کد خبر 678463
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵

یک روزنامه حامی دولت نوشت شکاف میان مزد و معیشت به 68 درصد رسیده است.

به گزارش مشرق، روزنامه اعتماد نوشت: اغلب سرپرستان خانوار که بر اساس نرخ تعیین شده وزارت کار دستمزد می‌گیرند 812 هزار تومان درآمد دارند ولی نیاز خانواده‌شان به طور میانگین در یک ماه دو میلیون و 563 هزار تومان است. اگر حداقل خرج ماهانه‌شان را هم در نظر بگیریم که دو میلیون و 35 هزار تومان است، باز هم شکاف زیادی بین درآمدها با هزینه‌ها خودنمایی می‌کند.
 
تازه‌ترین آمارها در یک جمله ساده می‌شود؛ یک میلیون و 751 هزار تومان کسری دخل و خرج خانواده‌ها. حداقل معیشت خانوارهای 3-4 نفره برای امسال را خانه کارگر محاسبه کرده است.
 
جدیدترین برآورد این مرکز نشان می‌دهد اختلاف بین مزد و معیشت به 68 درصد رسیده است. به بیان دیگر اگر قرار باشد حداقل دستمزد، میانگین هزینه یک خانوار را تأمین کند، دستمزد 812 هزار تومانی، باید بیش از سه برابر افزایش داشته باشد.
 
این در حالی است که بند دو ماده 41 قانون کار تصریح کرده است: «حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را موردتوجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین نماید.» این ماده بیش از دو دهه است که به محاق رفته و حال دو مشکل مهم کشور؛ فقر فزاینده و نرخ بیکاری بالا عنوان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس