کد خبر 668718
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰

جشن آیینی یلدای تشکل های غیردولتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری با تجلیل از رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون برگزار شد.

به گزارش مشرق، جشن پاسداشت آیین های یلدا در سالن آمفی تاتر سازمان میراث فرهنگی و با حضور نمایندگانی از سازمان های مردم نهاد (سمن ها) برگزار شد.

در این جشن که پیش تر اعلام شده بود رییس سازمان میراث فرهنگی نیز در آن حضور خواهد داشت ولی اینگونه نشد، سعید شیرکوند معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی و بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی این سازمان حاضر شدند.

معاون میراث فرهنگی کشور در ابتدا با اشاره به تقاضای ایران برای ثبت جهانی آیین یلدا در یونسکو افزود: ایرانیان فردای این شب را، روز ولادت خورشید و زایش نور بعد از تاریکی طولانی ترین شب سال می دانستند و دور هم به شعرخوانی و قصه گویی می پرداختند.

  تجلیل از رضا رویگری در شب چله
محمد حسن طالبیان تاکید کرد: اشتراکاتی مثل اعتدال ورزی، احترام به فرهنگ ها و همبستگی بین میراث ناملموس است که باعث حفظ و استمرار آنها شده است.

وی ادامه داد: پرونده شب یلدا همانند نوروز به صورت مشترک و با مدیریت ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت خواهد رسید، چراکه توجه به پرونده های چندملیتی امروز بیش از پیش مورد توجه یونسکو است.

معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در پرونده های میراث ناملموس نوروز و شب یلدا که به صورت مشترک به ثبت می رسد، نوعدوستی و صلح که روح یونسکو براساس آن شکل گرفته را شاهدیم، به همین دلیل بیشتر کشورهای عضو پرونده نوروز برای حضور در پرونده آیین یلدا نیز اعلام آمادگی کرده اند.

طالبیان ابراز امیدواری کرد تا پرونده یلدا به عنوان سومین پرونده مشترک با مشارکت و همکاری سمن ها به صورت چند ملیتی در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو ثبت شود.

در بخش دیگر برنامه ، رضا رویگری برای تجلیل به روی صحنه آمد که عنوان کرد: قدیم به شب یلدا شب چله می گفتیم و چله ی تهران قدیم دوران کودکی ما تفاوت های زیادی با اکنون داشت.

این هنرپیشه سینما و تلویزیون که صدای وی در سرود انقلابی 'ایران ایران' ماندگار شد ه است ادامه داد:‌ اما به هرحال باید جشن های پرمفهومی مثل یلدا را حفظ کنیم و به نسل های بعد انتقال دهیم.

در بخش پایانی مراسم نیز معاون صنایع دستی سازمان به همراه سعید و یاسر موحدفر رییس و دبیر بنیاد فردوسی از عوامل اجرایی این برنامه، حافظ خوان، نوازند گان، نقالان تجلیل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس