به گزارش مشرق، اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در سیصدو شانزدهمین جلسه شورای شهر در تذکراتی به موضوع ترافیک اخیر تهران پرداخت.
دوستی با اشاره به اینکه مدتی است برخی اعضای شورا و معاونان شهرداری نسبت به دولت انتقاداتی مطرح میکنند و ترافیک تهران را در چند وقت اخیر به گردن دولت میاندازند و القا میکنند که دولت مقصر است، گفت: اعتقاد دارم دولت در این خصوص مقصر نیست و البته شهرداری هم بیتقصیر است.
وی افزود: علت اصلی مشکل در این است که استراتژی و برنامهریزی مناسب در چند سال اخیر نداشتهایم، شریانهای شهر پاسخگوی این همه خودرو نیست.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ضمن انتقاد خود گفت: این موضوع را به یکدیگر پاسکاری میکنیم و این صحیح نیست.
دوستی تصریح کرد: دولت بودجهای ندارد که بدون مصوبه مجلس بتواند طلبی را اگر از دولت داشته باشیم به ما بپردازد. دولت بودجه سالانه دارد که تخطی از آن بودجه برایش مقدور نیست و بر اساس تخصیص بودجه میتواند هزینه کند. حتی مانند شهرداری هم برایش مقدور نیست که اعتبارات را جابهجا کند و یا بدون سند هزینه کند.
وی در ادامه صحبتهایش تصریح کرد: اینکه ترافیک را به گردن پلیس راهور هم میاندازیم درست نیست، برخی در خصوص ترافیکهای اخیر تهران میگویند فلان مسئول راهور رفته و فلانی آمده و این را هم قبول ندارم.
دوستی اظهارنظر کرد: اعتقاد دارم باید کار اساسی کنیم کار اساسی هم این است که توجه کنیم سالانه چند خودرو را در تهران پلاک میکنیم و ظرفیت خیابانهای تهران برای چقدر خودرو مناسب است.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اخیراً در سفری به چین رفته بودیم. در شانگهای به خودروهای شخصی اجازه ورود به شهر غیر از روزهای تعطیل نمیدهند و فقط خودروهای حمل و نقل عمومی حق دارند تردد کنند.
وی به برخی از انتقادات خود از ماده 100 پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 5 تا 6 هزار پرونده در مناطق داریم که براساس شرایط موجود نه قادرند آنها را تخریب کنند و نه به آنها پروانه ساخت داده میشود. مواردی هست که مردم 20 تا 30 سال است به شهرداری آمد و شد دارند تا پایان کار خود را دریافت کنند.
دوستی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی مسئولان کمیسیون ماده 100 در خصوص تصمیمات این کمیسیون توجیه نیستند، گفت: اگر به این موضوع فکر کنیم هم درآمد شهرداری بالا میرود و هم کار مردم راه میافتد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه صحبتهای اسماعیل دوستی با تاکید بر اینکه ما در ماده 100 به فکر درآمد نباید باشیم و به رفع تخطیها فکر کنیم، تاکید کرد: باید در وهله اول از آغاز تخلف جلوگیری کرد. وقتی با تخلف ساخت و سازی انجام میشود دیگر گاهی نمیشود حتی آن را تخریب کرد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه صحبتهای دوستی در خصوص ترافیک را قبول دارد، گفت: فکر میکنم اگر تصمیم جدی نگیریم و این روند ترافیک تهران ادامه پیدا کند تهران از حالت یک پارکینگ متحرک به یک پارکینگ متوقف تبدیل خواهد شد.
چمران همچنین در خصوص پرداخت بدهیهای دولت به شهرداری تهران گفت: در این خصوص گاهی مجلس هم مصوباتی دارد اما دولت به شهرداری پرداخت نمیکند.
رئیس شورای شهر ادامه داد: مجلس پیش از این تصویب کرده است 2 میلیارد دلار از صندوق ارزی برای حمل و نقل عمومی به تهران پرداخت شود اما نمیدهند.
وی ادامه داد: برای مترو هم 250 میلیارد تومان تصویب شده است که سالانه به تهران پرداخت شود اما فقط 15 میلیارد تومان دادهاند.
چمران همچنین در خصوص جریمههای راهنمایی و رانندگی هم که توسط دولت دریافت شده است انتقاد کرد که چرا سهم شهرداری در این خصوص تا به حال پرداخت نشده است.
دوستی با اشاره به اینکه مدتی است برخی اعضای شورا و معاونان شهرداری نسبت به دولت انتقاداتی مطرح میکنند و ترافیک تهران را در چند وقت اخیر به گردن دولت میاندازند و القا میکنند که دولت مقصر است، گفت: اعتقاد دارم دولت در این خصوص مقصر نیست و البته شهرداری هم بیتقصیر است.
وی افزود: علت اصلی مشکل در این است که استراتژی و برنامهریزی مناسب در چند سال اخیر نداشتهایم، شریانهای شهر پاسخگوی این همه خودرو نیست.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ضمن انتقاد خود گفت: این موضوع را به یکدیگر پاسکاری میکنیم و این صحیح نیست.
دوستی تصریح کرد: دولت بودجهای ندارد که بدون مصوبه مجلس بتواند طلبی را اگر از دولت داشته باشیم به ما بپردازد. دولت بودجه سالانه دارد که تخطی از آن بودجه برایش مقدور نیست و بر اساس تخصیص بودجه میتواند هزینه کند. حتی مانند شهرداری هم برایش مقدور نیست که اعتبارات را جابهجا کند و یا بدون سند هزینه کند.
وی در ادامه صحبتهایش تصریح کرد: اینکه ترافیک را به گردن پلیس راهور هم میاندازیم درست نیست، برخی در خصوص ترافیکهای اخیر تهران میگویند فلان مسئول راهور رفته و فلانی آمده و این را هم قبول ندارم.
دوستی اظهارنظر کرد: اعتقاد دارم باید کار اساسی کنیم کار اساسی هم این است که توجه کنیم سالانه چند خودرو را در تهران پلاک میکنیم و ظرفیت خیابانهای تهران برای چقدر خودرو مناسب است.
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: اخیراً در سفری به چین رفته بودیم. در شانگهای به خودروهای شخصی اجازه ورود به شهر غیر از روزهای تعطیل نمیدهند و فقط خودروهای حمل و نقل عمومی حق دارند تردد کنند.
وی به برخی از انتقادات خود از ماده 100 پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از 5 تا 6 هزار پرونده در مناطق داریم که براساس شرایط موجود نه قادرند آنها را تخریب کنند و نه به آنها پروانه ساخت داده میشود. مواردی هست که مردم 20 تا 30 سال است به شهرداری آمد و شد دارند تا پایان کار خود را دریافت کنند.
دوستی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی مسئولان کمیسیون ماده 100 در خصوص تصمیمات این کمیسیون توجیه نیستند، گفت: اگر به این موضوع فکر کنیم هم درآمد شهرداری بالا میرود و هم کار مردم راه میافتد.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه صحبتهای اسماعیل دوستی با تاکید بر اینکه ما در ماده 100 به فکر درآمد نباید باشیم و به رفع تخطیها فکر کنیم، تاکید کرد: باید در وهله اول از آغاز تخلف جلوگیری کرد. وقتی با تخلف ساخت و سازی انجام میشود دیگر گاهی نمیشود حتی آن را تخریب کرد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه صحبتهای دوستی در خصوص ترافیک را قبول دارد، گفت: فکر میکنم اگر تصمیم جدی نگیریم و این روند ترافیک تهران ادامه پیدا کند تهران از حالت یک پارکینگ متحرک به یک پارکینگ متوقف تبدیل خواهد شد.
چمران همچنین در خصوص پرداخت بدهیهای دولت به شهرداری تهران گفت: در این خصوص گاهی مجلس هم مصوباتی دارد اما دولت به شهرداری پرداخت نمیکند.
رئیس شورای شهر ادامه داد: مجلس پیش از این تصویب کرده است 2 میلیارد دلار از صندوق ارزی برای حمل و نقل عمومی به تهران پرداخت شود اما نمیدهند.
وی ادامه داد: برای مترو هم 250 میلیارد تومان تصویب شده است که سالانه به تهران پرداخت شود اما فقط 15 میلیارد تومان دادهاند.
چمران همچنین در خصوص جریمههای راهنمایی و رانندگی هم که توسط دولت دریافت شده است انتقاد کرد که چرا سهم شهرداری در این خصوص تا به حال پرداخت نشده است.