معاون اجرایی رئیس جمهور می‌گوید برجام سبب انتقال فناوری و سرمایه به داخل کشور شده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

معاون روحانی: برجام خواسته نظام بود و سبب انتقال فناوری به داخل کشور شد!

این‌همه روی «عارف» سرمایه‌گذاری کردیم اما 5 کلمه هم به نفع اصلاح‌طلبان حرف نمی‌زند/ «دولتِ قراردادهای خارجی» می‌گوید قرارداد کشتی‌سازی با کره جنوبی کار دولت قبل است!محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور، اخیراً طی سخنانی در یک اجلاس گفته است: انجام توافق هسته‌ای و مذاکرات خواست نظام بود و منطبق با نظر مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه این مذاکرات انجام شد!

به گزارش شرق، او همچنین تصریح می کند: انجام توافق هسته‌ای و مذاکرات خواست نظام بود و منطبق با نظر مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه این مذاکرات انجام شد.

شریعتمداری در بخش دیگری از صحبت های خود نیز اظهار کرده است: برجام باعث انتقال فناوری، سرمایه‌های خارجی و اطلاعات فنی به داخل کشور شد.[1]

*صحبت های این مقام اجرایی دولت، در اقتفای سخنان اخیر رئیس جمهور روحانی مطرح می شود که در مراسم روز دانشجو از این گفت که در برجام، دستورات و خواسته های رهبری نظام انجام شده است!

گفتاری که البته سیل انتقادات را علیه دولت برانگیخت و در افواه مردم گفته می شود که دولت به دلیل بی دستاوردی برجامش قصد کرده است تا دیگران را مقصّر این بی دستاوردی جلوه دهد...

در اشاره به صحبت های شریعتمداری بایستی بیان کرد که اگر برجام خواسته نظام و رهبری بوده، پس علت ابراز آنهمه «بدبینی»، «تأکید بر محقق نشدن وعده های برجام» و «بیان اینکه آمریکا تحریم ها را لغو نمی کند» از سوی مقام معظم رهبری طی سه و نیم سال گذشته چه بوده است؟!

از طرفی، اعضای ستاد برجام، در حالی توافقشان را به رهبری نظام منتسب می کنند که اولاً بنا به تصریح خودشان، شروط مقام معظم رهبری بر این برجام نه تنها رعایت نشده که حتی شکسته است! (اشاره به صحبت های چندی قبل سیدعباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام [2])

و ثانیاً این توافق دولتی به صراحت رهبر انقلاب (حفظه) در مواردی خطوط قرمز را نیز شکسته است؟![3]

مسئله بعدی نیز اینست که بحث «مقصّرتراشی برای بی دستاوردی توافق نهایی» از 3.5 سال قبل مورد رصد تحلیلگران قرار گرفته و پیرامون آن هشدارهایی داده شد.

چرا دولت محترم در آن روزها نه تنها حرفی از مسئولیت نظام در ماجرای برجام نمی گفت بلکه سرمستانه مشغول توهین به منتقدان و ارائه وعده های پسابرجامی بود و یا اینکه عنوان می کرد: «همه مسئولیت مذاکرات هسته ای با من است»؟![4]

***

این‌همه روی «عارف» سرمایه‌گذاری کردیم اما 5 کلمه هم به نفع اصلاح‌طلبان حرف نمی‌زند

این‌همه روی «عارف» سرمایه‌گذاری کردیم اما 5 کلمه هم به نفع اصلاح‌طلبان حرف نمی‌زند/ «دولتِ قراردادهای خارجی» می‌گوید قرارداد کشتی‌سازی با کره جنوبی کار دولت قبل است!ناصر قوامی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و از فعالان اصلاح طلب، در بخشی از گفت وگوی تفصیلی خود با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«اصلاح‌طلبان تا به حال چيزي از آقاي عارف نديده‌اند و اين‌همه سرمايه‌گذاري بر وي شده است اما ايشان به نفع گفتمان اصلاح‌طلبي پنج كلمه هم صحبت نكرده و اين آقايان "مطهري" و "صادقي" هستند كه سخن مي‌گويند».[5]

*این اظهارات در حالی است که «مرتضی الویری» از فعالان ستادی اصلاح طلبان چند روز قبل اعلام کرد که عارف در کنار اسحاق جهانگیری یکی از دو گزینه آلترناتیو اصلاح‌طلبان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آینده و در صورت نبود آقای روحانی هستند.

اصلاح طلبان بصورت عمومی نقدهای گسترده ای به محمدرضا عارف دارند و اصطلاحاً او را «اصلاح طلب هزینه نداده!» می دانند.

حسین مرعشی در سال 92 با اشاره به فعالیت های انتخاباتی عارف برای حضور در ریاست جمهوری تأکید کرده بود که «آقای عارف کاندیدای ما نیست».

محمدصادق خرازی هم زمانی در مصاحبه با سایت جماران تأکید کرده بود که عارف در انتخابات ریاست جمهوری 92 به نفع روحانی کنار نرفته است.

گفته می شود مرجع ضمیر کنایه مشهور برخی اصلاح طلبان درباره «اصلاح‌طلب بدلی» گستره ای شامل «محمدصادق خرازی» و «مصطفی کواکبیان» دارد که البته آقای عارف هم جزو آنها محسوب می شود.

یادآور می شود عارف به تازگی در پستی اینستاگرامی بصورت تلویحی خواستار برداشته شدن محدودیت ها از برخی اصلاح طلبان فعال در فتنه سال 88 شده است.[6]

***

«دولتِ قراردادهای خارجی» می گوید قرارداد کشتی‌سازی با کره جنوبی کار دولت قبل است

این‌همه روی «عارف» سرمایه‌گذاری کردیم اما 5 کلمه هم به نفع اصلاح‌طلبان حرف نمی‌زند/ «دولتِ قراردادهای خارجی» می‌گوید قرارداد کشتی‌سازی با کره جنوبی کار دولت قبل است!اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور روحانی، روز دوشنبه گذشته در گردهمایی مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا با اشاره به انتقادات اخیر از دولت پیرامون عقد قرارداد ساخت کشتی با کره جنوبی اظهار کرده است:

«این قرارداد مربوط به سال 2008 میلادی است و قرارداد جدیدی نیست که امروز منعقد شده باشد، در آن زمان بیش از 25 درصد قرارداد پرداخت شده اما به دلیل تحریم نتوانستند پول بعدی را بدهند و علیه ایران شکایت کردند.»


به گزارش ایرنا، جهانگیری یادآور شد: بعد از قضایای برجام مذاکراتی انجام شده است و آنها پذیرفتند قرارداد اجرا شود و 25 درصد از قیمت آن زمان نیز کمتر کرده اند.[7]

*صحبت های جهانگیری در اشاره به انتقادات اخیر مدیرعامل شرکت کشتی سازی ایران و در ادامه تأکیدات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا مبنی بر ضرورت لغو قرارداد کشتی سازی با کره جنوبی و واگذاری ساخت کشتی ها به صنایع داخلی کشور ایراد شده است.

این صحبت های جهانگیری در حالی بیان شده اند که گویا مشخص نیست ماجرای گره زدن جمیع رخدادهای زمین و آسمان به دولت قبل چه زمانی از سوی مردان رئیس جمهور روحانی پایان می یابد!

کما اینکه شاهد بوده ایم مسئله «حقوق های نجومی» و حتی «آلودگی هوا» نیز مرتبط به دولت سابق عنوان شد اما هیچگاه اثبات نشد.

در عین حال اما در مقابل این گره زنی مستمر مقامات دولت یازدهم، 2 گزاره معقول وجود دارد که بهتر است به آنها پاسخ داده شود...

اول آنکه فرض بر صحّت همه یا برخی از این ادعاها؛ مردم به آقای روحانی رأی نداده اند برای اینکه جمله‌ای به نام «تقصیر دولت قبل است»! به سبد اخبار روزانه آنها اضافه شود!

آنها رأی داده اند تا دولت فعلی مشکلات را حل کند و احیاناً اگر در دولت قبلی هم مصوبه یا توافق ناصحیحی وجود داشته؛ آنرا به هر نحو ممکن مدیریت کند تا آسیبی شامل کشور و مردم نشود.

در مقابل اما مردم به نظاره نشسته اند و می بینند که دولت اعتدال، بدون دغدغه اقدام به پرداخت حقوق های نجومی می کند و بعد مدیران نجومی بگیر را «ذخیره» و کارشان را قانونی خطاب می کند و دست آخر هم در این قبال و درباره سایر چالش های خود اینطور می گوید که «کارِ دولت قبل بوده است»!

گزاره دوم هم آنست که فرض بگیریم ماجرای قرارداد کشتی سازی با کشور کره جنوبی و در نظر نگرفتن توان تولید داخل، در دولت قبل رخ داده است و باز هم فرض می گیریم که دولت فعلی توانی برای اصلاح این قرارداد و نجات صنعت کشتی سازی ایران از خطر را ندارد!

اما آیا «واگذاری سرویس رستوران قطارهای ایران به یک شرکت اتریشی»، «واگذاری ساخت آزادراه تهران_شمال به یک شرکت ایتالیایی»، «عقد قرارداد با شرکت خودروسازی پژو سیتروئن که گفته می شود حتی کارکنان اعتصاب کرده این شرکت را نیز به کار بازگرداند»، «کنار گذاشتن شرکت های داخلی از برخی پروژه های بزرگ نفتی به تصریح وزیر نفت»، «توسعه خطوط تولید لوازم خانگی خارجی در ایران» و... نیز کار دولت قبل بوده است؟

بدیهیست که دولت یازدهم در صورت عدم بازنگری در این رفتارهای خود به سمت فرجامی نامشخص گام برمی دارد.

فرجامی نامشخص که طلیعه آن با بی دستاوردی برجام و خسارت محض آن آشکار شده است...

***

1_http://sharghdaily.com/News/109677

2_http://www.asriran.com/fa/news/459625

3_http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32695

4_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/663680

5_ http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/172062

6_ http://jamaran.ir/NewsPrint.aspx?ID=153639

7_ http://www.irna.ir/fa/News/82342862/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس