سالروز اجرایی شدن برجام اظهارداشت: زمانی که پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی بر اساس اطلاعات بی‌اساس و گزارش‌های بی‌پایه و به ناحق به شورای امنیت ارسال و این موضوع به تنشی بین ایران، شورای امنیت و آژانس تبدیل شد، جمهوری اسلامی ایران برای حل این موضوع راه حل مذاکره را در برابر راه حل مقابله انتخاب کرد.

وی افزود: انتخاب راه حل مذاکره مربوط به دولت،‌ گروه، حزب و دسته خاصی نبود بلکه تصمیم نظام بود از همین رو طبیعی است که در مذاکرات داد و ستد انجام می‌شود ما هم به دنبال توافق خوب بودیم و معتقدیم باید به تعبیر سیاسیون یک توافق برد برد صورت بگیرد منتهی در طول مذاکرات طرف مقابل به سویی رفت که این مذاکرات خوب برای ما، به مذاکرات خوب برای خودشان تبدیل شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اخطارهایی که در آن زمان نسبت به این مذاکرات داده می‌شد تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها دستورالعمل‌ها و تذکراتی را خطاب به تیم مذاکره دادند که به چه شکل باید حرکت شود تا آن توافق خوب به دست آید. امروز که ما به ارزیابی و نحوه اجرای آن می‌پردازیم، می‌بینیم که به آن افق مورد نظر جمهوری اسلامی دست نیافته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در مذاکرات، داده‌های جمهوری اسلامی نقد اما داده‌های طرف مقابل نسیه بود. طبیعی است که با چنین منطق حاکم بر توافق بازی برد برد صورت نمی‌گیرد بویژه اینکه طرف مقابل، دشمن ما است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: از همان ابتدای اجرای برجام ما به تمامی توافقات خود عمل کردیم اما در عوض طرف مقابل موارد مورد اجرای خود را بر روی کاغذ باقی گذاشت و آنچه را که آن‌ها به قول آقای عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، روی کاغذ لغو کردند، فقط بر روی کاغذ انجام شد و در میدان عمل اتفاق خاصی برای ما نیفتاد.

عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: دشمن خیلی زود پس از برجام با نقض عهد، به تمدید تحریم‌های ایران و نهایتا تصویب قانون ایسا و یا تمدید تحریم‌های ده ساله داماتو پرداخت. لذا جمهوری اسلامی باید به کمیسیون مشترک مراجعه کند.

وی در ادامه گفت: ادعای جمهوری اسلامی در کمیسیون مشترک مطرح می‌شود و آن کمیسیون تصمیم می‌گیرد که البته این تصمیم‌گیری با اتفاق آرا انجام می‌شود. جالب است که ادعای 5+1 در این کمیسیون نیاز به اتفاق آرا ندارد اما درباره ادعای ایران باید اتفاق نظر باشد یعنی هر کدام از اعضا یک حق وتو برای خود قائل شده است.

نقوی حسینی با بیان اینکه مطمئنا این موضوع به شورای امنیت منتقل می‌شود ادامه داد: یا ما باید آنچه که شورای امنیت بیان می‌کند را بپذیریم در آن صورت نقض عهد است و اگر نپذیریم تمامی تحریم‌ها دوباره برمی‌گردد در مجموع برجام اگرچه توافق نظام برای مذاکره بود اما در معامله آنچه که مد نظر جمهوری اسلامی ایران بود عملی نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: بر اساس مذاکرات، بر روی کاغذ نوشته شد که 70 میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری شود اما پس از برجام، آمریکا در کنگره، محدودیت ویزا برای سفر به ایران را تصویب کرد؛ این عمل بدین معنا است که سرمایه‌گذاری در ایران منتفی خواهد بود. پس از این عمل، کنگره، سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در ایران را به 20 میلیون دلار در سال تقلیل داد یعنی تمام توافقات با این تصویب کنگره از بین رفت. از سوی دیگر، بانک‌ها در انتقال این سرمایه‌گذاری‌ها همکاری نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار همه این موارد، باید به این نکته اشاره کرد که از زمان آغاز مذاکرات، رئیس جمهور همه امور کشور را به برجام منوط می‌کرد و به مردم وعده می‌داد البته در آن زمان بنده به عنوان منتقد این نکته را مطرح می‌کردم که انتظارات مردم را بالا نبریم اما روحانی می‌گفت آب آشامیدنی مردم، محیط زیست، اشتغال جوانان و ازدواج همگی به برجام مربوط است که ما مخالف این موضوع بودیم و معتقد بودیم که برجام معجزه نمی‌کند و حالا زمانی که برجام با عهدشکنی به این صورت درآمد، دولت در برابر انتظارات مردم مانده است.

نقوی حسینی در پایان افزود: بهتر است دولت، مجلس و ارکان مختلف کشور به توصیه‌های رهبری توجه کنند به طوری که مقام معظم رهبری در سخنرانی 19 دی فرمودند که دشمن به دنبال فشار به مردم ما است و می‌خواهد مردم را که از منابع اصلی پایداری نظام هستند، خسته و از نظام جدا کند ما باید با خدمت به ملت رضایتمندی مردم را کسب کنیم و راه حل آن، تنها اقتصاد مقاومتی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: ما باید از امکانات و ظرفیت‌های داخلی برای پیشرفت و اعتلای کشور استفاده کنیم و چشم امیدی به کشورهای دیگر نداشته باشیم همان گونه که مقام معظم رهبری در گذشته فرمودند مشکلات اقتصادی ما در لوزان و ژنو حل نمی‌شود و تنها در داخل کشور حل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس