کد خبر 668504
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶

هنوز یک هفته بیشتر از گزارش سازمان ملل از مرگ قریب الوقوع بیش از دو میلیون کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه نگذشته که آمریکا و انگلیس اخبار محدودیت فروش سلاح به ریاض را تکذیب می کنند.

  به گزارش مشرق، وضعیت موجود در یمن که از فرودین سال گذشته با حملات و محاصره عربستان سعودی مواجه شده بر کسی پوشیده نیست اما چرا مقامات و رسانه های غربی و عربی که در مورد حلب سوریه دست به غوغاسالاری زده اند در مورد یمن و وضعیت اسفبار مردم آن خود را به ندیدن و نشنیدن نزده اند؟

تاکید بر فروش تسلیحات در عوض برخورد با عربستان

در چنین شرایطی «جان کری» وزیر امور خارجه امریکا که به ریاض سفر کرده، اخبار منتشر شده در برخی رسانه مبنی بر محدود کردن فروش سلاح به عربستان به دلیل جنابات ریاض در یمن را تکذیب کرده و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان نیز می گوید: عربستان منتظر دریافت بمب های هوشمند است.

جبیر دیروز یکشنبه (۲۸ آذر) در یک اجلاس خبری مشترک با جان کری، همتای امریکایی خود، تاکید کرد عربستان سعودی به‌طور رسمی از چنین تصمیمی که وی آن را مغایر واقعیت دانست، مطلع نشده است.

هفته گذشته گزارش‌هایی درباره تصمیم واشنگتن برای محدود کردن حمایت خود از ارتش عربستان سعودی ازجمله تعلیق فروش مهمات هدایت‌شونده به ریاض به علت نگرانی واشنگتن از تلفات گسترده غیرنظامیان در یمن مطرح شد.

طبق جدیدترین آمارهای یک گروه دیده‌بان یمنی از ابتدای تجاوز نظامی عربستان به یمن دست‌کم ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر جان باخته‌اند.

جبیر افزود: «این یک خبر رسانه‌ای است. پادشاهی در این زمینه هیچ گزارش رسمی از دولت امریکا دریافت نکرده است. این خبری که افشا شده با واقعیت تناقض دارد. واقعیت این است که ما از تبدیل بمب‌های معمولی به بمب‌های هوشمند استقبال می‌کنیم چراکه بمب‌های هوشمند دقیق‌تر هستند.»

کری نیز با کم‌اهمیت جلوه دادن گزارش‌ها دربارۀ تاخیر در عرضه تسلیحات امریکایی به عربستان تاکید کرد برای پیشبرد فروش این تسلیحات به‌سختی تلاش می‌کند.

فروش سلاح در سایه مجوزهای غیرشفاف

علاوه بر آمریکا، انگلیس که در ماه های اخیر با فشار فزاینده گروه های حقوق بشری برای قطع فروش تسلیحات به عربستان مواجه بوده است بر اساس افشاگری روزنامه ایندیپندنت همچنان به فروش تسلیحات به ریاض ادامه می دهد و در این راه از مجوزهای غیرشفاف کمک می گیرد.

به عنوان مثال، با استفاده از فقط ۳۲ مجوز، ۱۵۰ نوع مختلف کالاهای دفاعی و نظامی از جمله فناوری و قطعات هواپیماهای جنگنده به عربستان سعودی صادر شده است.

سود سرشار فروش تسلیحات و ترس از قطع سرمایه گذاری های عربستان

اما چه دلیلی باعث شده تا انگلیس وآمریکا به رغم جنایات بیشمار عربستان در یمن همچنان به فروش تسلیحات به ریاض ادامه بدهند؟

بخشی از پاسخ این سوال به سود سرشار صادرات تسلیحات و ترس از قطع سرمایه گذاری های عربستان در کشورهای غربی مربوط می شود.

برای مثال صنعت دفاعی و نظامی،  نقشی مهم در اقتصاد انگلیس دارد و هر سال حدود هفت میلیارد و هفتصد میلیون پوند درآمدزایی می‌کند. در عین حال، دولت‌های بسیاری از کشورهایی که از انگلیس سلاح خریداری می‌کنند، از لحاظ حقوق بشر سوابقی مشکوک دارند آنهم در حالی که مقاصد این صادرات باید با معیارهای حقوق بشر مطابقت داشته باشد.

انگلیس تنها در فاصله زمانی آوریل ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۶ یعنی در اولین سال از جنگ یمن، حدود ۳.۳ میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی فروخته است. اما با وجود انتشار گزارش‌های متعدد در مورد کشته شدن غیرنظامیان یمنی در حمله جنگنده‌های ائتلاف نظامی عربستان، دولت انگلیس تاکنون در برابر درخواست نهادهای بین‌المللی و نمایندگان مجلس خود برای توقف فروش سلاح به این کشور مقاومت کرده است.

در مورد آمریکا نیز می توان به این نکته اشاره کرد که عربستان قصد دارد به موجب سیاست های واشنگتن علیه ریاض از جمله موضوع طرح شکایت خانواده های قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان، سرمایه گذاری های خود در آمریکا را متوقف کند از همین رو فروش سلاح و حمایت از اقدامات ریاض در یمن یکی از راههایی است که می تواند دلارهای نفتی عربستان را همچنان روانه آمریکا کند.

عربستان سعودی سه‌چهارم درآمد خود را از فروش نفت تامین می‌کند. علاوه بر کاهش بهای جهانی نفت طی دو سال اخیر، هزینه‌های ارتش عربستان در تجاوز نظامی به یمن باعث شده است ریاض با کسری حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری بودجه در سال ۲۰۱۵ مواجه شود. گزارش‌ها حاکی است عربستان سعودی در سال جاری میلادی نیز کسری ۸۷ میلیارد دلاری در بودجه خواهد داشت.

این در حالی است مقامات عربستان در نظر دارند عرضه عمومی سهام آرامکو، شرکت نفت عربستان و بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت در جهان، را در سال ۲۰۱۸ آغاز کنند. انتظار می‌رود این اقدام، درآمد آرامکو را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از بانکداران می نویسد احتمال می‌رود عرضه سهام آرامکو به دلیل حجم بالای آن در بازار بورس نیویورک انجام شود، هرچند مقامات عربستان با مقامات بازارهای بورس دیگر ازجمله بورس لندن مذاکراتی داشته‌اند.

به گفته مقامات نزدیک به آرامکو، بر اساس طرح محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان، این کشور در حال برنامه‌ریزی برای عرضه احتمالا ۵ درصد یا بیشتر از کل سهام این شرکت است و درآمد حاصل از آن برای سرمایه‌گذاری در داخل و خارج کشور هزینه می‌شود.

مرگ قریب الوقوع ۲.۲ میلیون کودک یمنی و سکوت سازمان ملل

آژانس کودکان سازمان ملل (یونیسف) در تاریخ ۲۳ آذرماه سال جاری در گزارشی اعلام کرد: نزدیک به دو میلیون و ۲۰۰ هزار کودک یمنی به معنای واقعی دچار سوء تغذیه بوده و قربانی سیستم بهداشت از بین رفته یمن هستند.

بر اساس این گزارش، ۴۲۶ هزار کودک یمنی بواسطه سوء تغذیه شدید در وضعیت بحرانی هستند و در میان مناطق مختلف یمن، استان صعده بدترین وضعیت را از لحاظ سوء تغذیه تجربه می کند.

در همین رابطه «مریتکسل رلانو» رئیس دوره ای یونیسف اعلام کرد که سوءتغدیه در یمن در بالاترین حد ممکن بوده و در حال افزایش است.

در بیانیه یونیسف در خصوص وضعیت کودکان یمن تاکید شده است: هر ۱۰ دقیقه دستکم یک کودک یمنی در این کشور جان خود را از دست می دهد.

در ادامه این بیانیه در رابطه با علت جان باختن این کودکان تصریح شده است: علت مرگ این کودکان بیماری هایی مانند اسهال، سوتغذیه و التهاب دستگاه تنفسی است.

پیشتر نیز یونیسف تصریح کرده بود که جنگ ۱۸ ماهه در یمن موجب شده که ۳۷۰ هزار کودک در معرض سوءتغذیه حاد قرار گیرند که نیازمند اقدامات فوری برای جلوگیری از مرگ آنها هستیم.

همچنین برنامه جهانی غذا نیز تاکید کرد که رشد نزدیک به نیمی از کودکان یمنی متوقف شده است و در مقایسه با هم سن و سال های خود در کشورهای دیگر از قد و قامت کوتاه تری برخوردار هستند که این موضوع نشانگر سوء تغذیه مزمن است. همچنین حدود ۷ میلیون یمنی نیز به غذا نیاز مبرم دارند و این مشکل با تداوم جنگ تشدید می شود که حل این مشکلات نیازمند ارائه ۲۵۷ میلیون دلار کمک غذایی تا ماه مارس آتی است.

عربستان سعودی با تشکیل ائتلافی از فرودین سال ۱۳۹۴ به بهانه باز گرداندن دولت مستعفی و فراری یمن به قدرت حملات خود را به این کشور آغاز کرده و در کمال ناباوری کشورهای حامی حقوق بشر هیچ اقدامی برای توقف این حملات انجام نداده اند و در این میان عربستان توانسته با پرداخت رشوه های متعدد از محکومیت در نهادهای بین المللی رهایی یابد.

برای مثال در سال جاری میلادی سازمان ملل با تهیه گزارشی درباره کشته شدن کودکان در جنگ ها، عربستان را به عنوان یک رژیم کودک کُش معرفی کرده بود اما ریاض با تهدید «بان کی مون» دبیر کل وقت سازمان ملل، مبنی بر قطع کمک های مالی عربستان به سازمان، توانست نام عربستان سعودی را از این گزارش حذف کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس