یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی نوشت که روسیه و ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند و ائتلاف نظامی آنها رو به گسترش است.

  به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «امریکن اینترپرایز» در گزارشی تحت عنوان روسیه و ایران بیش از پیش به یکدیگر نزدیک شده‌اند، نوشت که ائتلاف نظامی این دو کشور همچنان در حال گسترش است.

این اندیشکده در این گزارش نوشت: زمانیکه «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، حدود 15 سال پیش، ایران، صدام (عراق) و کره شمالی را «محور شرارت» خواند، منتقدان، او را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که این سه کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند و بنابراین چطور ممکن است که آنها یک محور باشند؟

این اندیشکده با این مقدمه ادامه داد، با کنار گذاشتن این حقیقت که پیونگ‌یانگ و تهران روابط طولانی به ویژه در موضوعات مرتبط با برنامه‌های موشک بالستیک و احتمالاً برنامه اتمی داشته‌اند، ظاهراً یک محور واقعی بین روسیه و ایران در حال گسترش است.

امریکن اینترپرایز سپس اینگونه توضیح داد که روابط میان روسیه و ایران در گرم‌ترین و صمیمانه‌ترین شکل خود در شاید 500 سال گذشته است. روابط نظامی دو کشور در حال گسترش است و نیروهای ویژه ایران و روسیه تابستان امسال با یکدیگر در المپیک نظامی روسیه آموزش دیدند و رقابت کردند.

این اندیشکده آمریکایی سپس در توضیح همکاری نظامی دو کشور روسیه و ایران، نوشت که گزارشهایی منتشر شده است مبنی بر اینکه جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی ایران برای حمله به سوریه استفاده کردند و این برای اولین بار در تاریخ مدرن بوده است که ایران با میل و رغبت به یک قدرت نظامی خارجی مجوز استفاده از یکی از پایگاه‌هایش را داده است.

این گزارش ادامه داد، علیرغم آنکه «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا و «جان کری» وزیر خارجه این کشور به طور مکرر اعلام کردند که روسیه نیروهای خود را از سوریه خارج کرده است، روسیه و ایران در حال حاضر به سمت «طرح B» یا همان طرح جایگزین حرکت کردند و حقیقت موضوع این است که روسیه پایگاه هوایی که بعد از استقرار اولیه در سوریه ساخته بود را حفظ کرده است.

این اندیشکده ادامه داد که «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اعلام کرد که هدف ایران در واقع تقویت ائتلاف روسیه-ایران و ترکیه است.

امریکن اینترپرایز ادامه داد که «محورها یک شبه ظاهر نمی‌شوند. [باراک] اوباما [رئیس جمهور] و [جان] کری [وزیر خارجه آمریکا] کور بودند، آنها هیچ وقت به این مسئله پی نبردند که حمایت روسیه از برجام ربطی به مهارت کری بعنوان دیپلمات نداشت و بیشتر در راستای تحقق راهبرد بزرگ روسیه برای تقویت خودش بوده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس