بر اساس دستور بنیاد شهید و امور ایثارگران به شرکت های هواپیمایی، خانواده های شهدای منا شامل تسهیلات بلیط نیم بها نمی شوند.

به گزارش سرویس جامعه مشرق- دوم مهرماه سال گذشته بود که 464 نفر از حجاج ایرانی در حین انجام مراسم رمی جمرات در سرزمین منا به دلیل ازدحام جمعیت و بی کفایتی مسئولان سعودی برگزاری حج به مقام شهادت و مهاجر الی الله نائل آمدند و در همان ایام پیکرهای این عزیزان با موافقت مقام معظم رهبری در گلزار شهدا دفن شد.
 
پس از آن نیز حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی نماینده ولی فقیه و رئیس بنیاد شهید از تصمیم این بنیاد برای در نظر گرفتن عنوان شهید برای این افراد خبر داد و افزود: برای همسر و فرزندان این افراد کارت شناسایی با عنوان «شهید منا» صادر شد.
 
البته به گفته حجت الاسلام شهیدی، این شهدا شهید فرهنگی لقب گرفتند و تنها شامل دریافت خدمات فرهنگی شدند و بر این اساس، به این خانواده ها تنها خدماتی شامل دریافت سهمیه دانشگاه، سهمیه مدارس شاهد و معافیت از سربازی ارائه خواهد شد و در صورت نداشتن بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.
 
اما پس از گذشت تنها 14ماه از این فاجعه دردناک، بنیاد شهید و امور ایثارگران با ارسال دستوری به شرکت های هواپیمایی از آنها خواسته است از اعطای بلیط های نیم بها به خانواده های شهدای منا خودداری کنند! با توجه به اسنادی که در اختیار مشرق قرار دارد، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای خواستار اجرای این دستور شده و از واحدهای فروش خود خواسته است از فروش بلیط نیم بها به خانواده های شهدای منا خودداری کنند.
 
تبعیض بنیاد شهید در حق خانواده شهدای منا 
 
حال جای این سوال در ذهن ها باقی خواهد ماند که خانواده های شهدایی که عزیزانشان را در غربت و سخت ترین شرایط از دست داده اند چه تفاوتی با دیگر شهدای گرانقدر دارند که مسئولان بنیاد شهید دست به اتخاذ چنین تصمیمی زده اند و بیش از آنکه فرصتی مالی را از این افراد گرفته باشند شان و ارزش شهدای این فاجعه تاریخی را که مرگبارترین رویداد تاریخ حج نیز لقب گرفته است زیر سوال برده اند.
 
این در حالی است که موافقت با چنین موضوعی، همانند معافیت خدمت سربازی بوده و هزینه قابل توجهی برای این بنیاد به همراه نخواهد داشت، بلکه می توانست نشان از توجه و همراهی مسئولان دولتی با این خانواده های داغدار و اتفاق تلخی که برای عزیزانشان افتاده، داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 55
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شما ببین به خانواده سربازی که شهید شده چی میدن
  • خانواده شهید دفاع مقدس ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 1
    خوب که چی این عزیزان برای انجام فریضه خودشان به حج مشرف شدند نه برای دفاع از مملکت و ملت .... نباید انتظار داشت که مانند جوانانی که جانشان را کف دستشان قرار دادند و برای حفظ مملکت و ناموسشان خود را فدا کردند دقیقا از همان امتیاز ها برذخوردار باشند .... خدا آنها و همه شهدای واقعی رابیامرزد .
  • رضوان ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    مگه چقدر هزینه داشت که این بنده خداها رو اینطوری استثنا کردید آخه !
  • علی بابا ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    هردم از این باغ بری میرسد نغزتر از نغزتری میرسد
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهادت یه مقام هست در نزد پروردگار نه یه عنوان دنیوی
  • مرتضیsk ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    یک فتـنه گذاری مشکوک! بین خانواده های گرانقدر شهدا
  • فرهاد ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهید درجه یک و دو هم اومد به لطف برخی مسئولان دولتی
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظرم اول باید قدرتمون رو به عربستان نشون میدادیم و حق این عزیزان رو از اونا میگرفتیم نه اینکه عنوان شهید و بعد این برنامه ها
  • حسن شماعیان ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    متاسفانه بنیاد شهید شهدا را درجه بندی کرده است
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    بخدا هر کشور دیگری بود ناز این خانواده ها را می کشیدند همین امریکا را ببینید چطور از خانواده های نظامیان وحشی خود حمایت می کند و یا از خانواده کسانی که در بمبگذاری کشته شده اند انوقت ما را ببین!! چون اینها مرعوب غیر خدا هستند مرعوب سعودی و امریکا و ...
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    احسنت
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    خانواده کسی که رفته حج واجب احتمالا وضع مالیشون خوب بوده و الانم سفر هوایی زیاد میرن
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    اینقدرمسئله شهید لوث نکنید طرف رفته حج واجب انجام بده حالا پیش اومده خوب بیمه بوده جبران خسارت بشه
  • ناشناس ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    بااين بخشنامه موافق هستم شايد بگن بين شهدا فرق قائل شدن و روايت هست اگردرراه زيارت ازدنيارفتي همانند شهادت است ولي بااين اوصاف بايد حق داد به كساني كه به خاطر سانحه رانندگي يا بيماري در مكه ،كربلا و .....فوت كنند بگيم شهيد بعد شايد همسران اين بندگان چيزي نخوان ولي فرزندان كار ،مسكن ، وام بدون درصد فرق اونايي كه پول ندارن تامشهد برن زيارت و اينا كه پول دارن ميرن مكه چي ميشه بادادن همه امكانات تفاوت طبقاتي درست ميشه سپاس از تدبير درست بنياد شهيد
  • غضنفر ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهید وشهادت مقامی شامخ وآسمانی است که در اسلام هست وبرای مسلمانانی است. که بخاطر دین خدا ووطن وناموس خود وهمنوع خود در سایه جهاد میده . ...شهادت بخاطر پول ومقام وپروانه کسب تاکسی تلفنی وبلیط سینما وسهمیه دانشگاه و...نیست!!!
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    کار درستی انجام دادن
  • ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهدا منا از جنس شهدا هواپیما ایرباس یا شهدا ترور ویا بمباران های مناطق مسکونی هستند مگر هزینه این خانوادها چقدر است ؟!فکر نکنم از حقوق نجومی ویا سمینهار های دولتی ویا حداقل به اندازه یک جشن همسر ان دولتمردان ویا حقوق یک مربی کرواتی بیشترباشد
  • asad ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شما یکم استراحت کن برادر....
  • یاسین ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    سلام ادب احترام به همه دوستان وشهیدان والامقام دوستانی که حج رفتن پولشو داشتن رفتن حج واجب اونجا یک مشکلی پیش اومد نزدیک ۵۰۰نفر فوت شدند وتمامی حق حقوشون وراثشون دریافت کردن سفر سیاحتی زیارتی رفتن نه جنگ بادشمن اینهمه بهشون پوئن دادند دیگه قرار نیست همچی براشون مفت باشه خدارحمتشون بکنه همکار ما توبرگشت ماموریت اتفاق میافته براش که برای حفظ از اسلام دین تواین مملکت تصادف کرده فوت شده شهید محسوب نمیکنند تازه شغلش مشخصه اونها که پولدار بودند رفتن تفریح سیاحتی زیارتی تازه ۵۰درصد خودشون مقصر بودن بقول اونهایی که حاضر بودن تومنا گفتند دیگه نمیشه همچی رو به اینها داد شهید همت باکری وبزرگان دیگه شهید واقعی هستند
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    کلن تو این مملکت پول برای دزدی زیاده ولی برای شهدا و اسلام نیست
  • فرزند شهید ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر من واژه شهید معانی خاص خود را دارد قطعا کسی که با آگاهی کامل از کشته شدن و برای دفاع از کشورش پا به میدان نبرد میگذاره متفاوت خواهد بود ضمنا همه دوستانی که به امتیازات ایثارگران که صرفا بر روی کاغذ است اعتراضی دارند هم اکنون به لطف تروریست های وهابی دروازه شهادت باز است میتوانید یکی از عزیزان خود را جهت اخذ این امتیازات عالی قربانی کنید و از این امتیازات سرشار بهره مند شوید به نظر بنده که فرزند شهید هستم وجود پدر را با یه دنیا عوض نمیکنم پدری که با آگاهی از کشته شدن و برای دفاع از کشورش سه فرزند خودش رو که همگی زیر سه سال بودن رها کرده گرچه احترام به خانواده عزیزان منا هم واجب است کاش وضعیت مالی کشور اجازه خدمت به همه عزیزان چه ایثارگر و چه غیر ایثارگر را میداد
  • ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    قتيل الزحام شهيد نيست آيا اگر در مرقد امام رضا كسي از شدت ازدحام سرش به جايي برخورد كند و فوت شود شهيد محسوب مي شود !؟ قطعا نه البته از لطف الهي بعيد نيست كه به زوار و مهمانانش در آخرت مقام والايي بدهند ولي در دنيا احكام شهيد فقط مختص كسي است كه در معركه براي أعلاي كلمة الله و اسلام و دفاع از كشور اسلامي كشته شود لطفا اگر اشتباه مي گويم تصحيح بفرماييد
  • ناقد ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 1
    این بندگان خدا اگرچه مرگشان ناراحت کننده بود ولی شهید نیستند وکسی نمیتواند خلاف موازین فقهی کسی راشهید بخواند.متاسفانه قداست کلمه شهید بابرخی اقدامات لوث شده است
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    تدبیرررررررررررری دیگررررررررر
  • هموطن ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 1
    مسئولین مملکتی با این سیاست بازی تمامی اعتقادات و باورهای مردم را نابود کردند. افرادیکه برای توبه به زیارت خانه خدا رفتند چه ربطی به جهاد در راه خدا دارد که آنها را شهید قمداد کردند. اعتبار شهیدان را با اینکارتون بی اعتبار کردید.
  • ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    هزاران میلیارد توی این کشور اختلاس میشه اشکالی نداره نوبت خانواده معظم شهدا که میرسه میخواهند صرفه جویی کنن
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    بنیاد شهید ظاهرا ماموریت دیگری دارد چون پس از حدود 35 سال هنوز به اکثریت ایثارگران و جانبازان خدماتی ارائه نمی کند و حتی حقوق حقه اکثر آنان را حتی ریالی پرداخت نمی کند قوانینی که در مجلس در مورد احقاق حقوق جانبازان با هیاهوی رسانه ای بسیار زیاد صادر می شود بنیاد با بخشنامه های داخلی در سکوت و خاموشی عملا ملغی می نماید و حق اکثریت جانبازان و تقریبا تمام ایثارگران و تعدادی از خانواده های شهدا را به راحتی پایمال می نماید.
  • دروغگو دشمن خداست ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر می رسد اصلا جنابعالی خانواده شهید نیستی چون اولین وصییت شهدا به خانواده شان این بود ولی فقیه را تنها نگذارید و اطاعت از امر ولی کنید .اگر آنها به مقام شهادت نرسیدند رهبر عزیز آنها را شهید خطاب نمی کرد .تازه شهدای دفاع مقدس دشمن را به ذلت وبقیه را به جهنم فرستاده بودند با همان صلاح مقدار کمی در اختیار داشته اند ولی شهدای منا مظلو مانه و بدون دفاع وبا لب عطشان بدست بد ترین انسانها در سر زمین امن الهی به شهادت رسیدندجرم شان فریضه الهی وبرائت ا ز مشرکین همان حج ابراهیمی بود .
  • عبدالله ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    متاسفانه ما خیلی بد هم حمایت میکنیم هم ت بد کذیب میکنیم فقط یک لحظه خودتونو بذارید جای خانواده اون عزیزان بعد اظهار نظر کنید
  • تقوی ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    اگر بنا باشد هر کس در عراق و پاکستان و عربستان و.. به دلیل بی لیاقتی دولت ها و مامورین این کشورها از دنیا می روند را شهید قلمداد کنیم ! به زودی تمام امکانات و بودجه هایی که برای خانواده های شهدای واقعی اختصاص داده شده را هزینه این بزرگواران بنماییم. شهادت یک عنوان بزرگ و ویژه افرادمخصوص با شرایط ویژه است نه شامل کسانیکه ممکن است حتی علاقه ای به نظام و انقلاب هم نداشته اند
  • مراد ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    خانواده شهید منا از بنیاد شهید حقوق نجومی نمی خواستند آقایان شب می خوابند روز تصمیم می گیرند باید به اینها تسلیت گفت با سعودیهای تکفیری همدل وهمصدا شدند
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    اقا من بعنوان یک ایرانی با این مسئله کاملا موافق هستم. بنده و میلیون ها مسلمان از اصلیت و واقعیت افکار و اعمال پلید سعودی ها با خبر هستیم و می دانیم که اسلام را به چالش کشیده اند. منتهی در مسئله فاجعه منا، این اشخاص به هر دلیلی فوت شده اند و دلیل نمی شود چیزی بیشتر از حقشان به خانواده هایشان تعلق بگیرد. ایا تسهیلات فرهنگی و دانشگاهی و سربازی و ... کافی نیست؟ درست است که تخفیفات در کوتاه مدت مبلغ چندانی نیست اما در دراز مدت هم همینطور خواهد بود؟ مشکل بزرگ ما در حال حاضر تفسیر اشتباه از واژه شهادت است. شهادت یعنی دفاع و مبارزه و در نتیجه کشته شدن در راه خدا و برای خدا. اگر واژه شهادت با جهاد و حج و مرگ در زیارت یکی باشد، خب باید تمام این معانی را به معنی شهادت اضافه کنیم. در بعد دیگر، ایا مگر حج بر توانگران واجب نشده؟ پس چرا باید چنین تخفیفاتی برای توانگران در نظر گرفته شود ان هم در شرایطی که برخی اشخاص حتی توان زیارت مرقد حضرت معصومه در قم و یا مشهد الرضا را نیر ندارند؟ در آخر نیز باید برای مشکلاتمان ارزش گذاری کنیم. پرداختن به مسئله ای که تنها برای یک قشر اندک در کشور دغدغه است، مسائل بزرگ تر را در حاشیه نگه میدارند.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهدای عزیز فاجعه منا در اصل در جنگ بین کفر محض (عربستان) و تقوی الهی (ایران) جان خود را از دست داده و شهید شده اند. مرگ بر نیرنگ و فریبکاری
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    البته که شما اشتباه میفرمایید!شهید به کسی اطلاق میشود که خونش درخت اسلام را تنومند تر بکند. آیا خون این عزیزان غیر از این کرد؟رسوایی و دورویی عربستان سعودی با چه چیزی حاصل شد؟قبل از ریختن این خونها،آقایان حتی به جنتی اعتراض کردند که چرا در خطبه ها، به درک واصل شدن شاه عربستان را تبریک میگوید.مگر خون اینان نبود که مردم را بیدار کرد و هویت سعودیها را رسوا ساخت(البته برای جماعت غافل)بی شک یادتان هست که دولتمردانتان ،سعودیها را برادر خطاب میکردند. خون شهدای حله هم به همین طریق جناب! شهادت هنر مردان خداست.نصیب هر کس نشود. من در خصوص کمک مالی به خانواده شهدا تاکید دارم، اما در خصوص کمک آموزشی و سهمیه مخالفم.پ اللهم ارزقنی شهادت فی طریق الحسین
  • شکارچی ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    مشرق خوب بلدی افکاار عمومی رو به بازی بگیر اول نوشتی : البته به گفته حجت الاسلام شهیدی، این شهدا شهید فرهنگی لقب گرفتند و تنها شامل دریافت خدمات فرهنگی شدند و بر این اساس، به این خانواده ها تنها خدماتی شامل دریافت سهمیه دانشگاه، سهمیه مدارس شاهد و معافیت از سربازی ارائه خواهد شد و در صورت نداشتن بیمه، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. بعد از انجام نشدن اقدا مالی گلایه کردی!؟
  • pooya ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    مشکل اینه که تو این حوادث از خانواده های مسئولین نیستند وگرنه وضعیت فرق میکرد
  • sina ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    قرآن کریم از کشته شده در مسیر حج و علم را به «مهاجر الی الله» یاد کرده است و از کشته شده در راه خدا (جهاد) به «احیاءعندربهم» که در ادبیات دینی به شهید تعبیر شده است. لذا نباید مفهوم شهید را به هرکسی که دلمان خواست اطلاق کنیم. حتی حضرت آقا تعبیر قرآنی مهاجران الی الله درباره مظلومان منا استفاده کردند. قطعا کسیکه با هدف فدا کردن جان برای خدا به جبهه (که هر آن امکان کشته شدن هست) رفته با کسی که برای ادای فریضه حج به حرم الهی که عادتاً جان تهدید نمی شود تفاوت دارد.
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    این کشور ما به جایی نمی رسه شهید را مخصوص جنگ وامنیت است زیارت و راهپیمایی زندانیان زمان شاه وحتی برخی از تصادفی ها این واقعا برای مملکت مشل زا میشه باید فرقی بین افرادی که اجسادشان در جنگ پوسیده با افرادی که برای تفریح وزیارت رفتند باشه .آره شهید درجه یک ودو از قبل داشتیم
  • مهدی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظر من که کاره خوبیه شاید اینا اسم شهید داشته باشن ولی هیچ وقت به ابهت شهیدی که جونشو گذاشته کف دستش میره جبهه نمیرسه
  • علی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    آن مقام بنیاد شهید باید استعفا بدهد و از خجالت بمیرد
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    یعنی کسی تو سوریه شهید میشه با شهدا منا یکی باشن. همون سهمیه دانشگاه ک معافی سربازی زیاد هم هست
  • ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا باید بدن؟
  • احمدی ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    باسلام اولا بایدشهیدی که درجنگ وبراثرتیرمستقیم دشمن شهیدمیشوندبا کسی که درمکه براثربی تدبیری مسئولان عربستان کشته شده فرق داشته باشد
  • ايثارگر ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شما بگيد واسه رزمندگانى كه چند سال داوطلب در جبهه بودند ولى به هر شكل مجروح يا شهيد نشدند الان چه امكاناتى فراهم شده ؟هيچى ! دريغ از يك بيمه ياسهميه دانشگاه واسه بچه ها بعضى وقت ها بچه هاى ما باورشون نميشه كه ما هم واسه اين مملكت فداكارى كرديم يعنى گناه كرديم كه شهيد يا مجروح نشديم !
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    ناشناس 15:09 (من در خصوص کمک مالی به خانواده شهدا تاکید دارم، اما در خصوص کمک آموزشی و سهمیه مخالفم) افرین از این بصیرت اینکه این دوستمون می گه دلیل داره ممنون از اینهمه بصیرت
  • ناشناس ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    آنموقع برای حفوق نجومی ذخیره های نظام بودجه نمیرسد
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    دوست عزیز من نه نه متخصص هستیم و نه مرجع تقلید اینکه شهید هستند یا نه را باید مرجع تقلید اعلام کند کسی که تقوایش از همه بیشتر است بهتره این مسئله را به انها بسپاریم
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا از مسئولین هم هستند منتها این مسئولین از جنس این اقایون نیستن فرماندار گلستان که یک خانم اهل ترکمن بود ایا از مسولین نبود
  • علی م ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهدابخاطراجرمعنوی رفتندشهیدشدندوپدرومادروفرزندشهیدحق دارندخدماتی متناسب باوضعیت مالی سایرمردم ازحکومت دریافت کنندولی ظلم است این که سایرمنتسبین سواستفاده کنندویااین خدمات شامل سهمیه دانشگاه واستخدام هم باشدمادکترومهندسی می خواهیم که سوادزیادی داشته باشدنه اینکه باسهمیه دکتر مهندس شود
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    شهید واقعی و غیر واقعی هم آمد.
  • رحیمی ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    به نظرمنهم همین که نام شهید براشون درنظر گرفته شده کافیه و نباید انتظار تمام امتیازات شهدای که برای دفاع میرن بهشون تعلق بگیره. هرچند بلیط هواپیما رو میخوان چیکار مثل ما با اتوبوس تردد کنن!
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    دمت گرم مشرق روشنمون کردی اینو دیگه نمیدونستیم
  • آریایی اصیل ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    عزیز من اسله نگرفتن با دشمن بجنگن که. عنوان شهید هم به خاطر این بهشون دادن چون مظلوم از دنیا رفتن و برای زیارت رفته بودن همین.دیگه قرار نیست همسطح شهدای جنگ تسهیلات بگیرن که.
  • آریایی اصیل ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    فازت چیه؟؟
  • محمود ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    حالا بلیط هواپیما که چیزی مهمی نیست بعضی اینقدر ناراحت شدن. من تمام عمر چهل ساله م فقط یه بار با هواپیما سفر کردم اونموقع هم وضع مالیم خوب بود بلیط هم ارزان الان دیگه فقط تاجرها میتونن با هواپیما سفر کنن
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    کاملا درست و به جا بود. باید فرق باشه بین کسی که می دونه بره جنگ کشته می شه و خودش انتخاب می کنه و کسی که خودش انتخاب نکرده .
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    چرا باید شهید محسوب شوند ؟ از حقوق سایت مشرق به انها تسهیلات دهید
  • حسین ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    مسئله اصلی وزارت بی عرضه خارجه است که باید پیگیر حق و حقوق و دیه این افراد باشد که نیست
  • مجروح شیمیایی ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    با سلام دوستان چند سال است بعلت مشکلات ریوی از شیمیایی اکسیژن مصرف می کنم متخصین پزشکی گفتند باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنید چند پزشک متخصص تائید کرد ند بیناد شهید این نسخه را نه داد گفتند پول نداریم
  • رضا ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    احتمالا برای حقوقهای نجومی کم آوردن...
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    خواهشاً گند نزنید به اصل قضیه
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    آقای ناشناس 12:35 مگر ما از این عزیزان حمایت نمی کنیم، چرا داستان سرایی می کنی برادر
  • محمد ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    با عرض سلام.قابل توجه عزیزی که نوشته بود حق وحقوق حق و حقوقی به خانواده‌های شهدای منا داده نشده فقط بیمه ایران تا یه مبلغی بیمه کرده بود اونم هزینه بیمه رو از همه ی زوار میگیرند .پس حق حقوقی از جایی به خانواده های شهدای منا داده نشده.دوما فاجعه ی منا صد در ص مبنی بر شواهد متعدد عمدی بوده وبا برنامه ریزی کامل انجام شد پس این عزیزان به عمد توسط سعودی ها به شهادت رسیدند.چطور ما این همه شهدای ترور داریم اگه بخواهیم به آیه ی جاهدو فی سبیل استناد کنیم اینجوری.شهدای ترور .شهدای هسته ای .شهدای هوا پیما هم شهید حساب نمی شند.متاسفم برای عزیزی که عربستان رو با مشهد و قم مقایسه میکنه اینم که نیاز به توضیح نداره و
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
    0 0
    با سلام .در مورد اون هموطن که گفته شهید فقط کشته شدن در جنگ برای خاک وطن .قیول .ولی اگه میتونین اول با شیطان دلت بجنگ و برو اونجا بعدا از جای گرم و نرم پیام فقهی بدهید.
  • ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    اولا ببینید اگر این اتفاق عمدی و با استفاده از وسایل و ابزاری خاص صورت گرفته یا نه؟بعد حتی مابقی خانواده شهدا جدا از پدر و مادر یعنی فرزندان باید تا سن خاصی تحت پوشش باشند نه اینکه حتی بعد از رفتن دانشگاه و اینکه حتی حقوق از بنیاد گرفتند با استفاده از برخی امتیازات بسیار از فرصتهای شغلی را نابرابری از آ ن خود می کنند از امتیازات خاص و حقوق بیشتری در سازمانها به ناحق بهره می بزنند بایستی بنیاد عدالت را مورد تمام خانواده شهدا و سپس با بقیه مردم برقرار کند تا نظر مردم جهت بد و خاصی در ضدیت و افکار عمومی نیابد
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    چرا؟ به نظر من حتی نباید سهمیه تحصیلی و شغلی و معافیت سر بازی داده بشه.
  • ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    لطفا تو خودشو خسته نکن
  • ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    عزیزم چرا چرت میگی . الان رنج قیمت قطار 4 تخت تهران مشهد حدود 85 تومنه . البت قطار حدود 200 تومنی هم داریم ! شما با حدود 100 تومن از طریق سایت های چارتر میتونی بلیت هواپیما مشهد تهران رو بگیری.
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    اقا یا خانومی که نظرات را نشر میدی چرا نظرما را چاپ نکردی .خوشم اومد از خودم که نظرمو چاپ نکردی لیاقت مشرق همین چرت وپرتهای بعضی از سهمیه های بی سواد هستش دیگه نه به اصل موضوع
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    آخه شاسکول این بدگان خدا به دست آل سعود به شهدات رسیدن نه حادثه رانندگی!!!!
  • ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    پس با این حساب شهدای بمب گذاری و ترور همچنین ایر باس هم شهید نیستن دیگه!!؟!
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    بفرمائید کشته های ایر باس و بمب گذاری ها شهید بودند یا خیر؟ بفرمائید حجاج به دست آلسعود کشته شدند یا خیر؟
  • ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    جناب هموطن! این عزیزان به کلیسا نرفته اند که توبه کنند و ... ! برای ادای فریضه حج - یعنی اطاعت از دستور الهی - در میان شقی ترین افراد روزگار یعنی آل سعود، رفته اند. اعتبار شهید به پروردگارش است که نزد او روزی می خورند نه به مغزهای تهی امثال شما.
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    وای بر ما. کارهایی که رضا خان و محمدرضا پهلوی نتوانستند انجام دهند ماهواره و رسانه به راحتی انجام دادند. اون از وزیر و حادثه قطار این هم از امثال ناشناس.
  • ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    تحلیل دردناکی بود جناب یاسین. اگر از غافلین هستی خدا شما رو هدایت کند، اگر هم از جنس جبهه النصره و داعش سر در آخور آل سعود دارید خدا شما رو نابود کند انشاءالله.
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    فراموش نکنید که کعبه خانه خدا و حرم امن الهی است و این عزیزان نه در راه حج که در خود حج و نه بر اثر حادثه که بر اثر توطئه به شهادت رسیدند. چرا در حالیکه اندوخته زیادی برای فردای پس از مرگ نداریم به این راحتی قضاوت سطحی می کنیم؟ چرا؟ اینکه فلان وزیر بگوید برادران آل سعود آیا موجبات برادری ما با این حرامخواران فراهم می شود؟ هرگز. ما از هرکس بگذریم از آل سعود خائن نخواهیم گذشت.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    هر دو به دست خائن آل سعود کشته شدند. چرا نباید تصور کرد که یکی باشند؟ البته منظور شما را می فهمم که شهادت را خلاصه کرده اید در سهمیه دانشگاه و سربازی و ... . هر کس به قدر درک خود .
  • ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    شما گناه کردید که داوطلب شدید. بعد از جنگ سخت چه کردید؟ نقش شما در جنگ نرم چیست؟ آیا از اساس جنگ نرم را قبول دارید؟ نمونه واضح آن همین تفکر سهمیه و بیمه طلب شما. برادر ایثارگر شما در جنگ سخت کشته و مجروح نشدید اما متأسفانه از مجروحین جنگ نرم هستید. اجرتان را ضایع نکنید.
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    عمده نظرات کاربران فاجعه بار و سطحی است. مثبت و منفی ها هم همین طور. امیدواریم این طرز فکر منحصر به همین جا باشد و گرنه گرگ ها طمع خواهند کرد.
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    نه بابا ! خوب شد گفتی نمی دانستیم! کمی به مغزت فشار بیاور ایا اگر ذره ای نیت خودنمایی و سواستفاده در شهدا بود اصلا شهید می شدند؟ حمایت از خانواده شهدا تکلیفی است که از ائمه اموخته ایم امام علی ع چقدر به خانواده های شهدا کمک می کردند؟
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۹
    0 0
    حاضرم قسم بخورم حتی 10 دقیقه نمی توانی درباره زندگی و منش شهید همت و باکری حرف بزنی! چون شماها از اگاهی بیزار و با جهالت عجین هستید لازم نیست عصبانی شوی کمی به خود بیا ! وصیت نامه شان را خواندی؟
  • ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    0 0
    من در کالیفزنیا زندگی می‌کنم و همسرم از خانواده شهداس . واقعا برای بعضی ها متاسفم که چرا به امریکا تهمت می زنن در حالی که اصلا نه اینجا زندگی کردن نه‌مردم اینجا را می شناسن . روایت انچه در اینجا بر ما می گذرد سخت است ولی در یک جمله ساده خلاصه می ود. ما اینجا بشیار خوشحالیم . برای پیدا کردن شغل خوب زیر میزی و پارتی بازی نمی کنیم . همه بچه ها و کو دک ها شاد و خرمن و در سن ۴ سالگی نوحه نمی خونن .ما در اینجا به زندگی کسی کاری نداریم و فضو لی نمی کنیم . ماهواره نگاه نمی کنیم و بجای ان شب ها قبل از شام با کودک خود کمی می رقیصیم و ادی می کنیم . من همسرم و دخترم که افتخار می کنم در امریکا دنیا امده شاد و خرمیم .
  • اصغر ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    0 1
    شما اصلا میدونی با لب تشنه و خفگی جان دادن و لگد مال شدن چقدر دردناک است که اینجوری در مورد این عزیزان صحبت مکنید که درمورد همین عزیزان امام علی(ع)فرموده من برای شش گروه بهشت را ضمانت میکنم یکی از آنها کسانی که در مکه در حال انجام مناسک حج جان خود را از دست بدهد. جانی که به عمد این وهابیون خبیث که رهبر عزیزمان آنها را شجره ملعونه لقب دادن گرفتن آیا این عزیزان شهید نیستن پس اینقدر نگوید که شهید هستند یا نه. شهادت لیاقت میخواهد که یکی در جبهه یکی در حال انجام حج ابراهیمی جان خودشان را ازدست دادن که امثال مثل ماها لیاقت اینگونه شهادت را نداریم پس اینقدر پشت سر این عزیزان صحبت نکنید برین فکرتان را اصلاح کنید
  • امیر IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
    0 0
    خانواده های معزز شهدای جنگ لااقل فرصت انتقام خون شهدای خود را داشتند و برخی به جبهه ها رفتند و مردانه هم جنگیدند و گواه ان خانواده هایی هستند که چندین شهید دادنداما خانواده های شهدای منا نه خود چنین فرصتی داشتند و نه دولت انتقام آنها را گرفت و حتی بعد از 1/5 سال فعالیت کمیته حقیقت یاب علت اصلی این خون های ریخته شده با لب تشنه و در غربت را اعلام نکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس