کد خبر 67348
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸

علیرضا قزوه شاعر گفت: اگر بزرگ‌ترین افتخاراتی که این کشور داشته باشد را مدنظر قرار دهیم، خواهیم دانست که در عرصه سینما، نقاشی و موسیقی نیست بلکه مربوط به بزرگان در عرصه شعر و ادب است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس،علیرضا قزوه، شاعر معاصر کشورمان بیان داشت: بالاترین مسئولان رده بالای کشوری امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری هستند که هر دوی این رهبران بزرگ، هنرشان، هنر شعر بوده است.

وی نخستین هنر ایرانیان را شعر دانست و اضافه کرد: هنر امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری، هنر شعر است یعنی هر دوی ایشان در کنار شخصیت‌های بزرگ علمی، سیاسی و دینی در عرصه هنر به هنر شعر مزین بوده‌اند و به نوعی این امر جزو هنرشان بوده است.

* بزرگ‌ترین افتخارات کشور در عرصه «شعر و ادب» است نه سینما

قزوه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در روزگار ما شعر را مورد حمایت قرار می‌دهند، ادامه داد: رهبر کبیر انقلاب هر ساله دیداری با شاعران آئینی و شاعران کل کشور داشتند.
وی با بیان روز شعر و ادب در کشور ما یک‌ روز نیست چرا که ما روز حافظ، سعدی و مولانا داریم، ادامه داد: هر ساله «روز حافظ» با شکوه‌تر از روز «شعر و ادب» برگزار می‌شود چرا که کشور ما روز ادبیات، شعر و بزرگان است یعنی اگر بزرگ‌ترین افتخاراتی که این کشور داشته باشد را مدنظر قرار دهیم، خواهیم دانست که در عرصه سینما، نقاشی و موسیقی نیست بلکه مربوط به بزرگان در عرصه شعر و ادب است.

* استاد شهریار، شاعر الهام و اتصال به معنویت بود

قزوه با بیان اینکه کشور ایران دارای بزرگانی همچون سعدی، حافظ و مولانا است که در عرصه جهان جزو بزرگترین‌ها بشمار می‌روند، افزود: روز شعر و ادب برای مملکت ما در یک روز خلاصه نمی‌شود اما برخی‌ها این روز را به نام روز «شهریار» نامگذاری کرده‌اند.

وی در خصوص استاد شهریار، بیان کرد: بنده و همه افراد جامعه «استاد شهریار» را به عنوان یک پیشکسوت و شاعر بزرگ قبول داریم و همه به نوعی شاگردان این استاد بشمار می‌رویم چرا که او با بزرگانی همانند حافظ و سعدی و مکتب آنها الهام گرفته بود و به نوعی شاعر الهام و اتصال به معنویت بود و از این جهت جزو شاعران بزرگ محسوب می‌شود.

* شهریار نمی‌تواند عرض اندامی در برابر حکیم توس و فردوسی کند

قزوه اضافه کرد: اگر بناست در عرصه شعر معاصر یک شاعر را انتخاب کنند که از آن تجلیل شده و یک روز با نام وی، نامگذاری شود و به نوعی آن روز را «روز شعر معاصر» بنامند می‌توان نام «استاد شهریار» را انتخاب کرد.

وی ادامه داد: ادبیات و شعر کشور دارای پشتوانه بیش از هزار و یکصد ساله‌ است چرا که دارای شاعرانی همچون مولانا، فردوسی، حافظ، بیدل، نظامی و جامی و خاقانی است که هر یک از آنها جزو شاعران و بزرگان شعر و ادب بشمار می‌روند پس در این عرصه شاید شهریار نتواند عرض اندامی در برابر حکیم توس و فردوسی کند.

* نامگذاری روز «شعر و ادب» باید متعلق به «فردوسی» و «حافظ» باشد

قزوه افزود: اگر تنها می‌خواهیم یک روز برای شعر و ادب داشته باشیم باید متعلق به «فردوسی» یا «حافظ» باشد اما اگر این روز بخواهد روز شعر و تجلیل از «شعر معاصر» باشد «شهریار» می‌تواند یک انتخاب خوب باشد اگر چه که چهره‌هایی در کنار شهریار هستند و در روزگاران ما شاعران بزرگی وجود دارند.

به گفته وی؛ در مملکت ما و در طی سال بیش از چندین مرتبه مراسم‌هایی به خاطر یک شاعر بزرگ و تقدیر از شعر و ادب با عناوینی همچون روز فردوسی، حافظ، عطار، مولوی و سعدی برگزار می‌شود اما پیشنهاد بنده این است که 27شهریور را که به عنوان روز شعر و ادب نامگذاری کردند اگر خواستند به نام شعر و ادب معاصر نامگذاری کنند، «شهریار» می‌تواند پاسخ مناسبی برای آن باشد اما اگر کل شعر و ادب مدنظر باشد همه شاعران درخواستشان این بوده که این روز باید در وهله نخست به نام روز «فردوسی»، «سعدی»، «حافظ» یا «مولانا» نامگذاری شود چرا که آنها بدون استثناء جزو بزرگ‌ترین‌های ادبیات و شعر هستند.

* صدا و سیما هنوز یک برنامه جدی در راستای «شعر و ادب» ندارد

این شاعر پیشکسوت گفت: همه روزها متعلق به شعر و ادب است اما بنده گله‌ای دارم مبنی بر اینکه جز شخصیت مقام معظم رهبری و اخیراً احترامات رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شعر در کشور، بدنه‌های دیگر، «شعر و ادب» را مورد تجلیل قرار نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: در شبکه‌های صدا و سیما به برنامه‌های هنرپیشه‌ها و سایر هنر‌ها بیشتر از ادبیات بهاء داده می‌شود و به نوعی تلویریون کشور هنوز یک برنامه جدی در راستای شعر و ادب ندارد و در مقایسه با برنامه‌های دیگری همانند سینما و هنرهای دیگر، برنامه برای شعر و ادب در صدا و سیما بسیار اندک است و باید اهمیت ادبیات را در رسانه‌ها بیشتر کنیم تا فراگیر شود تا مردم نیز به این امر اهمیت دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس