به گزارش مشرق، معضل همیشگی ترافيك تهران در يك ماهه گذشته وارد بازي هاي سياسي شده و زمانيكه يك بحث تخصصي رنگ و لعاب حاشيه اي و سياسي پيدا مي كند، نگاه كارشناسي به موضوع از كانون توجهات خارج مي شود.
عبدالحسين مختاباد، عضو شوراي شهر تهران درباره اظهارات رحمت الله حافظي مبني بر فشار شهرداري تهران براي تغيير فرمانده پليس راهور تهران و مصنوعي دانستن ترافيك پايتخت گفت: خدمات رسانی در تهران نباید درگیر خط بازی های سیاسی و مسائل سیاسی روزمره شود. به هر حال در چند روز گذشته ترافيك موجود نظيري در ماههای قبل نداشته و اين باعث تاسف است چرا كه مشخص مي شود سومديريتي وجود دارد.
وي افزود: طبيعي است كه سومديرت از سوي پليس راهنمايي و رانندگي بوده و كسي ديگر مسئول ترافيك نيست. شهرداري كه مسئول ترافيك شهر تهران نيست. معمولا در چند مقطع سال مانند هفته اول بازگشايي مدارس، شب هاي عيد ترافيك سنگين هميشه بوده است و مديريت صورت گرفته در سال جاري مناسب بود و توانست ترافيك را كنترل كند.
اين عضو شوراي شهر درباره برخی از دلایل ترافیک در تهران خاطر نشان ساخت: اگر در تهران مترو وجود نداشت، فاجعه اي ديگر رخ مي داد. مترو در حدود 12 درصد از سفرهاي شهري را به دوش مي كشد.
اتوبوس هاي شهري تهران تا حدود زيادي از كار افتاده اند و خطوط اتوبوس راني فرسوده شده است. ماموران راهنمايي و رانندگي كه در سراسر شهر تهران در خيابان ها و سر چهارراهها مستقر هستند، بالاي 30 تا 40 درصد آنها براي كلانشهري مانند تهران آموزش ديده نيستند و پليس بايد مشكل ترافيك را حل كند و به عنوان تماشاچي تنها نظاره گر ترافيك نباشد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: ورای انتقاداتی که از برخی از حوزه های شهری وجود دارد، دولت باید نسبت به سطح تعهداتی که در شهر تهران دارد به عنوان یک شهروند وظایفش را در قبال تهران انجام دهد که در بسیاری از موارد انجام نمی دهد.
مختاباد در پاسخ به این سوال که آیا شهردار تهران به خاطر مسائلی مانند ترافیک مصنوعی، کارنامه یک دهه ای خود را زیر سوال می برد، گفت: من قائل به این موضوع نیستم که شهردار تهران ترافیک مصنوعی ایجاد کرده اما باید افکار عمومی را قانع کرد که این ترافیک، ترافیک طبیعی است. هیچ کس چنین ادعایی نمی تواند داشته باشد که شهردار تهران به دنبال ایجاد ترافیک است. آقای حافظی باید دلایل و مستندات خودشان را ارائه کند.