یک شاعر جوان گفت: اگر شعری صرفا محدود به شعار شود، هم تاثير آن اندک می‌شود و هم تاريخ مصرف داشته و فراموش می‌شود.

به گزارش مشرق، محمد رسولی شاعر بسیجی پیرامون تجلی بسیج در شعر و ادبیات امروز گفت: من در پاسخ به شما به جای تجلی بسيج از لفظ تجلی تفكر و روحيه بسيجی در شعر امروز استفاده می‌كنم. بسيجی‌بودن به صرف اينكه فردی عضو سازمانی اين نهاد مبارك باشد يا اينكه حتما ظاهری داشته باشد كه به او لفظ بسيجی اطلاق شود، نيست. ما امروز در شعر جوانان شاعر انقلابی مضامينی را می‌بينيم كه كاملا منطبق بر تفكر بسيجی و انقلابی است. امروز شاعرانی در گوشه و كنار كشور فعاليت می‌كنند كه بدون ادعا و حضور در ساختار سازمانی بسيج، مشغول نشر تفكر و روحيه بسيج هستند و در واقع شاعر بسيجی محسوب مي شوند. مثلا وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند كه شاعران جوان بايد نسبت به اهداف انقلاب و جهان اسلام واكنش نشان دهند و بخش عظيمی از اين شاعران با دغدغه عمل به اين منويات وارد گود می‌شوند و شعرهای فاخری می‌سرايند كه در راستای اهداف انقلاب است، در واقع همان تجلی بسيج در شعر اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: امروز رهبری می‌فرمایند شاعر بايد نسبت به اتفاقات روز واكنش سريع نشان دهد و ما می بينيم، وقتی حادثه‌ای رخ می‌دهد تعداد زيادی شعر فاخر سروده و منتشر می‌شود. اين‌ها همه همان تفكر بسيجی است. علاوه بر شعر كلاسيك امروز ديده می‌شود كه دريچه تازه‌ای به روی شعر انقلاب گشوده شده و آن هم ترانه‌های انقلابی است كه با استقبال فراگير در جامعه  مواجه شده و خيلی از شاعران هم به اين بستر جديد روی آورده‌اند.

این شاعر در بخش دیگری از گفتگو در پاسخ به این سوال که آثار شاعر و نویسنده بسیجی و ولایت‌مدار باید چه ویژگی‌‌هایی داشته باشد تا از آثار دیگر شاعران متمایز شود، اظهار داشت: آثاری كه به عنوان شعر انقلاب عرضه می‌شود؛ اولا باید مضامین و اهداف انقلاب را هنرمندانه و به دور ازشعارزدگی بیان كند تا بتواند تاثیر خود را روی مخاطب عام بگذارد. اگرشعری صرفا محدود به شعار شود، هم تاثیر آن اندك می‌شود و هم تاریخ مصرف داشته و فراموش می‌شود.

وی در ادامه گفت: ثانیا شعر انقلابی باید شعریت داشته باشد و ساختار، محتوا، فرم، زبان و...  همه از لحاظ ادبی غنی باشد؛ چراكه اگر غیر این باشد به راحتی مورد هجمه قرار می‌گیرد و آن شعر قابل دفاع در بین محافل و اساتید شعر نخواهد بود. ثالثاً آثار شعر انقلاب باید آزادگی خود را حفظ كند و وابسته به جریان های سیاسی نباشد. 

وی اظهار داشت: خاصیت شعر این است كه زبان صریحی دارد. اگر شاعری وابسته به جریانی شد، دیگر نمی‌تواند آزادانه حرف خود را در شعرش بزند و ناگزیر است مصالح دیگری را در نظر بگیرد. این ضربه زننده است. این آثارعلاوه بر اینكه باید درخصوص مسائل روز دغدغه‌مند باشد، باید اهداف بلندمدت انقلاب را نیز درنظر بگیرد .شعر انقلاب باید هدف غایی‌اش بیان وتهییج مخاطب برای پیروزی نهایی مظلوم بر ظالم در سراسر جهان باشد.

رسولی در پایان پیرامون رسالت شاعران بسیجی در جنگ نرم خاطرنشان کرد: شاعر بسیجی در مقابله با جنگ نرم دشمن، ابتدا باید اهداف دشمن را در این نبرد شناسایی كرده و سپس تاكتیك ها و روش‌های آن‌ها را برای ضربه زدن به انقلاب و اعتقاد مردم پیدا كند. همچنین شاعر باید آگاهی و دانش خود راعمق دهد و سپس نقطه مقابل نقشه دشمن را هدف بگیرد. سپس با زبان شاعرانه وهنرمندانه در همان عرصه‌ای كه دشمن وارد شده ورود كرده و با این نقشه ها مقابله كند. به عنوان مثال وقتی شاعر فهمید یكی از برنامه های دشمن به فرموده رهبری، سست كردن اعتقاد جوان ها در فضای مجازی است؛ باید اولا جدای از فضای شعر مبانی اعتقادی خود را تقویت كند و سپس با زبان شعر این مبانی را بیان كرده و در همان بستر فضای مجازی نشر دهد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس