کارگردان مجموعه تلويزيوني معماي شاه، با حضور در شبکه خبر از قرائت اين سريال از تاريخ معاصر دفاع کرد.

به گزارش مشرق، ذمحمدرضا ورزي که گفته بود تا بعد از پايان مجموعه «معماي شاه» مصاحبه نخواهد کرد، در يکي از معدود اظهاراتش درباره اين سريال، قرائت تاريخي از دوران پهلوي دوم را نگاه دراماتيک به تاريخ دانست و آن را با سريال تاريخي «سربداران» مقايسه کرد. مجموعه تاريخي «معماي شاه» که با پخش هر شبه تلويزيون قرار است در دهه فجر امسال ادامه داشته باشد به زندگي و حکومت پهلوي دوم اختصاص دارد. اين مجموعه تلويزيوني روايت تاريخ دوره پهلوي را از سال‌هاي آخر وليعهدي محمدرضا پهلوي آغاز کرده و در شب‌هاي اخير به حوادث دهه 50 رسيده است.
 
محمدرضا ورزي، نويسنده و کارگردان اين سريال فاخر تلويزيوني که سعي کرده کمتر در قبال انتقادها و نظرات مختلف درباره «معماي شاه» سکوت کند، با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، از ساخت اين سريال و مواضع آن نسبت به حوادث تاريخ معاصر دفاع کرد. ورزي در اين برنامه گفت: فيلمسازها قرائت‌هاي مختلفي از وقايع دوره پهلوي دارند و سريال «معماي شاه» نيز قرائت من از دوران پهلوي بود و برخي سؤال مي‌کنند که چرا قرائت من به اين شکل بوده است. ما بايد بدانيم در هاليوود هم اين شکل فيلمسازي رايج است. براي مثال درباره حضرت مسيح بيش از ۲۰ فيلم توليد شده که هر کدام يک روايت متفاوت دارند. 

ورزي ادامه داد: بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب يک کار جديد را بايد با پلاني کلي تجربه مي‌کرديم. ما مي‌توانيم هر دوره از سريال «معماي شاه» را تبديل به يک سريال جداگانه کنيم. از روز اولي که شروع به نگارش اين فيلمنامه کرديم، پيش‌بيني کردم که هجمه‌ها و حمله‌هاي زيادي به سمت اين سريال روانه خواهد شد. بسياري از افراد در بيرون از مرزهاي جمهوري اسلامي موجي درست کردند تا خاندان پهلوي را تطهير کنند، اما با وجود اسناد مختلف، اين اتفاق نمي‌افتد. من با متهمان زيادي از جمله «عزت شاهي» نيز درباره دوره پهلوي صحبت کردم. يکي از نقدهايي که به معماي شاه وارد مي‌شود، تفاوت نگاه اين مجموعه به تاريخ معاصر نسبت به ديگر سريال‌هايي است که نگاهي به وقايع تاريخ پيش از انقلاب است.
 
کارگردان مجموعه معماي شاه درباره اين انتقادات نيز گفت: نگاه من به سريال معماي شاه مستند نمايشي است و نبايد اين سريال را با سريالي مانند شهرزاد که ملودرام خانوادگي است، مقايسه کنيم. در سريال معماي شاه، هر يک از اعضاي خانواده وزيري قشري از يک طبقه اجتماعي بود. نقدهاي مثبت و منفي زيادي به سريال شد، اما بايد بدانيم که نقد با تخريب متفاوت است. 
 
لازم به ذکر است، مجموعه تلويزيوني معماي شاه تنها مجموعه فاخر در حال پخش از تلويزيون است.
 
منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس