مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ضمن آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی می‌گوید که تنها دانشجویانی پس از تسخیر لانه جاسوسی توبه کردند که دنبال مسئولیت‌های دنیایی بودند.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر در مناظره جنبش دانشجویی نگاه به آینده با محمد علی وکیلی عضو فراکسیون امید عصر امروز (شنبه 13 آذر) در باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد، اظهار کرد: در 16 آذر سال 1332 نگاه دقیقی نسبت به عامل اصلی کودتای 28 مرداد 32 وجود نداشت و تشخیص این موضوع توسط جنبش دانشجویی در آن زمان نشان از بلوغ سیاسی این جنبش است.

وی افزود: انگلیسی‌ها در دهه 20 با دستگیری تیمسار زاهدی ترفندی را به کار گرفتند تا چهره غلط‌اندازی از زاهدی به عنوان یک چهره ضد انگلیسی نشان دهند در حالی که ما وقتی  خانواده زاهدی را مورد مطالعه قرار می‌دهیم به روشنی درمی‌یابیم که زاهدی و خانواده‌اش همواره از عنایات انگلیسی‌ها برخوردار بودند به طوری که زاهدی در سن 25 سالگی به درجه تیمساری می‌رسد.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه قبل از 16 آذر قویترین جنبش دانشجویی متعلق به حزب توده بوده است، گفت: بعد از حزب توده هم جریان ملیون و در دوره آخر جریان مذهبی صاحب قدرتمندترین تشکل‌ها و جریانات دانشجویی بوده‌اند به صورتی که در سال 1332 انجمن‌های دانشجویان تشکیل می‌شود.

سلیمی نمین با اشاره به نقش جنبش دانشجویی در به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی و جریانات پس از آن در دهه 60 اظهار کرد: بعضی جریانات در دهه 60 مانند بنی‌صدر و شاهپور بختیار در خاطراتشان به این نکته اذعان دارند که جایگاه بسیار نازل و حقیری برای جنبش دانشجویی قائل بوده‌اند تا حدی که آن را جریانی مزدور می‌دانسته‌اند. البته این نگاه در حزب توده هم به صورت بسیار تندتری وجود داشت.

وی با بیان اینکه اگر می‌خواهید ارزش 16 آذر را درک کنید باید به رفتار احزاب در دهه 20 توجه کنید، تصریح کرد: در آن دوران جریانات سیاسی جوانان و دانشجویان را ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود می‌پنداشتند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به دلایل ضعف جنبش دانشجویی در سالهای اخیر، اظهار کرد: ریشه‌یابی علل تضعیف جنبش دانشجویی بسیار مهم است چرا که جنبش دانشجویی در برخی مقاطع احزاب سیاسی را به دنبال خود کشانده اما امروزه شاهد آن هستیم که دیگر رشد لازم را ندارد تا بتواند به جریانات سیاسی نظارت کند و خود نیز جریان‌ساز باشد.

سلیمی نمین با بیان اینکه در سال 58 جنبش دانشجویی با تسخیر سفارت آمریکا حرکت بزرگی را رقم زد، افزود: چرا امروز کسانی که خود را مدافع جنبش دانشجویی می‌دانند به دلیل برخی مسائل حزبی سعی می‌کنند جنبش دانشجویی را تحقیر کنند و این کار را از طریق جعل و تحریف تاریخ انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: عده‌ای معتقدند که در سال 58 جنبش دانشجویی به دلیل ارتباطاتی که با حزب جمهوری اسلامی داشته است لانه جاسوسی را تسخیر کرده تا از این طریق دولت موقت را تحت فشار قرار دهد در حالی که در آن زمان ارتباط جنبش دانشجویی با حزب جمهوری اسلامی بسیار تیره و تار بوده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه نباید از اتفاقاتی که در دهه 60 افتاده است چشم‌پوشی کرد، گفت: بعد از آفرینش انقلاب دوم در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط جنبش‌های دانشجویی در جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا جریانات دانشجویی مورد توجه جامعه قرار گرفتند و پیوند بسیار عمیقی با مردم برقرار کردند.

سلیمی نمین با اشاره به خاطرات هاشمی رفسنجانی درباره موضوع تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 58 تصریح کرد: آقای هاشمی در خاطرات خود به صراحت می‌گویند که ما با این اقدام دانشجویان مخالف بودیم اما چون حضرت امام(ره) آن را تایید کردند ما هم مجبور به تایید آن شدیم.

وی با بیان اینکه جریانات سیاسی از محبوبیت جریانات دانشجویی در بین مردم سوءاستفاده کردند، گفت: بعضی از  سردمداران جنبش دانشجویی در همان دهه 60 موقعیت خود را با سران سیاسی معامله کردند. فرد مهمی که در جریان تسخیر لانه جاسوسی هم حضور داشت بعدها برای راهیابی به مجلس با بعضی احزاب و جریانات سیاسی معامله کرد و ما باید ریشه‌های افول جنبش دانشجویی را در دهه 60 جست‌وجو کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: بنابراین جنبش دانشجویی در دهه 60 لطمه جدی خورد. اما باید دانست جنبش دانشجویی با تحت فشار قرار گرفتن از سوی جریانات سیاسی تضعیف نمی‌شود بلکه این موضوع باعث قدرت گرفتن آن می‌شود و دنیاگرایی باعث تخریب جنبش‌های دانشجویی است نه فشار سیاسی.

سلیمی نمین با بیان اینکه چرا بعضی اینگونه القاء می‌کنند که همه کسانی که در 13 آبان 58 افتخار آفریدند توبه کردند، اظهار کرد: تنها کسانی بعد از تسخیر لانه جاسوسی توبه کردند که می‌خواستند به مسئولیت‌ها و مقامات دنیایی برسند و عده‌ای چون نتوانستند در فلان کشور سفیر شوند امروز توبه‌نامه می‌نویسند و از اقدامات خود در تسخیر لانه جاسوسی ابراز ندامت و پشیمانی می‌کنند و ما باید بدانیم در طول تاریخ همیشه عده‌ای ابتدا در جریان حق بودند که بعدا از آن از حق رویگردان شده‌اند ولی ماهیت حق به هیچ وجه تغییر نکرده است.

وی با بیان اینکه جریانات قدرت تنها بخشی از انقلاب هستند و همه انقلاب نیستند، گفت: اگر از جریان انقلاب حرکت مردم را جدا کنیم لطمه بسیار بزرگی به انقلاب زده‌ایم. مخالفت شورای انقلاب با تسخیر لانه جاسوسی به معنای مخالفت تمام انقلاب نیست و بعضی جریانات و افراد که در مقام قدرت هستند ممکن است اشتباهاتی بکنند که مردم درصدد اصلاح آن برآیند. مردم رکن اصلی جریان انقلاب هستند و گاهی اوقات مردم مسئولان را به دنبال خود می‌کشند و قدرت اصلاح حرکت انقلاب را دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا یکی از عوامل مهم انحراف جنبش دانشجویی را پیوند خوردن آن با قدرت دانست و تصریح کرد: امروزه شاهد آن هستیم که عمده حرکتهای جنبشهای دانشجویی ذیل رقابتهای سیاسی حول محور قوه مجریه است در حالی که نظام بخشهای دیگری هم دارد که جنبش دانشجویی باید در مقام پالایش آن برآید، اما عمده انتقادات تشکلهای دانشجویی متوجه دولت است و این یعنی جریانات سیاسی هستند که جنبش دانشجویی را دنباله‌رو خود کرده‌اند و جریانات دانشجویی باید هزینه احزاب سیاسی را پرداخت کنند.

سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماهیت استکبارستیزی جنبشهای دانشجویی گفت: امروزه بعضی گروه‌های سیاسی نگاه گذشته را به آمریکا ندارند و جنبشهای دانشجویی هم به دلیل پیروی از جریانات سیاسی در این حوزه دچار مشکل هستند. از زمانی که استعمار وارد کشور شده است هم جنبش دانشجویی و هم جریانات دلسوز کشور اصل مبارزه خود را مبارزه با استعمار تعریف کرده‌اند و حتی جریان مشروطه استبداد را قابل تعامل می‌دانست اما دغدغه‌ اصلی‌اش مبارزه با استعمار بوده است و آن را عامل نفی استقلال کشور می‌دانسته است.

وی با بیان اینکه از گذشته تا امروز ماهیت آمریکا هیچ تغییری نکرده است، اظهار کرد: حتی در مذاکرات اخیر هم درموضوع هسته‌ای شاهد بودیم در حالی که تیم مذاکره کننده کشورمان با 1+5 در حال مذاکره بود آمریکایی‌ها مدام از روی میز بودن گزینه نظامی صحبت می‌کردند و نکته جالب آنجاست که این اتفاق در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد که معتقد بود اگر به آمریکا لبخند بزنیم می‌توانیم آن را با خود همراه کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا در پایان با بیان اینکه امروزه ما در مقابل خود یک دشمن زورگو به نام آمریکا را داریم، گفت: جنبش دانشجویی باید بیش از هر چیز روی توجه به اشتراکات کار کند تا بتواند ظرفیت اجتماعی مردم را فعال کرده و امروز بهترین زمان است که جنبش دانشجویی می‌تواند اقداماتی را برای توانمندسازی خود انجام دهد. تجربه نشان داد که امروز یک جریان سیاسی در کشور در شناخت سیاسی دچار مشکل است و جنبش دانشجویی که در مقاطع زمانی مختلف پیشتاز شناخت جریانات استکباری بوده است می‌تواند از این دوره زمانی بهترین استفاده را ببرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس