بانک‌های غیر اروپایی، اروپایی و آمریکا به برجام عمل نمی‌کنند و گویا در این میان فقط آقای روحانی بوده است که به تعهدات برجام عمل می‌کند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم...

***

بانک‌های اروپایی، بانک‌های غیر اروپایی و آمریکا به برجام عمل نمی‌کنند

چه کسی غیر از روحانی به تعهدات برجام عمل کرد؟

رونمایی «آشنا» از دستاورد جدید «برجام»/ عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: وزرایی که روحانی در دولت آینده معرفی می‌کند رأی می‌آورند!لوان جاگاریان، سفیر کشور روسیه در ایران، به تازگی در یک مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است: کشورهای اروپایی بسیار علاقه‌مند هستند که برجام بطور کامل اجرا شود بنابراین نباید اجازه دهند آمریکا در اجرای این معاهده بین المللی کارشکنی کند.

وی همچنین بیان می‌کند: خوشحالیم که برجام پس از مذاکرات طولانی بین ایران و شش کشور قدرتمند جهان به سرانجام رسید و این توافق که بین هفت کشور به امضا رسید باید از سوی هفت کشور امضا کننده، اجرایی شود و این آمریکا است که در اجرای برجام به تعهدات خود پایبند نیست.[1]

*صحبت‌های سفیر روسیه محل تأمل است...

او در حالی از علاقه اروپایی‌ها به اجرای برجام سخن می‌گوید، که خودش در بخش دیگری از مصاحبه اشاره شده به عدم پایبندی آنها به برجام اشاره و تصریح می‌کند: اروپایی‌ها در زمینه برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در خصوص سیستم بانکی باید به تعهدات خود پس از اجرای برجام پایبند باشند اما تاکنون این تعهدات عملیاتی نشده است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نگرانی‌هایی دارد!

ضمن اینکه سخنان «علی‌اکبر صالحی» و «محمدجواد ظریف»، رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه دولت یازدهم نیز در رسانه‌ها مضبوط است که بیان کرده‌اند هیچیک از بانک‌های بزرگ اروپایی با ایران همکاری نمی‌کنند.

همچنین از آنجا که مفهوم صحبت‌های سفیر روسیه در کلام عده‌ای دیگر از چهره‌های ستاد برجام تکرار شده و آمریکا به مثابه یکی از هفت کشور امضاکننده برجام معرفی می‌شود نیز بایستی اشاره کرد که لااقل بر اساس تبلیغات و صحبت‌ها و مبانی بزرگان دولت یازدهم، آمریکا نه یکی از 7 عضو که «کدخدای ده» بوده است.

و لذا به نظر می‌رسد نمی‌توان یک شبه رئیس را به مرئوس تبدیل کرد!

از طرف دیگر، افکار عمومی بایستی در جریان این مسئله قرار بگیرند که فقط آمریکا و کشورهای اروپایی نیستند که در بحث همکاری با دولت آقای روحانی و تعهدات برجام، دبّه کرده‌اند...

«علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی چندی قبل در مصاحبه با شبکه فونیکس چین از یک حقیقت تلخ دیگر هم رونمایی کرد و آن اینکه بانک‌های غیر اروپایی (و از جمله بانک‌های کشور چین) نیز از همکاری با دولت یازدهم در پسابرجام سر باز می‌زنند.[2]

به نظر می‌رسد در فضای فعلی، فقط دولت آقای روحانی بوده است که آنهم بصورتی شتاب‌زده نسبت به انجام تعهدات برجامی خود اقدام کرده و البته هیچ دستاورد دندانگیری هم از قِبَل برجامش نداشته است.

***

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: وزرایی که روحانی در دولت آینده معرفی می‌کند رأی می‌آورند!

رونمایی «آشنا» از دستاورد جدید «برجام»/ عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: وزرایی که روحانی در دولت آینده معرفی می‌کند رأی می‌آورند!عبدالله ناصری، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به تازگی در بخشی از مصاحبه با سایت جماران اظهار کرده است:

«پیش‌بینی من این است که وزرایی که آقای روحانی در دولت آینده معرفی خواهد کرد در مجلس دهم رأی خواهند آورد.»!

او همچنین می‌گوید: رأی به 3 وزیر پیشنهادی دولت اولین آزمونی بود که این مجلس (مجلس دهم) از آن سربلند بیرون آمد. بالاخره هر سه وزیر کسانی بودند که در آغاز دوره ریاست جمهوری دهم به مجلس نهم معرفی‌شده بودند و با استدلال‌ها و یا بیانات غیرمنطقی برخی از نمایندگان مجلس پیشین رأی لازم را کسب نکردند؛ اما رأی مثبت این مجلس به این سه وزیر هم آزمون خوبی بود و هم در راستای وعده‌ی نمایندگان این دوره جهت همسویی و تعامل مجلس و دولت بود؛ بنابراین حتماً در کابینه سال 96 هم همین روند ادامه پیدا خواهد کرد.[3]

*اصلاح‌طلبان و جریان‌های دولتی پیش از این هم ضربه تعجیل و شتاب جوانانه خود را در ماجرای برجام دریافت کرده‌اند.

اما این قصه سر دراز دارد...

اظهارات ناصری مبنی بر رأی آوری وزرای آینده در دولت آینده روحانی در حالی صورت می‌گیرد که به لحاظ سیر قانونی از زمان اعلام نامزدی تا کسب اکثریت آراء، در حال حاضر حتی تکلیف ورود یا تأیید صلاحیت آقای روحانی هم برای انتخابات آینده مشخص نیست چه رسد به تعیین تکلیف برای مجلس در قبال دولت آینده!

و البته بایستی به این گستره، پرونده احتمال «بی‌فرجامی برجام»، «ناراستی‌های دولت با مردم»، «بر زمین ماندن وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی»، «فعالیت انتخاباتی رقیب رئیس‌جمهور» و... را هم افزود که جملگی سبب می‌شوند هر ذهن عاقلی درباره آینده دولت یازدهم و گفتمان اعتدالیون، اقلاً با احتیاط سخن بگوید.

تأکید بر رأی آوردن وزرای آینده دولت آینده روحانی از سوی یک فعال ستادی اصلاح‌طلب در حالی صورت می‌گیرد که تحلیلگران معتقدند اصلاح‌طلبان تمرکز خود را بر انتخابات شورای شهر قرار داده‌اند و در قبال رئیس‌جمهور روحانی نیز ضمن اینکه اعلام کرده‌اند برای وی «ستاد انتخاباتی» تشکیل نخواهند داد؛ دست به یک حمایت رفع تکلیفی و غیر مسئولیت‌آور زده‌اند.

***

رونمایی «آشنا» از دستاورد جدید «برجام»...

رونمایی «آشنا» از دستاورد جدید «برجام»/ عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان: وزرایی که روحانی در دولت آینده معرفی می‌کند رأی می‌آورند!حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری اخیراً در یک مصاحبه گفته است:

«در متن برجام خلل‌ها و خروج‌هایی است که همه آنها بر ضد ما نیست»!

به گزارش خبرآنلاین، او می‌افزاید: در جریان مذاکرات، طرف‌های مذاکراتی مطلع شدند که ایران توانایی‌هایی دارد که در صورت نقض برجام از سوی یک یا چند کشور طرف مذاکره کننده می‌تواند به آنها دست یابد.[4]

*اعضای ستاد برجام، 10 ماه پس از اجرایی شدن این توافق که قرار بود ثمره آن «لغو تمام تحریم‌ها» و «ارزانی» باشد اما اکنون امید به خُلَل و خروج‌های برجام بسته‌اند و جالب آنکه این امیدواری و ظرفیت کشف شده مبنی بر اینکه تمام خروجی‌های برجام ضد ما نیست! را به اطلاع افکار عمومی هم می‌رسانند...

مسئله خُلل و فُرج‌های برجام نخستین بار از سوی مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفت.

معظم‌له در خردادماه امسال و در دیدار با مسئولان نظام در این رابطه فرموده بودند: «در برجام خُلَل و فُرَج‌هایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند.»[5]

و همین منافذ توافق روحانی و در ورای آنها چیزی به نام «متن و روح برجام»، جملگی در کنار هم منجر به بی‌دستاوردی محض برجام برای مردم ایران شدند.

نکته آنجاست که در عین این بی‌دستاوردی و بر زمین ماندن وعده‌های رئیس‌جمهور روحانی از قِبَل برجام، اما مشخص نیست که مشاور فرهنگی آقای روحانی، بعد از سه و نیم سال آزگار که از توافقات و مذاکرات دولت و 10 ماه از اجرایی شدن برجام می‌گذرد؛ به کدام منافذ برجام دل بسته است و چرا در زیر درخت سیب به دنبال گلابی می‌گردد؟!

باید دانست که برجام به دستاوردهای موعود خود نرسیده و طرف‌های غربی و شرقی آن و در رأس ایشان آمریکا به تعهدات مصرّح خود در قبال این توافق عمل نمی‌کنند.

مردم و نظام اسلامی از دولت و «ستاد نظارت بر اجرای برجام» انتظار دارند که در این زمینه اولاً صادق باشند و ثانیاً واکنش‌های عقلانی و متناسب را از خود بروز دهند.

بدیهیست که در فضای فعلی، گفتن اینکه فلان منفذ برجام چندان هم بر ضد ما نیست! نه تنها از توقعات عمومی نمی‌کاهد بلکه دولت یازدهم را با حجم بیشتری از انتقادات مواجه می‌کند.

یادآور می‌شود، حسام‌الدین آشنا در سال 93 به خبرگزاری ایرنا گفته بود: مقامات کشورهای غربی از این می‌گویند که چگونه به ایران کمک کنیم؟![6]

***

1_ http://www.irna.ir/fa/News/82339513/

2_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/660667

3_ http://jamaran.ir/NewsPrint.aspx?ID=153389

4_ http://www.khabaronline.ir/detail/611061/World/diplomacy

5_ http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33352

6_ http://fararu.com/fa/news/208468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس