کد خبر 664629
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲

وزیر امور خارجه مجارستان با انتقاد از تلاش آمریکا برای صدور دموکراسی خود به دیگر کشورها تحت پوشش لیبرالیسم، چنین رویکردی را نادرست و غلط دانسته و از پیروزی ترامپ استقبال کرد.

به گزارش مشرق، "پیتر سیارتو"، وزیر امور خارجه مجارستان در بخشی از گفتگو با روزنامه اتریشی "دی پرسه"، با توجه به نتایج همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پیروزی ترامپ در آمریکا گفت: رای دهندگان اروپایی و آمریکایی به اندازه کافی از ریاکاری سیر شده اند. آن ها به سیاستمداران خود فشار وارد می کنند تا از خود شجاعت نشان داده و از چالش ها اسم ببرند.

وی در توضیح این مسئله که چرا "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان پیروزی "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به عنوان پایان لیبرال دموکراسی جشن گرفت گفت: سیاست خارجی آمریکا تحت پوشش لیبرالیسم تلاش کرد به کشورهای دیگر یاد دهد چگونه زندگی خود را شکل دهند. ما این رویکرد را نادرست و غیر دموکراتیک می دانیم. آن سیستمی که در آمریکا کارآیی دارد لزوما نباید همچنین  با اروپا، خاورمیانه، آسیا و یا آفریقا جور در بیاید. ما باید از فرهنگ های مختلف آگاه باشیم. ما با ارزش های لیبرال مخالف نیستیم اما به صادرات دموکراسی معترضیم. این روند مسائل زیادی را در اطراف جهان ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه مجارستان در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد که ما مبارزات انتخاباتی آمریکا را دنبال کردیم و فهمیدیم که ترامپ می خواهد صادرات دموکراسی را از سیاست خارجی آمریکا حذف کند. در ضمن موضع ما در قبال مسئله مهاجرت به ترامپ نزدیک تر است. برای ما پیروزی ترامپ بهتر از کلینتون بود. ما از تصمیم انتخاب کنندگان آمریکایی بسیار خرسندیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو این طرح که همواره در اتحادیه اروپا قدرت و اختیارات بیشتری به بروکسل داده شود را شکست خورده ارزیابی کرده و گفت: تنها کشورهای عضو قدرتمندتر می توانند یک اتحادیه اروپای قدرتمندتر را ایجاد کنند.

وزیر امور خارجه مجارستان در عین حال برای یک اتحادیه اروپای قدرتمند ابراز امیدواری کرده و گفت: مجارستان تنها در یک اتحادیه اروپای قدرتمند می تواند موفق باشد.

ما باید شایستگی رقابت خود را دوباره بدست آوریم. بخصوص اتحادیه اروپا باید بتواند از خود دفاع کرده و صداقت سیاسی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره درخواست مجارستان درباره تشکیل ارتش واحد اروپایی و اینکه آیا شانس اجرایی شدن آن بعد از انتخاب ترامپ در آمریکا افزایش می یابد گفت: هرگز شانس تشکیل ارتش واحد اروپایی مانند حالا خوب نبوده است. اتحادیه اروپا باید ظرفیت های نظامی خود و ستون های اروپایی ناتو را تقویت کند.

وزیر خارجه مجارستان همچنین درباره بهبود روابط بین روسیه و آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ ابراز امیدواری کرده و گفت: بنابراین هر وقت که اختلافی بین غرب و شرق وجود داشته است اروپای مرکزی ضرر کرده است.

من امیدوارم که بین روسیه و آمریکا توافقی درباره سوریه به وجود آید. اگر هیچ راه حلی در سوریه به وجود نیاید بحران مهاجرت همچنان ادامه خواهد داشت.

وی همچنین با تاکید بر اینکه مجارستان همواره حامی تصمیمات عاقلانه است تحریم های اقتصادی علیه روسیه را منطقی ندانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس