جهان در سال ۲۰۱۶ نیز با کتاب‌های متفاوتی همراه بود؛ کتاب‌هایی که توانستند دریچه‌ای جدید پیش روی مخاطبانشان باز کنند و زاویه‌ای جدید از زندگی را پیش چشمان هر خواننده‌ای بگشایند.

به گزارش مشرق، در آستانه آغاز سال جدید میلادی فهرستی از پرمخاطب‌ترین کتاب‌ها در جهان از منابع مختلف منتشر شده است. تسنیم در ادامه نگاهی دارد به برخی از پرمخاطب‌ترین رمان‌ها در جهان از منظر نیویورک تایمز، آمازون و دیگر منابع. در این گزارش هم کتاب‌های پرمخاطب مکتوب و هم کتاب‌‌های الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته است.

«دختری در قطار»؛ نوشته پائولا هاوکینز

«دختری در قطار» که در سال 2015 یکی از رمان‌های پرفروش دنیا به شمار می‌رفت، با آغاز سال 2016 نیز روند خود را طی کرد. به طوری که طبق گزارش‌‌های اعلام شده با داشتن 10 هفته پرفروش، در صدر دیگر عناوین قرار دارد. انتشار این اثر در سال گذشته سبب شد تا رکورد فروش افسانه‌ای هری پاتر شکسته شود.

«دختری در قطار» نه‌تنها یک رمان مهیج و پلیسی، بلکه تریلری روان‌شناسانه است، که موفق شد خیلی زود رکورد پرفروش‌ترین‌هایی چون هری پاتر را بشکند و همچنان در صدر باقی بماند. برخی این رمان را جلد دوم «دختر گمشده» می‌دانند.

ماجرای همیشگیِ عشق و شکست، این‌بار با همراهیِ افکاری سرگردان، به داستانی معمایی منجر شده است. «دختری در قطار» با روایتی مدرن، سراغ موضوعی کلاسیک می‌رود تا این‌بار، وحشت و خون را از میان درد و ترومای زنانه بیرون بکشد. ریچل که زنی دائم‌الخمر است برای خودش ارزشی قائل نیست؛ از نظر او زنان فقط از دو وجه قابل‌توجه‌اند: وضعیت ظاهری‌ و نقش مادری‌شان. پس با این حساب، او که ظاهری معمولی دارد و نازاست، نمی‌تواند مورد‌توجه مردی واقع شود؛ موهبتی که احتمالاً از نظر او، زن‌های دیگر قصه ـ آنا و مگان ـ از آن بهره‌مندند. ریچل بیش از آن‌که در واقعیت زندگی کند، در خیال و بین آدم‌های خیالی‌‌ای که فقط خودش آنها را می‌بیند سیر می‌کند؛ آن‌قدر که درگیر حوادث بین‌شان می‌شود؛ حوادثی که هیچ‌وقت رخ نداده‌اند، اما چه اتفاقی می‌افتد که زندگیِ زن‌های این داستان، در هم تنیده می‌شود؟

پائولا هاوکینز برای بیان این داستان کار مهمی کرده است؛ او دقیق و موشکافانه به اطرافش وآدم‌ها ـ آدم‌‌های معمولی ـ چشم دوخته است. داستان او روایتی مدرن و چند‌صدایی از ماجرای سه زن است که هر کس از زاویه‌ دید خودش آن‌ را برای‌مان تعریف می‌کند.

«من پیش از تو»، جوجو مویز

یکی از چهره‌های جوان که دنیای داستان را این روزها تحت تأثیر کتاب‌های خود قرار داده است، یک روزنامه‌نگار جوان انگلیسی است که تاکنون چند اثر عمدتاً با موضوع عاشقانه منتشر کرده است. کتاب «من پیش از تو» و پس از آن «پس از تو» دو عنوان معروف مویز است. مویز نثری روان دارد و تلاش دارد تا با استفاده از تکنیک‌های جدید داستان‌نویسی، داستان را برای مخاطب روایت کند. کتاب دیگر او، «دختری که رهایش کردی» نیز هرچند همانند دو عنوان ذکر شده، با اقبال آنچنانی همراه نبود، اما داستان سوفی همه مخاطبان کتاب را به سمت خود جلب کرد؛ به طوری که رسانه‌های غربی آن را این‌چنین توصیف کردند: کتابی که حتی یک لحظه نمی‌توانید روی زمین بگذارید.

از میان کتاب‌های مویز، «من پیش از تو» بیشترین مخاطب را داشت. این اثر در هفت هفته توانست در صدر فروش کتاب‌های 2016 قرار بگیرد. «من پیش از تو» یک رمان عاشقانه در سبکی متفاوت است. عشقی ورای عشق‌های زمینی و داستانی که اگرچه عشق موضوع اصلی آن است اما عاشقانه نیست. داستان زندگی مرد جوان و ماجراجویی است که با علاقه‌ی فراوان ورزش‌های خطرناکی را انجام می‌دهد و در یک حادثه تمام زندگی‌اش دچار تغییر می‌شود. در بخشی از این رمان می‌خوانید: «رهبر ارکستر قدمی به جلو برداشت و با پا دوبار به سکو ضربه زد، یک هیس قوی سالن را فراگرفت. سکوت برقرارشده زنده و مشتاق بود. بعد رهبر ارکستر چوبش را به حرکت درآورد و یک‌باره صدای ساز درنهایت شفافیت سالن را پر کرد، موسیقی حالا برایم عینیت مادی پیداکرده بود؛ چیزی نبود که فقط از راه گوشم بشنوم بلکه در تمام وجودم جاری‌شده بود، اطرافم را گرفته و حواس پنج‌گانه‌ام را به لرزه انداخته بود پوستم سوزن سوزن شده و کف دستم عرق کرده بود... قوه‌ی تخیلم به طرز غیرمنتظره شکوفا شده بود؛ همان‌طور که نشسته بودم هیجان‌های گذشته یک‌باره در وجودم غلیان پیدا کردند. افکار و ایده‌های نو در ذهنم پیچیدند، گویی به بینش و بصیرت دیگری دست‌یافته‌ام. خیلی چیزها بود اما اصلا دلم نمی‌خواست به پایان می‌رسید، دوست داشتم تا ابد همان‌جا بنشینم...».

یک رمان علمی تخیلی

«ستاره صبح» نوشته یک نویسنده آمریکایی، پیرس براون است که در قالب رمان‌های علمی تخیلی می‌گنجد. این اثر سومین کتاب از سه‌گانه نویسنده است. دیگر کتاب‌های او از این مجموعه با عناوین «پسر طلایی» و «طلوع سرخ» نام دارد که در سال‌های 2014 و 2015 منتشر شده‌اند. به گفته نویسنده؛ او ماه‌ها صرف نگارش این کتاب کرده است؛ چرا که معتقد است این آخرین فرزند(کتاب) از این مجموعه است و دوست دارد تا به بهترین نحو ممکن نوشته  منتشر شود.

هری پاتر و فروش افسانه‌ای

وقتی آخرین داستان از هری پاتر با عنوان «هری پاتر و بچه طلسم شده» در سال جاری منتشر شد، بسیاری از کارشناسان نشر و سایت‌ها پیش‌بینی می‌کردند که این کتاب به یکی از پرفروش‌ترین آثار سال 2016 تبدیل شود و همین هم شد. فروش داستان‌های هری پاتر اگرچه دور از ذهن نیست، اما کتاب آخر رولینگ در واقع یک داستان نیست. یک نمایشنامه است که بخت به آن رو کرده و به دلیل پیش زمینه ذهنی مخاطبان، به فروش رفته است. در همان روزهای ابتدایی پس از انتشار کتاب، صف‌های طولانی برای خرید تازه‌ترین داستان هری پاتر جلوی کتابفروشی‌ها بسته شد. در همان 48 ساعت، بیش از دو میلیون نسخه در کانادا و آمریکا به فروش رفت. 5000 کتابفروشی و کتابخانه در آمریکا خود را برای عرضه جدیدترین اثر رولینگ و آخرین داستان او که به نوعی وداع با دنیای هری پاتر محسوب می‌شود، آماده کرده بودند. شرکت «بارنز اند نوبل» به عنوان بزرگترین کمپانی خرده‌فروشی کتاب در آمریکا اعلام کرد کتاب «هری پاتر و کودک طلسم‌شده» پرفروش‌ترین کتاب این کمپانی پس از انتشار آخرین کتاب از مجموعه «هری پاتر» بوده است.

داستان هری پاتر که از چند کتاب تشکیل شده، داستانی پر از داستان است که برای گروه سنی نوجوانان نوشته شده، اما نمی‌توان آن را محدود به این گروه سنی کرد؛ تجربه فروش هفت جلد نخست و سرانجام آخرین جلد از این مجموعه نشان داده که اگر داستانی حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌تواند بزرگترها را نیز پای حرف‌های نویسنده‌اش بنشاند. اتفاقی که برای مجموعه کتاب‌های هری‌ پاتر رخ داد.  مجموعه داستان‌های هری پاتر از چند قصه‌ به ظاهر مجزا تشکیل شده که در اصل همگی یک داستان بزرگتر را تصویر می‌کنند. داستان پسرکی به نام هری، که پیشگویی شده می‌تواند "لرد والده مورت" سردسته‌ جادوگران سیاه را از بین ببرد.

دو کتاب پرمخاطب جان گریشام

جان گریشام نویسنده رمان‌های دادگاهی است. او بیشتر به نوشتن رمان‌های عامه‌پسند گرایش دارد تا رمان‌هایی که پر است از سبک‌های نوین ادبی. ریگشام تنها یک نویسنده نیست، او کسی است که قبلاً به خاطر شغلش در دنیای سیاست نقش‌هایی ایفا می کرده، اما حالا یک وکیل بازنشسته و بیشتر از آن یک نویسنده است. جان گریشام به عنوان یکی از نویسندگان رمان‌های دادگاهی مدرن در جهان شناخته می‌شود. در هر کشوری که اسم او را بیاورید، حتماً چند نفری او را می‌شناسند، چراکه کتاب هایش به سرعت در سرتاسر جهان به فروش می‌رسند.

جان گریشام آخرین فرزند از پنج خواهر و برادرش بود که از پدر و مادری مسیحی در ایالت آرکانزاس به دنیا آمد. خانواده او نه مرفه بودند و نه فقیر هرچند حالا خودش یکی از میلیونرها و شاید هم میلیاردرهای آمریکا به حساب می‌آید. پدرش گاهی کارگر ساختمان بود و گاهی در مزرعه پنبه کار می‌کرد و مادرش خانه‌دار بود. بعد از نقل مکان‌های پی در پی به شهرهای مختلف، خانواده گریشام سرانجام در روستای دسوتوی میسی سی پی سکنی گزید. در آن وقت جان فقط 12 سال سن داشت و همان‌جا بود که او تحصیلات دبیرستانش را تمام کرد. جان هم مثل خیلی از بچه‌های دیگر در تیم راگبی مدرسه شان عضو بود اما بر خلاف شخصیت اصلی رمانی که در سال 2003 نوشت یعنی «فوتبال به خاطر پیتزا» او نتوانست ورزش راگبی را تا آخر دنبال کند. با این که مادرش زنی خانه‌دار بود، اما همواره او را تشویق می کرد تا کتاب بخواند و این چنین بود که گریشام از همان کودکی با دنیای کتاب دوست شد و بعدها بیش از همه نویسندگان تحت تاثیر جان اشتاین بک قرار گرفت؛ کسی که همیشه برای او مورد احترام باقی ماند.

او خود را این‌طور توصیف می‌کند: یک مسیحی میانه رو؛ کسی که مأموریتش را برای کلیسا به خوبی انجام می‌دهد. مخصوصاً در برزیل! کشوری که محل الهام او برای نوشتن دو عنوان از رمان‌هایش بود.

از دیگر کتاب‌های پرفروش گریشام، اثری است با عنوان "The Whistler" که در اکتبر 2016 به چاپ رسیده است.

در آمریکا نیز از کتاب «شیمیدان» نوشته استفان مایر به عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش یاد می‌شود. مایر که از نویسندگان جوان آمریکایی است، تاکنون توانسته با انتشار کتاب‌هایی مانند «گرگ و میش» نام خود را در فهرست پرمخاطب‌ترین نویسندگان جوان آمریکا ثبت کند. این اثر او 100 میلیون نسخه به فروش رسیده و به 37 زبان ترجمه شده است. او پیش از این نیز در سال‌های 2008 و 2009 جزو پرفروش‌ترین نویسندگان آمریکا شناخته می‌شده است.

همچنین کتاب "End of Watch" نام رمانی از استفان کینگز، نویسنده آمریکایی است که در ژانویه 2016 به چاپ رسید نیز در این فهرست دیده می‌شود. این اثر که پنجاه و پنجمین کتاب کینگز است، سومین جلد از یک سه‌گانه اوست که ماجرای یک کارآگاه بازنشسته به نام بیل هاجز و دستیار او را بیان می‌کند. از کینگز رمان دیگری نیز به عنوان یکی از آثار پرمخاطب یاد می‌شود: "The Games". این اثر با الهام گرفتن از بازی‌های المپیک در برزیل نوشته شده است. «بیوه سیاه» اثر دنیل سیلوا، "Apprentice in Death" اثر نورا رابرتز، «مدرسه شبانه» اثر نویسنده انگلیسی لی چایلد و «مردی به نام اوه» نوشته فردریک بکمن از دیگر کتاب‌هایی است که از آنها با عنوان کتاب‌های پرمخاطب در ماه‌های مختلف سال 2016 یاد شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۵
    0 0
    ممنون از توضیحات .. کامل و اندازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس