اکبر ترکان در واکنش به اعطای غیر قانونی یک زمین دولتی در کیش، ادعا می‌کند که دولت یازدهم عرضه داشته و جلوی فساد را گرفته است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

دستاوردشماری شبانه برای برجامِ روحانی

ارگان دولت با اشاره به برجام: بابک زنجانی اجباراً پیشمرگ یک باند مخوف می‌شود!

نامه اپوزیسیون به ترامپ از روی دست چه کسی کپی شد؟/ ارگان دولت: بابک زنجانی اجباراً پیشمرگ یک باند مخوف می‌شود!خبرگزاری دولتی ایرنا، یکشنبه شب گذشته در مطلبی کوتاه با عنوان «آیا برجام دستاوردی نداشته است؟» بصورت تیتروار 34 گزاره را بعنوان دستاوردهای برجامِ رئیس‌جمهور روحانی معرفی کرده است.

خبرگزاری دولت همچنین در مقدمه این 34 گزاره با ادبیاتی عجیب و غریب می‌نویسد: «اگر برجام هیچ دستاوردی نداشته و سرمان تا گردن در کلاه آمریکا هم فرو رفته باشد همین کافی است».

در بند 8 این گزارش و در اشاره به دستاوردهای برجام آمده است: «نابود شدن شرکتهای دور زننده تحریم (باند مخوف دورزن که اجباراً بابک زنجانی پیشمرگ باند خواهد شد)»!

این گفته در حالی است که فرجام پرونده بابک زنجانی همچنان محل بحث و نامشخص است...

34 دستاوردی که ایرنا بعنوان دستاوردهای برجام برشمرده است را در ادامه می‌خوانید:


1_ لغو 6 قطعنامه شورای امنیت
2_ بی‌آبرو شدن آمریکا
3_ اعتماد دوباره اروپا به ایران
4_ متلاشی شدن ائتلاف جهانی علیه ایران
5_ برافراشته شدن دوباره پرچم مقدس بر فراز کشتیهای بزرگترین ناوگان خاورمیانه
6_ تردد مجدد کشتیها به تمام نقاط دنیا
7_ کاهش چشمگیر هزینه های انتقال ارز
8_ نابود شدن شرکتهای دور زننده تحریم (باند مخوف دورزن که اجباراً بابک زنجانی پیشمرگ باند خواهد شد)
9_ جمع شدن بساط کاسبی تحریم (که شاهد آخرین نفس و شیطنت هایشان هستیم)
10_ افزایش سه برابری تولید نفت
11 _ بازگشت قدرت ایران در اوپک
12_ تردد آسان هموطنان به کشورهای خارج خصوصا دانشجویان و بیماران
13_ کاهش هزینه‌های سنگین ترانزیت کالا از ترکیه و امارات
14_ دسترسی آسانتر به داروها
15_ باز شدن اکثر سایت های علمی
16_ افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی
17_ لغو سویا در برابر نفت از سوی هند.
18_ برطرف شدن سایه جنگ
19_ اختلاف گسترده در نظام حاکمیتی آمریکا
20_ ایجاد تنش بین آمریکا و اسرائیل بر سر برجام
21_ تعطیل شدن دکان بابک زنجانیها
22_ صادرات ( بدون چند واسطه) کالا و خدمات به خارج
23_ پر رنگ شدن نقش منطقه ای ایران در دیپلماسی منطقه ای
24_ تامین قطعات هواپیماها، کشتیها، خودروسازها، و بسیاری از شرکتها و کارخانه ها
25_ افزایش قدرت چانه زنی ایران در مسائل بین المللی
26_ عقد قراردادهای بزرگ با خودروسازان معتبر اروپایی جهت تولید در داخل کشور و ورود تکتولوژی
27_ شروع تبدیل کشور به هاب خودروی منطقه ای
28_ شکستن تحریم هواپیمایی پس از 38 سال
29_ رشد اقتصادی 14 درصدی از منفی 7 به مثبت 7
30_ کاهش ریسک سرمایه گذاری در کشور
31_ کاهش تورم از 40 درصد به 9 درصد
32_ رسوا شدن کاسبان تحریم و منافع آنها
33_ کاهش مظلوم نمایی اسرائیل در مجامع جهانی
34_ خسارت محض (به کاسبان تحریم)[1]

*در دستاوردشماری خبرگزاری دولتی ایرنا برای برجام، 5 گزاره‌ی بدون تفاوت صرفاً به بابک زنجانی و چیزی که ایرنا ادعا می‌کند «باند مخوف» و «کاسبان برجام» بوده، مرتبط است.

باند مخوفی که البته مشخص نیست دولت اعتدال از چه کسی حیا می‌کند که اسم آنها را نمی‌برد و از طرفی با کدام سند و مدرک مدعیست که زنجانی قرار است پیشمرگ این باند شود. آنهم بصورت اجباری؟!

در اشاره به اقدام شبانه ایرنا به منظور دستاوردشماری برای برجام، همچنین ذکر این توضیحات نیز ضروریست:

یکم: از 34 دستاورد اشاره شده، 9 گزینه 2، 4، 11، 18، 19، 20، 23، 25 و 33 اساساً غیر قابل لمس، غیر قابل اثبات و فی‌الواقع «ادعا» هستند.

ادعاهایی که در هر دوره‌ای هرکس می‌تواند آنها را در قبال هرچیزی مطرح کند...

دوم: 5 گزاره 8، 9، 21، 32 و 34 در این 34 مورد یکی هستند که فقط تکثیر شده‌اند.

ضمن اینکه اولا اثبات ربط آنها به برجام ممکن نیست و ثانیا معلوم هم نیست که دولت فعلی که در پسابرجامش نتوانسته با هیچیک از بانک‌های بزرگ دنیا رابطه داشته باشد نیز به معضل شرکت‌ها و افراد واسطه گرفتار نبوده باشد!

سوم: دو گزینه 3 و 16 نیز نه تنها رخ نداده که شاهد اتفاقات برعکس هستیم.

در حال حاضر به گواه مقامات ستاد برجام و به اذعان نهادهای بین‌المللی نه تنها بانک‌های بزرگ اروپایی با دولت آقای روحانی همکاری نمی‌کنند بلکه اعتبار پاسپورت ایران نیز کاهش یافته و حتی کار به آنجا رسیده است که برخی کشورها مقامات دولت آقای روحانی را هم راه نمی‌دهند.

در این زمینه لازم به یادآوری است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اخیراً خبر داد که بانک‌های غیر اروپایی هم از همکاری با دولت یازدهم استنکاف کرده‌اند.

چهارم: در آنالیز ما از این 34 گزاره، گزینه‌های 5، 6، 7، 10، 12، 13، 14، 15، 17، 22، 24، 26، 27، 29، 30 و 31 که جمعا 16 مورد هستند؛ فرض بر اینکه بپذیریم وقوع آنها حتمی و البته برای مردم هم ملموس است! اساساً مشخص نیست که به برجام ربط داشته باشند.

زیرا اولاً وقوع آنها بدون برجام هم ممکن است و ثانیاً ایران اسلامی در قبل از برجام هم زیست موفقی داشته، در قحطی غذا نبوده و انواع نیازهای خود را تأمین می‌کرده است.

ضمن اینکه قضاوت درباره میزان لمس همین 16 گزینه را نیز به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم.

و پنجم: از میان تمام این 34 مورد فقط دو گزاره 1 و 28 هستند که می‌توانند مستقیماً ماحصل برجام باشند.

گزاره‌هایی که درباره اولی، اثراتش برای مردم احساس نمی‌شود و دومی هم تا این لحظه روی کاغذ بوده است.

*گفتنیست، بر اساس وعده‌های علنی و تلویحی رئیس‌جمهور روحانی، برجامِ دولت یازدهم قرار بود 2 دستاورد عمده «لغو تمام تحریم‌ها» و «ارزانی» را به دنبال داشته و «سکوی پرش اقتصادی جوانان» هم باشد...

***

روایتی از یک ملک رانتی که هیچ نیروی امنیتی نمی‌توانست وارد آن شود!

ترکان: عرضه داشتیم و جلوی فساد را گرفتیم

نامه اپوزیسیون به ترامپ از روی دست چه کسی کپی شد؟/ ارگان دولت: بابک زنجانی اجباراً پیشمرگ یک باند مخوف می‌شود!اکبر ترکان، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و مشاور رئیس‌جمهور روحانی، اخیراً به ایلنا گفته است: دولت یازدهم عرضه داشت و جلوی فساد را گرفت.

او که در واکنش به صحبت‌های مقامات سازمان بازرسی و مجلس مبنی بر پرونده واگذاری زمین در جزیره کیش با قیمت رانتی مصاحبه کرده است، همچنین می‌افزاید: این موضوع و این فساد در دولت قبل رخ داده است.

ترکان گفته است: آن چیزی که روز گذشته این نماینده مجلس (حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس) درباره آن صحبت کرد در دولت قبل و در دوره‌ای بود که خودشان نمی‌توانستند کارشان را درست انجام بدهند. خودش (نوروزی) گفت من در آن دوره ناظر بودم و این کارها انجام می‌شود. حال باید بگوییم چشم شما روشن باشد که شما ناظر بودید و چنین فسادهایی رخ می‌داد اما در دولت یازدهم یک بار هم شاهد چنین فسادی نبودیم.[2]

*این صحبت‌ها در واکنش به پرونده اعطای یک زمین در جزیره کیش با قیمت رانتی است.

قاضی «ناصر سراج» رئیس سازمان بازرسی کل کشور اخیراً درباره پیگیری‌های قضایی پیرامون یک قرارداد واگذاری زمین در جزیره کیش گفته است: قراردادی 240 هکتاری در کیش با یک ایرانی دارای تابعیت کشورهای مختلف منعقد شده بود که با توجه به برخی بندها، متاسفانه این زمین به صورت رایگان معامله شده و قرارداد مذکور مشکل‌آفرین و طوری بود که هیچ نیروی امنیتی هم نمی‌توانست وارد این ملک شود!

وی افزوده بود: این ملک به اتباع بیگانه داده شده بود اما در یک ماه اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته، قرارداد ابطال شد و به زودی به منطقه آزاد کیش ارجاع داده می‌شود.

قاضی سراج همچنین تصریح کرد: قیمت این زمین 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.[3]

در اشاره به اظهارات ترکان بایستی تصریح کرد که ضروریست وقوع ماجرا در دولت قبل یا در دولت فعلی اثبات و به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

البته پر واضح است که دولت اعتدال از ابتدای امر، تمام ضعف‌ها و کاستی‌ها را مرتبط با دولت قبل عنوان کرده و حاضر به پذیرش مسئولیت در هیچی زمینه‌ای حتی بحث مفاسد رخ داده هم نیست.

ترکان در حالی مدعی عرضه‌داری دولت برای مقابله با فساد است که طی 3.5 سال اخیر مواردی همچون «حقوق‌های نجومی»، «فساد چند هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان» و «رانت 650 میلیون یورویی در یکی از وزارتخانه‌های دولت یازدهم» شهره عام و خاص است.

گفتنیست، حرکت ترکان در اهدای چند سکّه طلا به عوامل تهیه یک برنامه اقتصادی تلویزیون در چند سال قبل، سبب‌ساز حاشیه‌های فراوانی برای دولت یازدهم شد.

***

نامه اپوزیسیون به ترامپ از روی دست چه کسی کپی شد؟!

نامه اپوزیسیون به ترامپ از روی دست چه کسی کپی شد؟/ ارگان دولت: بابک زنجانی اجباراً پیشمرگ یک باند مخوف می‌شود!چهره‌های اصلاح‌طلب پس از انتشار خبر نامه‌نگاری 30 عنصر ضد انقلاب با ترامپ مبنی بر درخواست برای افزایش تحریم‌های ایران، تلاش کردند تا این رفتار را محکوم کنند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «اصلاح‌طلبان علیه تحریم» در همین رابطه نوشت:٣٠ نفر امضاکننده نامه، هرگز براي اقدامات خود از جریان اصلاح‌طلب مهر تأییدی دريافت نكرده‌اند.

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه به نامه تعدادی از زندانیان سیاسی و متهمین فتنه در سال 92 به اوباما اشاره کرد که طی آن خواسته بودند تحریم‌های ایران کاهش پیدا کند.

«عبدالواحد موسوی لاری» نیز در بخشی از گزارش شرق گفته است: اقدام این ٣٠ نفر در راستای کمک به جریان دلواپس داخلی است. اصلاح‌طلبان برجام را عمل دیپلماتیکی ارزیابی می‌کنند که قرار است به کمک آن مشکلات حل شود؛ اما آنهایی كه در خارج از کشور به دنبال مشکل‌تراشی برای کشور هستند و از جمله این ٣٠ نفر تلاششان این است که برجام را ناکارآمد جلوه بدهند، مشابه همان کاری که دلواپسان در داخل کشور انجام می‌دهند.[4]

خبرگزاری ایلنا هم در گزارشی با محتوای واکنش اصلاح‌طلبان به نامه فوق‌الذکر، به نقل از یکی از زندانیان فتنه نوشت: بعد مجاهدین خلق، حداقل ٣٠ نفر را به اسم می‌شناسیم که هیچ درکی از مفهوم میهن و ملت ندارند.

این خبرگزاری گفته‌های حمیدرضا جلایی‌پور را نیز منتشر کرد که تصریح کرده است: اگر کشور ایران و جان و امنیت ایرانیان به خطر بیفتد، به عنوان تنها مردی که از یک خانواده شهید باقی مانده زیر فرماندهی آیت‌الله خامنه‌ای به جبهه می‌روم.[5]

*این اقدام اصلاح‌طلبان و چهره‌های جریان سیاسی خاص در واکنش به نامه سخیف آن 30 عنصر ضد انقلاب و عوامل اپوزیسیون حتما قابل تقدیر است اما به شرط آنکه «عملیات فریب» نباشد.

بصورت مجمل بایستی اشاره کرد که هدف آمریکا از تحریم ایران طی 38 سال گذشته چیزی غیر از «اثرگذاری» نبوده است.

و یک جریان خاص سیاسی در ایران نیز بویژه در 5 سال اخیر تا توانستند بر طبل این پر اثری کوبیدند و تحریم‌هایی که به گواه مقامات ارشد کشور (مقام معظم رهبری، رئیس مجلس، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس و...) هیچگاه بصورت میانگین، اثری بیش از 30 درصد بر اقتصاد ایران نداشتند را دارای تأثیراتی شگرف و بزرگ! نشان دادند تا مقاصدی خاص را پیگیری کنند.

در ادامه به تعدادی از این بزرگنمایی‌ها و صحبت‌های اصلاح‌طلبان که نتیجه طبیعی آنها چیزی جز پر اثر نشان دادن تحریم‌ها نبوده و نیست، اشاره می‌کنیم:

_محسن رهامی: تحریم‌ها و قطعنامه‌ها کشور را فلج کرده و تا حل نشود نمی‌توانیم حوزه اقتصاد کشور را 100 درصد حل کنیم.[6]

_ سعید حجاریان: و ما ادریک مالتحریم...[7]

_ احمد خرّم: اگر تحریم‌ها ادامه پیدا کند کشور می‌رود به باتلاقی که دیگر برنمی‌گردد.[8]

_ آقای هاشمی رفسنجانی: تحریم‌ها استخوان مردم را خرد کرده است.[9]

_ مسعود پزشکیان: امروز دیگر همه می‌دانند که کشور تا گلو در فساد اداری و اقتصادی گیر کرده است.[10]

_ حمیدرضا جلایی‌پور: اگر روحانی با تدبیر جلو رشد فزاینده تحریم‌ها را نمی‌گرفت من شک ندارم که وضعیت معیشتی مردم ایران به وضعی فعلی و بحرانی ونزوئلای کنونی نزدیک می‌شد. در حال حاضر در ونزوئلا، توزیع نان به کمک ارتش انجام شده و تورم به 700 درصد رسیده است. خوشبختانه برجام توانست جلو ونزوئلایی شدن ایران را بگیرد.

_ محسن صفایی فراهانی: بانک‌های ایران فلج و نیمه‌ورشکسته‌اند.[11]

***

الحق والانصاف آیا اثر این سخنان در پر زور نشان دادن تحریم‌ها و امیدوار شدن صاحبان تحریم نقش بیشتری داشته است یا نامه خائنانه‌ای که به تازگی توسط 30 عنصر ضد انقلاب برای دونالد ترامپ نوشته شد؟!

این سؤالیست که افکار عمومی انتظار دارند جریان سیاسی خاص و چهره‌های آن یک روز پاسخی قانع‌کننده را برای آن ارائه کنند.

گفتنیست، مقام معظم رهبری سال گذشته در یک سخنرانی فرمودند: من هم در این دولت و هم در دولت قبل گفتم مشکلات اقتصادی ممکن است 20 تا 40 درصد مربوط به تحریم‌ها باشد؛ بقیه مربوط است به ما؛ ما باید درست عمل کنیم. برنامه و مدیریت لازم است.

معظم‌له در همان بیانات همچنین تصریح کردند: هدف دشمن از تحریم‌ها، عصبانی کردن مردم و کشاندن آنها به خیابان‌ها بود اما ملت، صبوری و پایداری کرد و همراه با نظام و مسئولان از خود عزت و اقتدار نشان داد.[12]

***

1_ http://www.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=82360182

2_ http://tnews.ir/news/38ee76743069.html

3_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13951005000417

4_ http://sharghdaily.com/News/110882

5_ http://tnews.ir/news/af0d76759459.html

6_ http://www.farsnews.com/13940804001697/comments/Cyberspace/comments/commentform.aspx?nid=2083394&cid=0

7_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950918001009

8_ http://didban.ir/fa/news-details/36814

9_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940326000514

10_ http://www.shafaf.ir/fa/news/356234

11_ http://fna.ir/O8ZOJ4

12_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=32016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس