به گزارش مشرق، علي محمد قليها روز سهشنبه در گفتوگو با ايسنا، با اشاره به نقص فني سوزن ريل مترو در حد فاصل ايستگاه آزادي تا ايستگاه دانشگاه شريف علت توقف حدود يكساعته حركت قطارها در اين خصوص بوده است، افزود: بعد از رخ دادن اين اتفاق در ساعت 18 دوشنبه، تكنسينهاي فني سريعا به محل اعزام شدند و در حالي كه بر اساس نرم جهاني تعويض سوزن ريل چهار تا پنج ساعت زمان ميبرد نيروهاي فني در 45 دقيقه مشكل را برطرف كردند تا قطارها به صورت عادي به سرويسدهي خود ادامه دهند.
وي با اشاره به هماهنگي صورت گرفته در زمان نقص فني خط 2 با شركت واحد اتوبوسراني تهران گفت: شركت مترو در خصوص اين مورد و موارد مشابه با شركت اتوبوسراني در ارتباط است به گونهاي كه بعد از رخ دادن نقص فني از طرف شركت اتوبوسراني براي جابجايي مسافران حدود صد دستگاه اتوبوس به محل اعزام شدند.
مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران با بيان اينكه در آن در ساعت بروز نقص فني روز دوشنبه ازدحام مسافران در مترو به دليل پيك سفرها طبيعي است، افزود: روزانه حدود دو ميليون نفر سفر از طريق مترو انجام ميشود لذا نقص حدود يكساعته در يكي از خطوط ميتواند موجب ازدحام شود.
قليها با اشاره به اينكه مترو نيز مانند ساير سيستمهاي حمل و نقلي است و بروز نقص فني در آن كاملا طبيعي است، گفت: دولت هنوز در سالجاري سهم خود را از يارانههاي بليت به مترو تهران پرداخت نكرده است و با پولي كه از شهرداري دريافت ميكنيم تنها ميتوانيم حقوق كاركنان مترو را پرداخت كنيم.
وي در خصوص نگهداري قطارهاي مترو گفت: زمان بهرهگيري از قطعات قطارهاي مترو تهران مطابق با استانداردهاي جهاني است و تلاش ميكنيم كه اين استانداردها را اعايت كنيم ولي در حالي كه بايد قطعات يدكي مترو جايگزين شوند هنوز پولي از طرف دولت پرداخت نشده است و اگر اين پول كلا به مترو داده نشود نميتوانيم قطعات يدكي را به روز خريداري و تعميرات مورد نياز را انجام دهيم و نهايتا دچار مشكل ميشويم.
به گفته مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران، سن بهرهبرداري از برخي قطعات و قطارهاي مترو تهران به 12 سال نيز ميرسد.
وي با بيان اينكه در شرايط اضطراري از قطارهاي فوقالعاده استفاده ميشود، افزود: وقتي يك قطار در خط مترو خراب ميشود اولين كاري كه بايد انجام داد اعزام قطار امدادي و خروج قطار خراب شده از ريل است.
مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران در خصوص تمهيدات پيشبيني شده براي بازگشايي مدارس نيز گفت: براي اول مهرماه هفت رام قطار جديد وارد سيستم حمل و نقل مترو تهران خواهد شد كه اميدواريم با اين تقويت صورت گرفته بتوانيم بخشي از حجم بالاي مسافر پيشبيني شده براي اول مهر ماه را پاسخگو باشيم.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام قبلي استفاده دانشآموزان و دانشجويان در هفته اول مهرماه از مترو با ارايه كارت شناسايي رايگان خواهد بود.
در پي نقص فني خط 2 مترو تهران در روز دوشنبه و ترافيك شديد ناشي از آن در سطح شهر، مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران با بيان اينكه امسال هنوز يارانه بليت مترو تهران از سوي دولت پرداخت نشده است گفت: مترو تهران مشكل شديد مالي براي خريد قطعات و تعمير قطارهاي مترو داريم.