آن چه اوضاع را در صحنه سوریه تغییر داد، استقرار رادارها و سیستم قدرتمند ضدهوایی S-400 روسیه در خاک سوریه در اواخر سال گذشته است. این سیستم ها سوریه، لبنان و بیشتر سرزمین های اشغالی را پوشش می دهند.

سرویس جهان مشرق - مقاله ای که از پی می آید، در تاریخ 2 دسامبر در مجله آنلاین FRONTPAGE منتشر شد. فرانت پیج یکی از پایگاه های شاخص محافظه کاران تندروی آمریکاست. یکی از مهم ترین سرخط های اصلی کار این نشریه، پیشبرد برنامه اسلام-هراسی و ضدیت با اسلام است. بر اساس گزارش ها، پیوندهای نزدیکی بین این مجله و لابی صهیونیستی پرنفوذ «آیپک» در آمریکا وجود دارد.

مقاله مورد نظر با عنوان اصلی«بازی پرخطر بر سر روسیه، همزمان با پیشروی محور (آیت الله)خامنه ای-پوتین» به قلم یک نویسنده اسراییلی به نام «داوید هورنیک» است.

هورنیک روزنامه نگار ساکن شهر «بر شبعا» در سرزمین اشغالی است و تمرکز کاری او بر مساله نفوذ و قدرت منطقه ای ایران در نسبت با رژیم صهیونیستی است. متن مقاله کاملا از منظر یک صهیونیست و با محوریت منافع این رژیم نوشته شده است، لیکن اذعان نویسنده به توفیق اتحاد روسیه و ایران در مبارزه با تروریزم و مخاطرات آن برای رژیم صهیونیستی، از جهت آشنایی با دیدگاه دشمن درباره مساله سوریه و اوضاع کنونی منطقه، خالی از فایده نیست.

بازی پرخطر بر سر سوریه، همزمان با پیشروی محور ایران-روسیه 
 
********

اخباری که این هفته از سوریه می آید، طبق معمول پیچیده و ظاهرا متناقض است.

در یک سو، ائتلاف روسیه-سوریه-ایران-حزب الله ظاهرا بر مقاومت شورشیان در حلب غلبه کرده اند- نقطه عطفی که می تواند روند جنگ را به نفع این ائتلاف تغییر دهد؛ در سوی دیگر، رسانه های عرب و دیگر رسانه ها، روز چهارشنبه گزارش دادند که نیروی هوایی اسراییل یک انبار تسلیحات سوریه را در غرب دمشق و یک کاروان حمل اسلحه برای حزب الله را در خاک سوریه هدف قرار داد.

تا شب پنجشنبه، هیچ اقدام تلافی جویانه علیه اسراییل انجام نگرفت و تحلیل گران اسراییلی چنین اقدامی را نامحتمل می دانند؛ البته رسانه های خارج از اسراییل معمولا درباره تسلیحات متعلق به حزب الله در سوریه گزارش های زیادی منتشر می کنند.

بازی پرخطر بر سر سوریه، همزمان با پیشروی محور ایران-روسیه 

سیاست اسراییل این است که در این موارد سکوت پیشه کند، یعنی نه تایید و نه تکذیب. با این حال، در آپریل گذشته، نخست وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو، اذعان کرد که اسراییل یک دوجین حمله هوایی در سوریه علیه «تسلیحات تعیین کننده» برای حزب الله انجام داده است.

این دیگر مساله پنهانی نیست که از زمان جنگ 2006 میان اسراییل و حزب الله در لبنان، حزب الله به شدت تجهیز شده است و اکنون هزاران موشک در اختیار دارد. ولی اسراییل برخی انواع تسلیحات را- راکت‌های دقیق زن، سیستم های پیشرفته ضد کشتی و ضدهوایی- خط قرمز دستیابی برای حزب الله می داند.

بازی پرخطر بر سر سوریه، همزمان با پیشروی محور ایران-روسیه 

با این وجود، آن چه اوضاع را در صحنه سوریه تغییر داد، استقرار رادارها و سیستم قدرتمند ضدهوایی S-400 روسیه در خاک سوریه در اواخر سال گذشته است. این سیستم ها سوریه، لبنان و بیشتر خاک اسراییل (سرزمین های اشغالی) را پوشش می دهند و می توانند آسمان شمال اسراییل را رصد کنند.

بازی پرخطر بر سر سوریه، همزمان با پیشروی محور ایران-روسیه 

از آن زمان، حملات هوایی کم تری توسط اسراییل در سوریه گزارش شده است. در یکی از این موارد، در سپتامبر گذشته، نتیجه(برای اسراییل) شوم بود، یعنی زمانی که سوریه- که خود به لحاظ نظامی هم وزن اسراییل نیست، ولی توسط ایران و روسیه حمایت می شود- دو موشک به جنگنده اسراییلی شلیک کرد.

پس چرا اسراییل این هفته(به سوریه) حمله کرد؟ چرا این بار هیچ واکنش نظامی انجام نگرفت؟

یک گمانه: تسلیحاتی که در انبار ارتش سوریه و در محموله هدف قرار گرفته وجود داشت، جزو همان خطوط قرمز اسراییل برای دستیابی حزب الله بود.

گمانه دیگر: هماهنگی اسراییل-روسیه که روی آن بسیار تبلیغ شده و گفته می شود که طبق آن رییس جمهور روسیه و نخست وزیر اسراییل به توافقاتی مبنی بر عدم تقابل(در سوریه) رسیده اند، همچنان پا‌بر‌جاست.

فاکتورهای تعدیل کننده دیگر این هستند که طی برخی گزارش‌ها، اسراییل از آسمان لبنان، نه سوریه، به این اهداف حمله کرد و ظاهرا هیچ نیروی سوریه یا حزب الله کشته نشد.

جا دارد که این جا به اظهارات «یوسی کوپرواسر»، که قبلا مقام ارشدی در اطلاعات نظامی اسراییل بود، در وبسایت نشریه آلمانی «آلگماینر» اشاره کنیم:

" ایران در حال افزودن بر سرعت تسلیح نیروهای نیابتی خود در منطقه است چرا که نگران است که آغاز به کار دولت ترامپ، فضای مانور آن را در سوریه به طرز چشمگیری کاهش دهد."

کوپرواسر درباره اسراییل و روسیه نیز گفت:

" یک درک متقابل از منافع یکدیگر بین این دو وجود دارد. گرچه روسیه و ایران حامیان حزب الله در نبرد با نیروهای ضد دولت اسد هستند، روسیه درک می کند که اسراییل نمی تواند اجازه تسلیح حزب الله را از خاک سوریه به لبنان بدهد، جایی که قرار است این تسلیحات به سوی دولت یهودی نشانه بروند."

تا کی این وضعیت نسبتا قابل تحمل- برای اسراییل- می تواند ادامه یابد؟

قراین نشان می دهد که این وضعیت، روزهای آخر خود را طی می کند، حتی اگر اهداف راهبردی پوتین با متحدان آن یکسان نباشد- مسلما او یک ایدئولوگ شیعه مثل رهبران ایران و حزب الله یا متحد شیعیان یعنی بشار اسد نیست- اما گام هایی که بر می دارد، روز به روز بی پرواتر می شود.

علاوه بر این که روس ها تسلیحات مهم خود را به روسیه فرستادند و ناو هواپیمابر خود را هم به سواحل روسیه منتقل کرده اند، در تامین مشترک نیروهای نیابتی ایران در یمن(حوثی ها) و همچنین کمک به شبه نظامیان شیعه وابسته به ایران در عراق هم نقش دارند.

همچنان که کوپرواسر مطرح کرد، مهم ترین دغدغه اسراییل، افزایش گستره نفوذ ایران، در ورای عراق، سوریه و لبنان است.

برای دولت ترامپ که به زودی روی کار می آید، مهار این موج باید یک اولویت عاجل باشد. انگیزه واقعی پوتین هر چه که باشد، او به ایجاد یک وضعیت خطرناکِ غیرقابل تحمل برای اسراییل و انشقاق بلوک های شیعه و سنی در خاورمیانه کمک می کند- یک دستور کار برای تداوم جنگ و بی ثباتی انفجاری.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • محمدرضا ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    کار خدارو ببین ایران یک روز لب مرز خودش داشت میجنگین اما امروز لب مرزهای فلسطین. ماشاء الله لا قوة الا بالله العلی العظیم.
  • حسین ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    من پوشش خبری جلسه شورای امنیت را دیدم و به نظر من در مورد مصر باید به شدت محتاط بود ، مصر داره تلاش میکنه که به سوریه و روسیه نزدیک بشه و از طرف دیگه به شدت با آمریکا و اروپا هماهنگ هست ، استنباط من اینه که اسراییل می‌خواد مصر را واسطه قرار بده چون رژیم صهیونیستی دقیقا اطلاع داره که نیروهای مقاومت کاملا میدانند که عامل این فتنه و جنگ وحشتناک اسراییل هست و دیر یا زود انتقام میگیرند و مصر را میخوان واسطه قرار بدن یا اینکه به عنوان نفوذی در بین نیروهای مقاومت براشون اخبار و اطلاعات حیاتی را افشا کنه ، مصر به شدت بد سابقه هست و نباید به این راحتی به اینها اعتماد کرد و تنها شرط پذیرفتن مصر در جمع نیروهای مقاومت قطع روابط با رژیم نامشروع اسراییل و به رسمیت شناختن حق مالکیت مردم فلسطین بر تمام سرزمینهای اشغالی هست ، تنها در این صورت می‌شه تا حدوی اعتماد کرد.
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    یک نکته رو در تحلیل ها هیچ وقت نباید فراموش کنیم . اول اینکه از بغض و نفرت نسبت به آمریکا در حب باطل روسیه نیفتن مسئولین . یکی از قدرتمندترین لوژ صهیونیست ، روس های مقیم اسراییل هستند
  • یاسر ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مشرق جان سلام یه نکته ای که متاسفانه رعایت نمی کنید اینه که تو ترجمه اسم های علم از تلفظ غربی و تو این مقاله از تلفظ صهیونیستی استفاده کردید یهودی ها س رو ش تلفظ می کنن ، و "بئر السبع" رو طبیعتا «بر شبعا» ، به نظرم درسته که بیاید این ها رو طبق تلفظ فلسطینی بنویسید نه تلفظ اسرائیلی
  • عارف ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    خودتون رو کشتین با این اس 400 هر روز اسراییل داره بمباران میکنه سوریه رو کجاش این اس 400 تون؟ بی شرف تر از روسیه وجود نداره
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    من موافقم با ایده ترس از مصر- اما سیسی می داند یا سرنوشتش بشار اسد است یا سلیمان معاون مبارک که در امریکا کشته شد یا خود مبارک که تعریف چندانی ندارد پس مثل عبدالله صالح که سرنوشت بشاراسد را قبول کرد راه صالح و اسد را در پیش گرفته خصوصا که متحد قدیمی روسیه از دوران شوری سابق می باشد و دارای پایگاه روسی در خاک خود
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    روسیه و سوریه باید به ارتش ترکیه پیشروی در مناطق کردی را در عوض قطع کمک از تروریستها را بنماید- لطفا به مقامات برسانید
  • ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    هدف اول و اصلی آمریکا و اسرائیل تحویل شهر باب و رقه به نیروهای کرد است تا برنامه خاورمیانه جدید (تجزیه منطقه) پیش برود یعنی درگیری در این محور دو نتیجه دارد یا روسیه و ایران باید تجزیه خودشان را بپذیرند و یا همین امروز و تا دیر نشده دور از مرزهایشان کار ترکیه را تمام کنند- ایران و عراق و سوریه باید به ترکیه و اسرائیل بطور همزمان اعلام جنگ کنند
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    پیدایش داعشی های بی شرف برای ایجاد مشروعیت جهت تجاوز نظامی امریکا به سوریه و جاده صاف کن کوردها و اسرائیلی ها بود
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    رقه رقه رقه و باز رقه – رقه سریعا باید آزاد بشه اما نه از سوی فرانسه و انگلیس بلکه توسط ارتش و کمیته های مردمی سوریه – اولویت امروز ارتش سوریه باید رقه باشد رقه به قصد تجزیه سوریه و عراق و ایران است نباید این هدف محقق بشود هرچه سریعتر دکتر بشار اسد و مقاومت 5000 نیرو به به شهر رقه باید بفرستند - حشد الشعبی با 150 هزار نیرو در حال استراحت در مرزهای عراق است
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    ببینید داعش ظرف 3 روز در برابر 300 سرباز آمریکایی 30 کیلومتر عقب نشینی کرده اند یعنی دارند رقه را دودستی تحویل آمریکایی ها می دهند اما در دور اول حمله ارتش سوریه به رقه با دادن چند هزار کشته نگذاشتند سوریه به 60 کیلومتری رقه برسد خوب هدف داعش تصرف اراضی سوریه و تحویل آنها به ارتش امریکاست
  • ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    حرف هادی العامری فرمانده حشد عراق مبنی بر درخواست اسد و اجازه عبادی یک حرف خوبی است باید حشد سریعا نیرو برای سوریه بفرستد به حومه دمشق بفرستد تا نیروهای محاظ دمشق بتوانند به رقه و الباب اعزام شوند- رقه و الباب و باز رقه
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    حشدالشعبی عراق باید با 20 درصد توانش وارد نبردهای سوریه شود فردا دیر است
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    اگر ایران و سوریه قصد دارند شهر الباب را تحویل کردها دهند با این کار هدف اصلی امریکا از ایجاد جنگ داخلی عراق و سوریه یعنی تجزیه سوریه را محقق خواهند کرد
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    اصلا هدف بازی سوریه در یک جمله خلاصه می شود 1- یا ایران ، روسیه و سوریه در برابر تجزیه سوریه در قدم اول از شهر الباب عقب نشینی می کنند که به معنای تجزیه سوریه بعد ایران و در نهایت روسیه است 2- یا باید با ارتش ترکیه جنگ بکنند که من دومی را پیشنهاد می کنم
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط شهر باب باب و رقه و باب و رقه - جنگ در محله های شرقی حلب و حملات متعدد از غرب حلب برای منحرف کردن توجه ارتش سوریه از تصرف شهر باب توسط ترکیه و یا کردها و تکمیل پروژه تجزیه سوریه می باشد- آنها به مرگ گرفته اند تا به تب راضی شویم یعنی بحث رفتن اسد بیخودی است انها می دانند امکان پذیر نیست بلکه از اول جنگ سوریه هم دنبال اشغال شهر باب برای تجزیه سوریه بودند- نمی دونم چرا چاپ نمیشه هدف اصلی جنگ سوریه تصرف شهر باب توسط نیروهای آمریکایی و تکمیل طرح خاورمیانه بزرگ است نباید شهر باب توسط کردها و ترک ها تصرف شود وگرنه کار ما و عراق و روسیه تمام است
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    اردوغان یا همان الاغان همان سفیانیست
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    پیشنهاد من تشکیل یک نیروی متحد مشترک مابین ایران و عراق و سوریه و روسیه و لبنان علیه داعش است
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مطلبی خواندم اسرائیل به کاروان حزب الله حمله کرده باید خاک اسرائیل را حزب الله به توبره می کشید فرمانده حزب الله بگید کیه
  • امیرعلی ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    دوستان دوستان دوستان !!!! این حرفا چیه میزنید آخه ؟! من واقعا درد وجودم رو میگیره وقتی شماها اینجوری نظر میدید !!! درسته دوست ندارید ایران تجزیه بشه و فلان ! تجزیه مگه کشکه فداتون بشم من ؟! تجزیه سیخی چند آخه ؟!!!!!!! شما فکر کردید ایران اجازه این حرکت رو میده ؟! این همه مستشار و سردار سلیمانی ها رو برای چی فکر کردید فرستادن اونجاها ؟!!! فکر کردین رفتن خاله بازی؟! بابا همینا بودن که سوریه و عراق رو از منجلاب بیرون کشیدن ! صبر داشته باشید تکرار میکنم صبر صبر صبر فرمانده های بزرگ و عزیز ما دارن به کمک و یاری خدا برنامه ریزی میکنن اینجوری فکر نکنید که همینجوری آمریکا میره میگیره و بعدشم تحویل کرد ها میده ! نه ازین خبرا نیست ! ترکیه هم بخواد غلط زیادی بکنه کله سربازای سوری و عراقی بوی قرمه سبزی میده ! فکر کردید اس 300 و اس 400 برا کی تو عراق و سوریه مستقر شده ؟!!! فقط و فقط و فقط برای ترکیه ! روسیه داره با این کارش به ترکیه اعلام میکنه اگه سربازای عراقی و سوری بهتون اعلام جنگ کنن و رو سرتون خراب بشن شما فقط میتونید از راه هوایی جلوشونو بگیرید ! خب این راه هوایی رو هم ما بستیم ! پس ساکت باشید و گورتونو از این خاک گم کنید برید ! موضوع اینه فعلا دست نیرو های عراقی و سوری مشغوله !!! شما صبر داشته باشید همین صبر صبر صبر صبر صبرررررررر
  • عزیزالله زائری امیرانی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    امریکایی ها دارندبرخی گروه کردها رامسلح می کنند. که جانشین داعش شونند اینها از لحاظ ایجاد جنایت دست کم از داعش ندارد. ما اول انقلاب شاهد جنایت کومله و دمکرات بودیم
  • حسین ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    عزیز من از وقتی‌ که S-400 عملیاتی شده حتی یک مورد هم حمله اسراییل اتفاق نیفتاده درضمن طبق گزارشات حتی قبل از فعال شدند پدافند‌های روسیه تمام حملات اسراییل توسط موشک کروز و از خاک اسراییل بوده و نیروی هوایی صهیون جرات نکرده بود وارد محدوده هوایی‌ سوریه بشه ، الان که موازنه جنگی به نفع مقاومت تغییر کرده و دیگه اسراییل می‌دونه سالهای بسیار وحشتناکی‌ را خواهد داشت!
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مرگ بر امریکا و طرفداران لاابالیش
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مرگ بر امریکا
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    باید روسیه و ایران جنگ را به امریکا اعلام کنند - ایران باید با روسیه برای جنگ با امریکا مذاکراتش را شروع کند
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    روسیه که برادر مانیست. همینکه حاضر شده داعش و غیره رو بمبارون کنه خدا پدرش رو بیامرزه هرچند برای منافع خوش بوده نه برای زضای خدا ولی انصافا اگه انتظار دارین بیاد با اسرائیل هم وارد جنگ بشه خیلی نادونین...
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    0 0
    مقامات از هیچی خبر ندارن و منتظر شما بودن که راه یادشون بدی!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس