کد خبر 665257
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

نشست خبری معرفی سری جدید برنامه «محله گل و بلبل» روز گذشته با حضور داریوش فرضیایی مجری و بازیگر این برنامه، مسلم آقاجان‌زاده تهیه کننده، احمد درویش علی‌پور کارگردان و محمد درویش علی‌پور نویسنده آن و جمعی از اصحاب رسانه در لوکیشن اصلی محله گل و بلبل برگزار شد.

به گزارش مشرق، نشست خبری سری جدید مجموعه برنامه «محله گل و بلبل» با حضور داریوش فرضیایی، عموپورنگ؛ احمد علی پور، کارگردان، مسلم آقاجان زاده، تهیه کننده، محمد علی پور، نویسنده و مهدی نیامنش، مدیرعامل زیست بوم مجازی درسا در محل لوکیشن این برنامه برگزار شد.
 
آقاجان‌زاده: سری دوم برنامه «محله گل و بلبل» همزمان با شب میلاد حضرت محمد (ص) از شبکه دو پخش می‌شود

آقاجان زاده به عنوان اولین سخنران این نشست با بیان اینکه ضبط سری دوم این مجموعه از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: در سری اول این مجموعه شهرداری به عنوان اسپانسر مالی حضور داشت و ما نیز به آموزش مسائل مربوط به شهرنشینی و حقوق و مسائل شهروندی می پرداختیم، ولی در سری دوم زیست سوم مجازی درسا به عنوان حامی در برنامه حضور دارد و موضوع اصلی نیز آموزش و فرهنگ سازی به کودکان در بحث فضای مجازی است.

وی تصریح کرد: در سری دوم مجموعه «گل و بلبل» چند دکور جدید و به تبع چند شخصیت جدید به برنامه اضافه شده است که از جمله آنها می توان به خانه گلدون‌خان، نازخاتون و آقای خوشحال و همسرش اشاره کرد؛ یکی دیگر از تغییرات سری جدید برنامه تبدیل گل‌فروشی به مغازه است که پدربزرگ عموپورنگ نیز در آن شریک است.

تهیه کننده مجموعه «گل و بلبل» افزود: با توجه به اضافه شدن شخصیت های جدید به مجموعه شاهد حضور بازیگران جدیدی چون ملیکا شریفی‌نیا در نقش نازخاتون و سارا خوئینی‌ها در نقش همسر نادر سلیمانی هستیم؛ همچنین مجید سیاری نیز نقش برفک را که در حقیقت نقش شخصیت شیطانی مجموعه به شمار می رود  را بازی می کند، فرهاد بشارتی نیز نقش پدربزرگ عموپورنگ را ایفا می کند.

آقاجان‌زاده درباره پاسخ به این سوال که در سایر کشورها حضور اسپانسرهای تجاری در برنامه های کودک ممنوع است، گفت: طبیعتا حضور اسپانسرهای تجاری در اینگونه برنامه ها، درست نیست، با این حال نباید فراموش کنیم که مجموعه «گل و بلبل» اسپانسر تجاری نداشته است، بلکه سال گذشته نیز شهرداری اسپانسر ما بود و توانستیم در بحث خدمات شهری فرهنگ سازی انجام دهیم؛ در سری جدید هم زیست بوم درسا به عنوان اسپانسر حضور دارد و ما می خواهیم آموزش های لازم را به کودکان و خانواده های آنها در زمینه فضای مجازی و سواد رسانه ای ارائه دهیم.

 خبرهای جدید از «محله گل و بلبل ۲»

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تصور نکنید تولید 90 قسمت برنامه آن هم تنها با موضوع فضای مجازی ممکن است مخاطب را خسته کند، تصریح کرد: ما در تمام این قسمت ها به بیش از 50 دغدغه موجود در فضای مجازی می پردازیم و نباید این نکته را فراموش کنیم که کودکان مسائل را با تکرار به ذهن می سپارند و مخاطب اصلی برنامه نیز کودکان هستند.

تهیه کننده مجموعه «گل و بلبل»  در همین زمینه به ذکر مثال «محله بهداشت» پرداخت و اظهار داشت:  زمانی که بچه بودیم برنامه‌ای تحت عنوان محله بهداشت پخش می‌شد و در آن شخصیت‌هایی حضور داشتند که برخی موارد را به کودکان آموزش می‌دادند. معتقدم برخی شعارها و آموزش‌ها برای اینکه اثرگذار باشند باید تکرار شوند

آقاجان زاده درباره زمان پخش سری جدید مجموعه «گل و بلبل» بیان داشت: این برنامه همزمان با شب میلاد حضرت محمد (ص)  روی آنتن شبکه دو خواهد رفت و همانند سری اول آن، 4 روز در هفته یعنی سه شنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه پخش خواهد شد و تکرار آن جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه صبح پخش خواهد شد.

وی با اشاره به نوع معرفی اسپانسر در مجموعه ادامه داد: ما در برنامه یک سامانه پیامکی را به مخاطبان معرفی می کنیم که استفاده از آن کاملا رایگان است و باشگاه مشتریان زیست بوم فضای مجازی درسا نیز مطالب آموزشی رایگان را برای خانواده ها ارسال می کند؛ از سوی دیگر در تیزرها و همچنین قصه سری جدید برنامه به بحث فرهنگسازی و اهداف مدنظر زیست بوم فضای مجازی درسا می پردازیم و حتی برنامه های رایگان و پولی درسا را نیز در طول برنامه به مخاطبان معرفی می کنیم.

تهیه‌کننده مجموعه «گل و بلبل» درباره دلیل عدم پخش این برنامه از شبکه کودک خاطر نشان کرد: شبکه اول و دوم تلویزیون جزو شبکه های سراسری به شمار می روند که هنوز فضای کودک خود را حفظ کرده اند، از طرف دیگر ما به نوعی برند شبکه دو هستیم و مسئولان رسانه ملی دوست ندارند که ما از این شبکه به شبکه دیگری برویم، با این حال باید بگویم که  دوستان ما در شبکه کودک زحمات بسیاری می‌کشند، ولی هنوز کارهای کمی در این حوزه ساخته می شود.

نیامنش: کودکان و نوجوانان در بحث مهارت‌های دیجیتالی از بزرگسالان جلوتر هستند

نیامنش، مدیر شرکت زیست‌بوم مجازی درسا در ادامه نشست درباره دلیل حمایت از شرکت از مجموعه «گل و بلبل» گفت: فضای مجازی و آسیب های این حوزه دلیل حضور ما در این برنامه به شمار می رود؛البته می توان درباره معایب و فواید استفاده از فضای مجازی صحبت های زیادی را انجام داد، ولی نباید فراموش کرد که باید از روش هایی استفاده کنیم که به کودکان آموزش دهیم تا به صورت درست از فضای مجازی استفاده کنند و به نظرم عموپورنگ و تیم اش بیش از دیگران زبان کودکان را می دانند.

 خبرهای جدید از «محله گل و بلبل ۲»

مدیر شرکت زیست بوم مجازی درسا با بیان اینکه طبق آمار 19 میلیون نوجوان در کشور ما از فضای مجازی استفاده می کنند که تعداد بالایی از آنها نحوه استفاده درست از این فضا را نمی دانند، اظهار داشت: طبق گزارش  پلیس فتا 60 درصد از روابط نامشروع از فضای مجازی آغاز می‌شود، از سوی دیگر همه ما خبرهایی را درباره تاثیرگذاری فضای مجازی بر روی کودکان و نوجوانان شنیده ایم و همین مسئله باعث نگرانی خانواده ها شده است، از این رو باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از خانواده ها یا به طور کلی فضای مجازی را برای کودکان خود فیلتر کرده و اجازه استفاده از آن را نمی دهند و یا به طور کلی کودکان و نوجوانان را در این فضا آزاد می گذارند.

نیامنش گفت: سواد کودکان و نوجوانان درباره فضای مجازی از بزرگترها بسیار بیشتر است و بزرگترها دانش حضور در این فضا را ندارند، همین مهم باعث شده که کودکان و نوجوانان از بزرگترها پیشی بگیرند؛ البته نباید این نکته را فراموش کنیم که متاسفانه کودکان و نوجوان ما تنها در حوزه مهارت های دیجتیالی از بزرگترهای خود جلو هستند و در حقیقت مهارت زندگی در فضای مجازی را ندارند؛ از این رو ما می خواهیم در کنار خانواده ها قرار بگیریم تا آنها را در فضای مجازی یاری کنیم.

وی با بیان اینکه دانایی، رشد، سرگرمی و اینترنت پاک شعار زیست بوم مجازی درسا به شمار می رود، تصریح کرد: ما در اینجا با مسئله‌ای مواجه‌ایم که هم فنی و هم محتوایی است. در قدم اول و مهم به سراغ شرکت همراه اول رفتیم تا در بخش ارتباطات با مشکلی مواجه نشویم و بعد به سمت متخصصین حوزه رسانه رفیتیم. در ادامه به دنبال فردی بودیم که بچه‌ها به خوبی به او اعتماد داشته باشند و صحبت‌هایش را به راحتی گوش کنند که بعد از تحقیق‌های بسیار به این نتیجه رسیدیم که بهترین فرد در این زمینه عموپوررنگ است.

مدیر شرکت زیست بوم مجازی درسا درباره درآمدزدایی این شرکت خاطر نشان کرد: قطعا ما محصولاتی داریم که با فروش‌شان درآمدزایی می‌کنیم؛ با این حال برخی محصولات مان نیز تنها با هدف فرهنگ سازی و آموزش کودکان و به صورت رایگان ارائه می شود.

فرضیایی: حضور شخصیت‌های جدید در برنامه به سابقه کاری‌ام لطمه نمی‌زند

در ادامه داریوش فرضیایی با بیان اینکه از پرداختن به موضوع فضای مجازی در سری جدید «گل و بلبل» بسیار خوشحال هستم، گفت: معتقدم بزرگترهای ما از قشر کودک و نوجوان جامعه در بحث فضای مجازی عقب تر است و تنها از فعل «نکن» برای کودکان در این زمینه استفاده می کند، در حالی که قطعا باید سواد مجازی بزرگترها افزایش پیدا کند تا بتوانند به کودکان و نوجوانان نحوه استفاده درست از این فضا را آموزش دهند.

وی افزود: متأسفانه فضای مجازی به سرگرمی خوبی برای بچه‌ها تبدیل شده است و همین مسئله باعث شده که اصطلاحا خانواده ها بچه ها را از سر خود باز کنند و بگذارند تا آنها هر کاری که می خواهند انجام دهند، در حالی که اگر به نحوه استفاده کودکان از فضای مجازی توجه نشود، در آینده با مشکلاتی روبه رو خواهند شد.

عموپورنگ در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور شخصیت های متعدد در این مجموعه از کمرنگ شدن تان نمی ترسید، گفت: این اطمینان را دارم که به گونه ای در این برنامه حضور دارم که به پیشینیه و سابقه کاری ام لطمه ای وارد نمی شود، از سوی دیگر وقتی وارد تولید چنین مجموعه هایی می شویم باید به گونه ای عمل کنیم که شخصیت های دیگر هم دیده شوند و این کار نه تنها به عموپورنگ لطمه نمی زند، بلکه به نفع مجموعه نیز خواهد بود.

فرضیایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه از حضور چندین ساله در برنامه های کودک خسته نشده اید، خاطر نشان کرد: انجام چنین کاری را از قدیم دوست داشته ام و فکر می کنم این مهم از درون من نشات می گیرد، از سوی دیگر کودک درون همه اعضای تیم تولید فعال است و خوشحالم که این فرصت به من داده شده که بتوانم آنچه در درونم وجود دارد را بروز دهم.

احمد علی‌پور: در سری دوم «محله گل و بلبل» بداهه‌گویی نداریم

در ادامه احمد علی‌پور، کارگردان بیان داشت: همیشه در حوزه کاری‌ام دوست داشتم که مخاطب را غافلگیر کنم اما متأسفانه حوزه همین فضای مجازی امکان غافلگیری مخاطب را از ما سلب کرده است. چرا که همه عوامل با استفاده از گوشی موبایل و گرفتن عکس‌هایی از روند تولید شرایط جدید گروه را برای دوستان‌شان اطلاع‌رسانی می‌کنند.

کارگردان مجموعه «محله گل و بلبل» با بیان اینکه تیم تولید کننده عموپورنگ  همیشه واژه بهتر شدن را در رأس اهدافش قرار داده است، اظهار داشت: به خاطر دارم که از زمان تولید برنامه عموپورنگ به بهتر شدن فکر می کنیم و این مهم یک بار در تولید مجموعه «محله گل و بلبل» از لحاظ وسعت رخ داد و الان نیز در سری دوم این مجموعه از لحاظ کیفیت در حال رخ دادن است؛ چرا که در سری جدید برنامه تلاش داریم تا با بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه بصری فضای جدیدی را به مخاطب ارائه دهیم.

علی پور افزود: در سری جدید به این دلیل که در سری قبل از خانواده گلدون زیاد صحبت می‌کردیم خانواده او را گسترش داده و خانه‌‌ای نیز برای او در نظر گرفتیم.

کارگردان این برنامه در ادامه گفت:‌ برای بررسی کردن برخی مسائل در تلویزیون محدودیت‌هایی داریم و امیدوارم که با این اوصاف بتوانیم اثرگذاری لازم را روی مخاطب داشته باشیم و از طرفی در تربیت، آموزش و خندان او بازخوردهای مثبتی دریافت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که برای انتخاب بازیگران چه ملاک هایی را مدنظر قرار دادید، خاطر نشان کرد: به توانایی بازیگران و ویژگی نقش ها توجه داشتیم، به عبارت دیگر قائل به این نیستم که اگر بازیگری می خواهد کار کودک انجام دهد، حتما باید در گذشته چنین نقشی را بازی کرده است، قطعا همه بازیگران یک اولین بار در کارنامه شان دارند.

علی پور درباره استفاده از لوکیشن های خارجی و همچنین بداهه گویی شخصیت ها تصریح کرد: در سری دوم «محله گل و بلبل» ما لوکیشن های خارجی هم داریم و اتفاقا از اولین قسمت برنامه نیز این مسئله پیش بینی شده است و معتقدم این مهم به تنوع تصویری در 90 قسمت کمک زیادی خواهد کرد؛ درباره بداهه گویی هم باید بگویم که بداهه ای در صحنه و هنگام ضبط نداریم، البته شاید در هنگام تمرین بازیگران نکاتی را متذکر شوند، ولی هنگام ضبط برنامه این اتفاق نمی افتد.

محمد علی‌پور: نوروز 96 مخاطبان را با «محله گل و بلبل» غافلگیر می‌کنیم

محمد علی پور، نویسنده این مجموعه نیز به عنوان آخرین سخنران گفت: ‌ در تلاشیم تا در سری جدید قدم‌های بیشتر و با کیفیت‌تری را نسبت به سری قبل برداریم و مثل گذشته از انرژی مثبت مردم استفاده کنیم.

وی افزود: پخش این برنامه در نوروز :96 در 15 قسمت ادامه دارد و تلاش داریم تا در این 15 قسمت از غافلگیری مخاطبان استفاده کنیم و در حقیقت قصه های جدیدی را برای ایام نوروز در نظر گرفته ایم.

محمد علی‌پور نویسنده این برنامه درباره تعامل با شرکت زیست‌بوم مجازی درسا گفت: از همان ابتدا از این گروه خواستم که محتوای کار خود را در اختیارم قرار دهند. برای مثال فضای مجازی پاک یکی از موضوعاتی بود که توسط آنها به من ارائه شد و من آن را به قالب نمایشی برده و از نگاه کودک و خوانواده قصه‌ای برای آن ساختم. همچنین یک گروه مشاوره و روان‌شناسی کودک نیز در کنار ما حضور دارند و در این زمینه به ما مشورت می‌دهند. اغلب موضوع‌هایمان را از سبک زندگی می‌گیریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس