سرویس فرهنگ و هنر مشرق- پرواز همای که در اواخر آذر ماه در تالار وحدت به روی صحنه رفته بود بار دیگر با گروه پرواز در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر طی یک شب در سانس اول برج میلاد به روی صحنه رفت و مخاطبانش را به وجد آورد. بلیتهای این اجرا که از چندی پیش تمام شده بود ثابت کرد که پرواز همای همچنان برای دوستدارانش از جایگاه ویژهای برخوردار است. با وی گفتگویی انجام دادهایم و نظرش را در خصوص این اجرا و جشنواره فجر جویا شدیم:
درباره گروه پرواز که روی صحنه رفت توضیح بفرمایید؟
دلیل انتخاب این گروه به این خاطر است پرواز به دیگر موسیقیهای ملل متفاوت که قرار است با موسیقی ایرانی تلفیق شود. قرار است ما سفر کنیم با دیگران به سمت موسیقی ما پرواز کنند و بتوانیم موسیقیهای گوناگون دنیا را با موسیقی ایرانی ترکیب کنیم و ارائه دهیم.
در این اجرا سازبندی جدیدی وجود داشت در این خصوص توضیح بفرمایید؟
در این اجرا ما طبل هندی را به عنوان ساز بیس اصلی ریتممان استفاده کردیم و نوع ملودیها یا این ریتمها ساخته شده است. دو ساز کلارینت و ویولا که از بخش موسیقی کلاسیک هستند اضافه شدن به موسیقی ما و سازهای نی، سنتور، تنبور و سه تار هم سازهای ایرانی ما هستند که با سازهای دیگر آمیخته شدند.
دلیل حضورتان در جشنواره موسیقی فجر چه بود؟
وقتی از بنده دعوت کردهاند در فستیوال ملی کشورم شرکت کنم باعث افتخار است و اگر هر کمکی هم به عنوان یک موزیسین ایرانی برآید دریغ نخواهم کرد.
به نظرتان این جشنواره چه جایگاهی در موسیقی دارد؟
جایگاه این جشنواره در موسیقی باید بگویم که سالهاست این جشنواره برگزار میشود و همه کشورها چنین فستیوالی را برای موسیقی خودشان دارند. کشور ما هم این فستیوال را هر سال برگزار میکند، که به تازگی رونق بیشتری پیدا کرده که به ویژه امسال که از حالتهای پارتی بازی خارج شده و از گروههای جدیدی دعوت شده و خیلی از کسانی که قبلا بودهاند دیگر در این جشنواره حضور ندارند. خوشبختانه در این دوره به موسیقی نواحی هم نگاه ویژهای شده است. معتقد هستم جشنواره موسیقی برای هر کشوری هویت آن کشور را نشان میدهد و در ایران هم به همین شکل است و خوشحالم که این جشنواره همچنان برگزار میشود.
وضعیت کلی موسیقی در حال حاضر چطور است؟
موسیقی نفس خود را میکشد و به جلو میرود. به چند شکل متفاوت گروههای در حال فعالیت هستند. یک بخش افرادی مشهوری که در حال برگزاری کنسرتهایشان هستند بخش دیگر موزیسینهایی هستند که وضعیت مالی خوبی ندارند ولی همچنان فعالیت میکنند و بخش دیگر موسیقی نواحی ایران که تلاش خود را انجام میدهند. از نوع سالنها و وضعیت سانسهای اجرا میتوان حدس زد که وضعیت موسیقی ایران خیلی خوب است که اگر این چنین نبود قطعا این همه اجرا نداشتیم.اگر موزیسینها خودشان برای یکدیگر کینه ورزی نداشته باشند، کار موسیقی خیلی خوب پیش میرود. روز به روز تعداد آموزشگاههای موسیقی اضافه میشود کنسرت برگزار میشود و پیش میرود. موسیقی را خود موزیسینها باید درست کنند.
برخی انتقاداتی به جشنواره و مدیران آن دادند نظر شما در این خصوص چیست؟
انتقادات به مدیران همیشه بوده و باز هم هست. یک عده آدم فضول هستند که همه جور همه را زیر سوال میبرند. کشور ما کشور انتقادات، تخریب و حسادت است و اینکه این جشنواره را هم تخریب کنند کار عجیبی نیست و مهم نیست. کسانی که انتقاد میکنند حتما کسانی هستند که هر سال با مافیا اینجا بودند و چون امسال نتوانستند بیاید انتقاد میکنند. جشنواره نیز هر سال چه با حضور اینها و چه بدون حضورشان برگزار خواهد شد. به نظر من امسال جشنواره خیلی خوب است که به دور از مافیا بازی و رفیق بازی است./هنرمند