کد خبر 670197
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

ریاض قصد دارد تقریبا نیمی از سهام شرکت نفت عربستان سعودی، بزرگترین شرکت نفتی جهان را واگذار نماید.

به گزارش مشرق، روزنامه الاقتصادیه عربستان نوشت، ریاض قصد دارد تقریبا نیمی از سهام شرکت نفت عربستان سعودی ، بزرگترین شرکت نفتی جهان را واگذار نماید.

این روزنامه سعودی به نقل از یک مقام ارشد دولت عربستان نوشت، 49 درصد از سهام این شرکت در طی 10 سال به فروش خواهد رسید. محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان در ماه آوریل گفته بود که عرضه اولیه سهام این شرکت در بورس برای سال 2018 یا حتی یک سال زودتر زمان بندی شده و این کشور قصد دارد کمتر از 5 درصد از سهام این شرکت را عرضه کند.

عربستان تحت فشار افت شدید قیمت نفت، در حال برنامه ریزی برای فروش سهام این شرکت نفتی است تا از این طریق درآمدهای بیشتری کسب کند و اقتصاد خود را اصلاح نماید. دولت عربستان امیدوار است از طریق فروش بزرگترین دارایی نفتی خود حدود 100 میلیارد دلار پول به دست آورد. صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان از این درآمد استفاده خواهد کرد و در نهایت با در اختیار گرفتن بیش از 2 تریلیون دلار موجودی، تلاش خواهد کرد وابستگی اقتصاد عربستان به نفت را کاهش دهد.

جان کیلداف، رئیس بخش تحقیقات اقتصادی مرکز تحقیقات خلیج (فارس) در ریاض گفت: فروش 49 درصد از سهام به جای 5 درصد یک جهش بزرگ است، اما اگر شما این کار را به صورت تدریجی و در طی 10 سال و به صورت خرد خرد انجام دهید، امکان پذیر خواهد بود... سعودی ها به دنبال منابع درآمدی خود پس از این دوره 10 ساله هستند و این سوال را از خود می پرسند که برای تنوع بخشی بیشتر به اقتصاد و غیر نفتی کردن آن چه کار دیگری می توانیم بکنیم.»

دولت عربستان به شدت به درامدهای نفتی وابسته است و از این رو افت شدید قیمت نفت از سال 2014 به این طرح، ضربه سنگینی به منابع مالی این کشور وارد آورده است. درامدهای پیش بینی شده دولت عربستان در سال جاری 141 میلیارد دلار است که کمتر از نف درامدی است که این کشور در سال 2013 یعنی در دوران نفت بالای 100 دلار داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس