درگذشت دکتر هادی نخعی که پس از یک دوره سخت از بیماری اتفاق افتاد؛ پایاتی بر زیست محققانه و دردمندانه او بود. با این حال، آثار او به ویژه در حوزه تاریخ جنگ ایران و عراق و همچنین منش و روشی که از خود به جای گذاشت، همچنان باقی و درس‌آموز است.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - دكتر هادی نخعى؛ تاريخ نگار متفكر جنگ ايران و عراق دار فانى را وداع گفت.
 
با شکل‌گیری دفتر سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 1358، فضایی برای توان فکری و عقیدتی سپاه که برآمده از انقلاب اسلامی و الگوی مبارزه علیه رژیم شاه بود، فراهم آمد. با آغاز جنگ در پاییز سال 1359، بخش تاریخ جنگ در دفتر سیاسی به‌منظور جلوگیری از تحریف دفاع سراسری مردم ایران در مقابل تجاوز ارتش بعثی عراق شکل گرفت.
 
به نظر می‌رسد در آن برهه دغدغۀ اصلی دفتر سیاسی در بحث تاریخ جنگ، ثبت دقیق وقایع جنگ بوده است و همچنین محفوظ ماندن آن‌ها برای انتقال به نسل‌های آینده. این رویکرد از یک ذهنیت محوری نشأت می‌گرفت که جنگ با عراق را یک دفاع اعتقادی، حماسی و برآمده از اندیشۀ انقلاب اسلامی و امام خمینی تلقی می‌کرد. این ذهنیت هیچ‌گاه تغییر پیدا نکرد و تلاش هاى راويان و تاريخ نگاران جنگ در قالبِ دفتر تحقيقات جنگ، منتهى به تجربه و سرمايه اى بى بديل در تاريخ جنگ هاى دنيا شد.
 
هادی نخعی، از پایه‌گذاران تاریخ‌نگاری جنگ در دفتر سیاسی سپاه بود. در دوران جنگ مسأله آموزش راویان و تهیه محتوای کاربردی برای فعالیت آن‌ها با ابتکار و همت او صورت می‌پذیرفت. جزواتی که در آن دوره به‌عنوان دفترچه راهنما یا دستورالعمل کار راویان مورداستفاده قرار می‌گرفت، حاصل زحمات دکتر نخعی است. همچنین طراحی پروژه عظیم روزشمار جنگ ایران و عراق که مرجع اصلی تاریخ تحلیلی جنگ به‌حساب می‌آید و تعداد زیادی از محقّقین و پژوهشگران در آن فعالیت می‌کنند، مرهون تلاش‌ها و اندیشه‌های دکتر نخعی است. شماری از مجلّدات روزشمار جنگ ایران و عراق توسط هادی نخعی به رشته تحریر درآمده و یا مورد نظارت و بازبینی قرارگرفته است.
 
دکتر هادی نخعی، استاد دانشگاه، راوی جنگ تحمیلی و محقّق ارشد مرکز مطالعات جنگ، ساعاتى پيش در گذشت. دغدغه‌های وی در حفظ امانت تاریخی مشاهدات و وقایع جنگ او را به مسیری کشاند که بیش از سی سال در آن استوار ماند. او خود مبدع کلمۀ «راوی» برای کسانی بود که به جبهه می‌رفتند و همپای فرماندهان جزئیات تاریخی جنگ را ثبت و ضبط می‌کردند.

روشمندی در تدوین تاریخ جنگ، تعهد به امانت‌داری وقایع جنگ و همچنین کیفیتِ نوشتن در حوزه جنگ، ازجمله آموزه‌ها و آورده‌های او برای محققين و تاريخ نگاران جنگ ايران و عراق به حساب مى آيد.

درگذشت دکتر هادی نخعی که پس از یک دوره سخت از بیماری اتفاق افتاد؛ پایاتی بر زیست محققانه و دردمندانه او بود. با این حال، آثار او به ویژه در حوزه تاریخ جنگ ایران و عراق و همچنین منش و روشی که از خود به جای گذاشت، همچنان باقی و درس‌آموز است.

گروه جهاد و مقاو.مت مشرق، از خداوند متعال براى ايشان غفران و آرامش طلب مى نمايد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس