حکیمی‌پور در تازه‌ترین جنجال‌های پیش از انتخاباتِ خود، شورای شهر تهران را مورد اتهام قرار داده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

اصلاح‌طلبان فقط 30 درصد رأی دارند

زیباکلام: قشر تحصیلکرده سخنرانی‌های روحانی را گوش نمی‌کنند

ادعای تازه عامل جنجال املاک نجومی؛ این‌بار علیه «شورای شهر تهران»/ تکاپوی انتخاباتی زنان اصلاح‌طلب؛ از تحرک یک نماینده خاص تا انتخابات شوراهاصادق زیباکلام، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلبان اخیراً طی یادداشتی در روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«روحانی برای تبلیغ عملکرد دولت، سخنان خود را کافی می‌داند و گمان می‌کند نیازی به تیم دیگری جهت اطلاع رسانی ندارد، درحالی‌که سخت در اشتباه هستند. اولا تبلیغاتی که خود راسا انجام می‌دهد یک تبلیغات‌ ابتدایی و ناقص است که در میان‌لایه‌ها و اقشار تحصیلکرده جامعه، دانشجویان و نویسندگان هیچ موفقیت و پیشرفتی ندارد. مدت‌هاست که اقشار تحصیلکرده جامعه سخنرانی‌های ‌رئیس جمهور را حتی گوش نمی‌کنند.»

او در ادامه نیز اظهار می‌کند: باید گفت که روحانی نان عدم موفقیت و محبوبیت اصولگرایان را می‌خورد.[1]

*اشاره‌های گاه و بیگاه برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص به عدم وجود کاریزما برای رئیس‌جمهور روحانی همچنان ادامه دارد.

این مسئله حتی وارد انتقاد از عدم مقبولیت سیاسی اصلاح‌طلبان در میان مردم ایران هم شده است.

«تقی آزاد‌ارمکی» از استادان اصلاح‌طلب به تازگی در یک گفت‌وگو اظهار کرده است: اگر اصلاح‌طلبان منسجم شوند تنها ۳۰ درصد رای دارند و ۷۰ درصد آرا در دست اصلاح‌طلبان نیست. آنها برای رسیدن به پیروزی به ۲۱ درصد آرا نیاز دارند و این ۲۱ درصد را در صورتی می‌توانند به دست آورند که رقیب را در حاشیه نگاه ‌دارند و به رقیب بهانه‌ای ندهند.[2]

این صحبت‌ها اگرچه بر خلاف مزاج عمومی چهره‌های جریان سیاسی خاص و اظهارات همیشگی آنهاست اما بایستی اذعان کرد که شکست اکثریتی اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌های 15 سال گذشته مؤید آن است که استادان اصلاح‌طلبی نظیر زیباکلام و آزادارمکی چندان هم پر بیراه نمی‌گویند.

ذکر این معنا خالی از لطف نیست که تحلیلگران می‌گویند اصلاح‌طلبان تمرکز اصلی خود را از انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به سمت «انتخابات شورای شهر» سوق داده‌اند و بنا به دلایل پیش‌گفته که احتمال باخت رئیس‌جمهوری روحانی را در انتخابات بالا برده است؛ قصدی برای حمایت دموکراتیک از رئیس جمهور روحانی و تکرار رفتارهایی نظیر آنچه برای کاندیداهای انتخاباتی خود صورت می‌دهند، ندارند.

چهره‌های اصلاح‌طلب حتی بیان کرده‌اند که در انتخابات آینده و برای آقای روحانی ستاد انتخاباتی هم تشکیل نمی‌دهند!

صحبت‌های فاطمه راکعی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم نیز شاهد دیگری بر همین تحلیل است.

***

تکاپوی انتخاباتی زنان اصلاح‌طلب؛ از تحرک یک نماینده خاص تا انتخابات شوراها

ادعای تازه عامل جنجال املاک نجومی؛ این‌بار علیه «شورای شهر تهران»/ تکاپوی انتخاباتی زنان اصلاح‌طلب؛ از تحرک یک نماینده خاص تا انتخابات شوراهاایلنا گزارش داد: فاطمه راکعی، از فعالان اصلاح‌طلب و دبیر تشکلی موسوم به «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» اخیراً در نشستی مربوط به این تشکل گفته است:

«سعی داریم به طور جدی وارد انتخابات شهر و روستا شویم و حضور ۵۰ درصدی این قشر از جامعه را رقم بزنیم و بعد از رکوردشکنی میزان حضور بانوان در مجلس، این بار زنان با حضور حداکثری در شوراهای شهر و روستا در سپهر سیاسی کشور نقش‌آفرین باشند.»[3]

*پررنگ شدن فعالیت‌های زنان اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات‌ها تقریباً به جزئی ثابت در پرونده سیاسی جریان خاص طی 20 سال گذشته تبدیل شده است.

پررنگ‌سازی‌هایی که تاکنون به ترکیب‌بندی خاص یا جدیدی منتج نشده و البته در لفّافه آن مباحث حاشیه‌ای زیادی مطرح می‌شود که در مجموع به نظر می‌رسد هدفی غیر از پیگیری خواسته‌های ستاد جریان سیاسی خاص ندارند.

در ادامه سخنان راکعی نیز شنیده شده است که اخیراً یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که در ماجرای حقوق‌های نجومی مورد انتقادات فراوانی واقع شد؛ در بحث حضور زنان اصلاح‌طلب در انتخابات‌های مختلف و حتی در انتخابات ریاست‌جمهوری جلسه‌ای را برگزار کرده است.

***

از دروغ بورسیه‌ها تا جنجال املاک نجومی

ادعای تازه عامل جنجال املاک نجومی؛ این‌بار علیه «شورای شهر تهران»

ادعای تازه عامل جنجال املاک نجومی؛ این‌بار علیه «شورای شهر تهران»/ تکاپوی انتخاباتی زنان اصلاح‌طلب؛ از تحرک یک نماینده خاص تا انتخابات شوراهااحمد حکیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و کسی که گفته شد عامل اصلی جنجال «املاک نجومی» بوده، در مصاحبه با شماره شنبه روزنامه آرمان امروز گفته است: ما دچار پدیده‌ای به نام انقطاع هستیم، یعنی هر دوره‌ای شورای جدید تشکیل می‌شود، انگار همه چیز را از صفر شروع کرده و انگار نه انگار که قبل از آنها نیز شورایی وجود داشته و اتفاقاتی رخ داده است. ما شورا را اسیر روزمر‌گی کردیم و تبدیل به پمپاژ مصوبات و طرح و لایحه شده که ضرورتی ندارد.

او در ادامه تصریح می‌کند: در جایی از آقای نجفی شنیدم که گفتند ما هرچه در دوره سوم شورا داریم از دوره اول است و از دوره دوم برگ و مصوبه مهمی یافت نشده است.

حکیمی‌پور همچنین در پاسخ به این سؤال که «شما طی ۳ سال اول شاهد افزایش بودجه و اختیارات شهردار و شهرداری بودید، اما هر سال آن را تصویب می‌کردید، دلیل آن چه بود؟» گفته است:

در همین آخرین مصوبه‌ای که در مورد تفریغ بودجه بود دغدغه‌ها گفته شد، انحراف از بودجه گفته شد، ولی در نهایت رأی آورد...باید معین شود که همین بودجه با چند رای تصویب شد و چه کسانی رأی داده‌اند و چه کسانی مخالف بودند.[4]

*حکیمی‌پور عامل اصلی پرونده جنجال املاک نجومی است که اسناد محرمانه و در دست پیگیری شهرداری و سازمان بازرسی را به یک سایت خبری داد و انتشار عمدی آنها سبب‌ساز جنجال شد.

او همچنین در روزهای اول، هرگونه ارتباط با ماجرای املاک نجومی و مدیران آن سایت خبری را کتمان کرد اما این حقیقت بعدها منکشف شد که عامل تبادل اسناد، هم‌او بوده است.

«مرتضی طلایی»، عضو دیگر شورای شهر تهران چندی قبل درباره حکیمی‌پور گفته بود: «پیش‌بینی بنده این است که طی روزهای آینده آقای حکیمی‌پور که نسبت به انتشار این لیست اقدام کردند عذرخواهی کند. البته این موضوع پیش‌بینی بنده است و امیدوارم به نحوی که صلاح می‌داند این عذرخواهی صورت بگیرد چرا که جریان‌سازی این اتفاق به نام وی تمام شده است.»[5]

اما حکیمی‌پور نه تنها عذرخواهی نکرد بلکه در حال حاضر شورای شهر را نیز متهم به ندیدن انحراف از بودجه و حتی تصویب آن می‌کند...

ماجرای املاک نجومی پس از جنجال‌سازی اصلاح‌طلبان پیرامون آن، مورد بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر قوه قضائیه قرار گرفت که در نهایت «حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری»، دادستان کل کشور اعلام کرد که 104 تعاونی مسکن شهرداری تخلف نداشته‌اند و فساد سازمان‌یافته‌ای هم در شهرداری تهران نبوده است.

وی در اشاره به تخلفات نیز گفت که فقط تعدادی تخفیف غیر صحیح و 45 قرارداد باطل (و قابل فسخ) وجود داشته که البته شهردار تهران هم در جریان آنها نبوده است.

در رابطه با نقش حکیمی‌پور در جنجال بی‌فرجام املاک نجومی؛ «معصومه آباد» دیگر عضو شورای شهر تهران نیز چندی قبل افشا کرد که حکیمی‌پور در ابتدا از بلوای شکل گرفته ابراز تأثر می‌کرده اما بعد که مشخص شد نقش اصلی بر عهده خود این فرد بوده اینطور گفته است که من اسناد را برای انتشار به مدیران آن سایت خبری نداده بودم!

آباد تصریح کرده بود که از دروغگویی حکیمی‌پور متحیّر شده است.[6]

لازم به یادآوری است که شورای شهر دوره اول تهران که با اکثریت اصلاح‌طلبان تشکیل شد، به دلیل زد و خوردهای سیاسی و تنش‌های فراوان آنان با یکدیگر منحلّ شد.

جریان سیاسی خاص، در ماجرای «بورسیه‌ها» نیز حرکت بزرگی را به راه انداختند اما دست آخر مشخص شد که از بیش از 3 هزار و 700 دانشجوی بورسیه، تنها 36 نفر از بورسیه شدگان، آنهم به علت ارائه اطلاعات نادرست و نه اعطای رانت، بایستی جریمه شوند و مابقی قانونی بوده‌اند.[7]

***

1_http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/172222

2_http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/172347

3_ http://wwwkhabar.ir/go/10844104

4_http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/172475

5_http://www.ghatreh.com/news/nn34588691

6_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/655151

7_ http://kayhan.ir/fa/news/27671

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس