تشکیل سپاه پنجم اوج همکاری و هماهنگی بین چهارضلعی سوریه و ایران و روسیه و حزب الله است. پیش‌بینی می‌شود که برخی از فرماندهان ارشد نظامی حزب الله نقشی اساسی در فرماندهی سپاه پنجم ایفا کنند.

«سپاه پنجم تهاجمی» وارد نبرد سوریه شد/ حضور فرماندهان «حلقه جواهرنشان» حزب‌الله در سپاه جدید/سرویس جهان مشرق - «سپاه پنجم تهاجمی» تنها یک نیروی جدید که به منظومه‌ی ارتش سوریه و نیروهای یاری کننده و نیروهای حامی آن افزوده شود، نیست. این سپاه جدید، فراتر از این، یک نقطه عطف مهم در روابط جاری بین نیروهای هم‌پیمان این محور و همچنین یک نقطه‌ی عطف مهم در زمینه‌ی سازماندهی و هماهنگی [با یکدیگر] و تقسیم محورهاست.
 
به نوشته‌ی عبدالله سلیمان علی (کارشناس برجسته‌ی مسائل سوریه و گروه‌های تکفیری) در روزنامه‌ی السفیر، [در توضیح اینکه چرا این مسئله یک نقطه‌ی عطف است، باید گفت:] در زمانی که تلاش‌هایی برای اتمام سازماندهی این سپاه و راهی کردنش به اولین ماموریتش در کف میدان با سرعت در جریان است، تلاش‌های موازی‌ای نیز در زمینه‌های نظامی و فنی و قانونی جریان دارد تا بین سازمان‌ها و نهادهای مختلفی که به ارتش سوریه وابسته‌اند یا دیگر گروه‌های یاری‌کننده‌ی ارتش یا گروه‌های هم‌پیمان ارتش سوریه هماهنگی بیشتری به وجود آید.
 
همچنین تلاش می‌شود تا از بروز اشتباهاتی که در تجارب میدانی سابق، بروز آنها روشن شد جلوگیری شود، چنانکه در برخی از نبردها ضعف در هماهنگی یا اشکالاتی در اجرای نقشه‌ها به چشم می‌خورد.
 
همچنین به صورت هم‌زمان تلاش می‌شود که فعالیت‌های نظامی در سوریه با تضمین‌های حمایت‌گرانه‌ای برای سربازان و آینده‌ی خانواده‌هایشان همراه باشد و حقوق شهدا و زخمی‌ها را به نحوی تضمین کند که تقویت‌کننده‌ی روحیه‌ی  سربازان بوده و بار ایجاد توازن بین وظایفشان نسبت به خانواده‌شان و وطنشان را از دوش آنان بردارد و در نتیجه، آنان را از بسیاری از قید و بندها برهاند، قید و بندهایی که در گذشته باعث شده بود دسته‌هایی از این گروه‌ها نتوانند از نظر بدنی و فکری و روانی، به صورت کامل و صد در صد بر فعالیت‌های نظامی متمرکز شوند.
 
«سپاه پنجم تهاجمی» وارد نبرد سوریه شد/ حضور فرماندهان «حلقه جواهرنشان» حزب‌الله در سپاه جدید/ 

اوج همکاری بین ائتلاف دمشق-تهران-مسکو-حزب‌الله
تشکیل سپاه پنجم اوج همکاری و هماهنگی بین چهارضلعی سوریه و ایران و روسیه و حزب الله است (يا اينطور فرض می‌شود) كه یک سال و نیم پس از دخالت مستقیم روسیه در سوریه صورت می‌گیرد که آن زمان همراه شد با تشکیل سپاه چهارم تهاجمی. ولی برخی از تجارب میدانی و نبردهایی که از آن زمان به بعد صورت گرفت، وجود برخی اشتباهات و در برخی اوقات، همچنین سطح ناکافی هماهنگی را نشان داد.
 
تمامی این اشتباهات یا موارد ضعف در هماهنگی، از جانب طرف‌های ذی‌ربط مورد بررسی قرار گرفتند تا راه حلی برای آن پیدا شود و به نظر می‌رسد که بروز این راه‌حل‌ها را وقتی که سپاه پنجم، بعد از پایان سازماندهی و تشکیلش، وارد میدان نبرد شد، بتوان دید.

نیروهای تشکیل دهنده‌ی سپاه جدید
بخش اصلی سپاه پنجم را ترکیبی از چندین گروه که در حال حاضر در میدان مشغول نبرد هستند و حالا تجربیات رزمی عالی‌ای هم در اختیار دارند تشکیل می‌دهد به علاوه‌ی برخی گروه‌های داوطلب جدید یا رزمندگانی که سابقا در شاخه‌های [سازمان شبه‌نظامی] «دفاع ملی» جنگیده بودند (که برخی از آن شاخه‌ها اخیرا منحل شدند).
 
برخی‌ها تشکیل سپاه پنجم را به تشکیل هسته‌های یک «بسیج ملی» سوری تشبیه می‌کنند، بسیجی که نیروهای داوطلب را از بخش‌های مختلف ملت سوریه و خصوصا اهالی مناطق شرقی کشور جذب کند و ماموریت این هسته‌ها هم راه انداختن نبردهای بزرگ ضد تروریسم داعش، جبهه النصره و گروه‌های مرتبط با آنان در خاک سوریه خواهد بود.
 
«سپاه پنجم تهاجمی» وارد نبرد سوریه شد/ حضور فرماندهان «حلقه جواهرنشان» حزب‌الله در سپاه جدید/ 
 
پیش‌بینی می‌شود که نیروهای [دو گروه شبه‌نظامی] «صقور الصحرا» [شاهین‌های صحرا] و «لواء القدس» [تیپ قدس]، بخش اصلی حملات سنگین سپاه پنجم و نوک پیکان هجومی آن را نیروهای داوطلب تشکیل دهند. از ارتش هم تعداد زیادی از واحدهای ویژه به این سپاه ملحق خواهند شد، و البته این در صورتی است که امور همانطور که پیش بینی شده پیش برود. گروه‌های دیگری نیز به این سپاه خواهند پیوست که در حال حاضر تلاش برای جمع‌کردن آنها در تعدادی از مراکز جذب نیروهای داوطلب در حال انجام است (این مراکز، در مقرهای مشخصی در شهرهای مختلف سوریه باز شده‌اند.)

فرماندهان درجه اول حزب الله در صفوف سپاه پنجم
و در گامی که نشانگر آن است که هماهنگی به سطح بسیار بالایی رسیده و عملا، بسیاری از موانعی که در گذشته وجود داشت را پشت سر گذاشته است، پیش‌بینی می‌شود که برخی از فرماندهان نظامی حزب الله نقشی اساسی در فرماندهی گروه‌هایی از رزمندگان که به سپاه پنجم می‌پیوندند؛ ایفا کنند.
 
در حال حاضر این گروه‌ها در حال تشکیل است یا آن‌هایی که پیشتر منحل شده بودند در برخی از استان‌ها مجددا در حال تشکیل هستند و این روند زیر نظر مستقیم تعدادی از «حاجی»ها صورت می‌گیرد. «حاجی» لفظ مرسومی است که عموما به فرماندهان حزب الله که گروه‌های رزمنده زیر نظر آنها قرار داشته باشند، گفته می‌شود.
 
اگرچه حزب الله علاوه بر هزاران رزمنده میدانی، صدها مستشار هم در سوریه دارد اما اطلاعاتی که السفیر به دست آورده نشان می‌دهد که مستشارانی که با سپاه پنجم همکاری خواهند کرد از «حلقه‌ی جواهرنشان» حزب‌الله هستند، یعنی از آن کسانی که تجربیات و توانمندی‌های نظامی بسیار بالا و توانمندی‌های ویژه و کیفی فرماندهی دارند و این یک گام بلند از سوی حزب الله در تقویت مشارکتش در جنگ سوریه محسوب می‌شود.
 
«سپاه پنجم تهاجمی» وارد نبرد سوریه شد/ حضور فرماندهان «حلقه جواهرنشان» حزب‌الله در سپاه جدید/ 
 
مشارکت حزب الله به حضور فرماندهان «حلقه‌ی جواهرنشان» منحصر نخواهد بود بلکه یک واحد ویژه‌ی حزب الله هم وجود دارد که اخیرا به یکی از جبهه‌های درگیری در سوریه آمده و پیش‌بینی می‌شود که این واحد، زیر پرچم سپاه پنجم یا در هماهنگی عملیاتی مستقیم با آن به فعالیت ادامه دهد.

رفع «دوگانگی»ها و رقابت‌های مشکل‌ساز
پیش‌بینی می‌شود که سپاه پنجم با نوع تشکیل و سازماندهی و روش کارش، مانع «دوگانگی»هایی که پیش از این و در جریان جنگ سوریه بین برخی از گروه‌های رزمنده‌ی هم‌پیمان ارتش سوریه یا حامی این ارتش به وجود آمده بود را پشت سر بگذارد، «دوگانگی»هایی که در بین برخی از گروه‌های رزمنده‌ای که زیر نظر بعضی دستگاه‌های امنیتی فعالیت می‌کنند (از قبیل امنیت نظامی یا اطلاعات نیروی هوایی) هم به چشم می‌خورد.
 
رقابت بین این گروه‌ها بعضا موجب ایجاد مانع در مسیر فعالیت‌ها یا دستکم باعث اجرای بد کارها می‌شد ولو اینکه در نهایت هم به پیروزی‌های میدانی می‌رسیدند. اما با توجه به ایرادات چنین رقابتی که منجر به تلفات پیش‌بینی نشده می‌گردید، در حال حاضر تلاش می‌شود این رقابت‌ها [برای استفاده از رقابت سالم] از طریق تقسیم محورهای نبرد، «ساماندهی» شود، به نحوی که هر کدام از این گروه‌های رقیب، فرماندهی محوری مجزا از محور عملیات گروه‌های دیگر را بر عهده داشته باشد.
 
امید می‌رود که تقسیم محورها به این صورت، باعث ایجاد حس رقابت [سالم] بین گروه‌های مختلف رزمنده در جهت محقق کردن پیروزی‌های بزرگ‌تر در میدان گردد نه [مثل سابق،] باعث ایجاد برخورد یا هماهنگیِ بدی که بر کارآیی فعالیت‌های و نتایج آن تاثیر منفی داشته باشد.

ورود به نبرد به محض تشکیل و بی‌نیازی به آموزش
در حال حاضر با سرعت فراوانی برای اتمام تشکیل سپاه پنجم فعالیت می‌شود و مسئولان تشکیل این سپاه امیدوارند که ماموریتشان را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسانند به نحوی که از سقف زمانی پایان سال جاری [میلادی، یعنی اواسط دی ماه] فراتر نرود.
 
«سپاه پنجم تهاجمی» وارد نبرد سوریه شد/ حضور فرماندهان «حلقه جواهرنشان» حزب‌الله در سپاه جدید/ 
 
به محض تشکیل پایانی سپاه هم کل آن یا برخی از واحدهایش وارد جبهه‌های نبرد خواهند شد چون بخش عمده‌ی اعضای این سپاه تجربیات و توانمندی‌های رزمی دارند و نیازمند هیچ‌گونه دوره‌ی آموزشی نیستند. گذشته از اینکه برخی از نیروهایی که برحسب اطلاعات، قرار است به این سپاه ملحق شوند همین الان در برخی مناطق (که برخی از آنها مثل محله‌های شرق حلب، منطقه سرنوشت‌سازی هم هستند) مشغول نبرد‌اند.

اولین ماموریت: حمص، ادلب یا رقه؟
با توجه به اینکه این گروه‌ها هم‌چنان در جبهه‌های درگیر مشغول نبرد هستند، سخت می‌توان پیش‌بینی کرد که اولین ماموریت سپاه پنجم در کجا خواهد بود. ولی با توجه به تقسیم جبهه‌های نبرد و تجمعات ارتش سوریه در شهر حلب و ریف حلب، بعید است که این شهر اولین مقصد سپاه پنجم باشد چون حلب در حال حاضر نیازمند هیچ‌گونه تقویت نیرویی نیست.
 
جبهه‌ی جنوب سوریه هم در آرامش و در حالتی تقریبا شبیه به آتش‌بس به سر می‌برد (جز برخی زد و خوردهای جزئی) و این مسئله هر روز بیش از روز قبل ما را به این نتیجه می‌رساند که گروه‌های مسلح [تروریستی] توانایی ایجاد شکاف ویژه‌ای [در صفوف و دفاعات ارتش سوریه] در آن منطقه را ندارند.
 
همچنین جبهه‌های دمشق نیز با توجه به توافقاتی که باعث خروج گروه‌های مسلح [تروریستی] از اکثر مناطق «کمربند اطراف پایتخت» شده، اوضاع آرام و مطمئنی را شاهد است.
 
لذا تنها چند گزینه‌ی محدود [به عنون مقصد اول سپاه پنجم] باقی می‌ماند که عبارتند از ریف شمالی، حمص [در مرز با ادلب] یا شهر ادلب یا استان رقه. و به نظر می‌رسد که همین گزینه‌ی اخیر یعنی شهر رقه از دیگر گزینه‌ها محتمل‌تر باشد چرا که در مرحله‌ی حاضر این استان شاهد تمرکز و جهت‌گیری‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی برای یکسره کردن سرنوشت این استان به دور از سیطره‌ی حکومت سوریه است.
 «سپاه پنجم تهاجمی» وارد نبرد سوریه شد/ حضور فرماندهان «حلقه جواهرنشان» حزب‌الله در سپاه جدید/

حقوق و تسهیلات اعضای سپاه پنجم
سپاه پنجم از حمایت و تامین مالی گسترده‌ای نیز برخوردار است و جلوه‌ی این مسئله را می‌توان در حقوق سربازان و افسران این سپاه مشاهده کرد، چنانکه طبق اطلاعات، قرار است هر سرباز تا صدهزار لیره‌ی سوریه یعنی حدود دویست دلار و حقوق هر افسر (بسته به درجه‌اش) تا دویست هزار لیره سوریه یعنی حدود 400 دلار برسد.
 
طبق قرارداد عضویتی که داوطلبان پیوستن به این سپاه امضا می‌کنند، با نیروی جذب شده مثل اعضای ارتش سوریه رفتار می‌شود و در صورت شهادت یا زخمی شدن از همان حقوقی که سربازان ارتش در چنین مواقعی برخوردارند برخوردار خواهد بود. مهم‌ترین مورد نیز در این بین، دریافت خسارت مالی و درمان رایگان در بیمارستان بیمارستان‌های وزارت دفاع است. این امور همان چیزهایی است که اعضای «الدفاع الوطنی» [داوطلبان شبه‌نظامی وابسته به دولت سوریه] از نبود آن گلایه داشتند.

در حالی که پیش بینی می‌شود پایان یافتن تشکیل سپاه پنجم و راهی کردنش به میدان‌های نبرد باعث تغییر معادلات قدرت و شکسته شدن معادلات سیطره در برخی مناطق شود، این سپاه یک آزمایش عملی خواهد بود برای میزان انسجام بین ارکان ائتلاف چهارضلعی دمشق-تهران-مسکو-حزب‌الله و همچنین میزان توانمندی‌اش در پشت سر گذاشتن موانعی که پیش از این بر سر راهش به وجود آمده بود و همچنین آزمایشی است برای توانایی‌اش در مرتکب نشدن اشتباهاتی که در سابق صورت داد و همینطور آزمایشی است برای میزان قدرتش در حرکت به سمت فعالیت نظامی مسنجم و هماهنگی که نتایجش در سریع‌ترین زمان ممکن و با کم‌ترین میزان خسارت و تلفات محقق گردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    فان حزب الله هم الغالبون
  • ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ای کاش برای نجات شهرهای فوعه و کفریا اقدام بکنند
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ارزوی پیروزی نهایی برای شما دلاور مردان حضرت زینب سلام الله علیه را دارم امام زمان پشت پناهتان به اذن خداوند متعال
  • مازیار ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    هرچه زودتر فوعه و کفریای مظلوم را آزاد کنید
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ان شاالله
  • محسن ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    فقط باید مراقب بود اعزام این نیروها به سوریه توان حزب الله در داخل لبنان و جلوی اسراییل را کم نکند!
  • saeed ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    خخخخ الان اینطوری گفتید مثلا بگید خیلی خاص هستن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • فرهاد ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    انشاالله سپاه پنجم هرچه زودتربااقتدارکامل وباپشتیبانی تسلیحاتی ایران وروسیه ومشاوران ایرانی وفرماندهان زبده ی حزب الله شکل بگیره وشرنیروهای تروریست داعش راازسرملت سوریه ومنطقه کم کنه حق نگهدارتان دلاورمردان راه حق
  • محمد ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    saeed نیازی نیست بی خاصیت هایی مثل تو در مورد نیروهای مقاومت نظر بدن ببند
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    خوب پاشو یرو بجنگ چرا اینجا نشستی...
  • صحرا ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    خبر مسرت بخش و روح افزایی بود.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    من که دیگه یادم نمیاد چند ساله سوریه درگیر شده و چند ساله شماها هی دارین میگین فلان جا آزاد شد و چند ساله دارین میگین اس سیصد و چهارصد استقرار پیدا کرده تو سوریه یا من خنگم یا شماها زیاد راستگو نیستین
  • تریستان ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    برای شما که جبهه النصره خاص هست نگفته
  • saeed ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    نه اونا خاص نیستن فقط بزرگنمایی الکی شما برام سواله ؟؟؟خدا نکنه جنگ بشه ایران که رو اینا ما اصلا حساب نمیکنیم
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    عزت از ان شماست اي سربازان غيور وهابيت داعش و تكفيري به درك واصل خواهند شد
  • مونا ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    این جنگ هیج وقت تمومی نخواهد داشت همه کشورا تو باتلاق گرفتار شدن وروز به روزم بیشتر فرو میرن.واقعا قبول دارم اخر الزمان از سوریه شروع میشه چون الان واقعا توش قیامته .کشت و کشتار تا نفر آخر همدیگرو بکشین تا آمریکا و انگلیس بشکن بزنن .اونا هی اسلحه بدن مسلمانا همدیگرو بکشن .جلوی جنگم نمیگیره دخالتم نمیکنه فقط به نفعشونه ایرانم اینجوری ضعیف میشه کلی شهید میده کلی هزینه یه عالمم مسلمان ازرو زمین کم میشه.ماهام همه متعصب و ساده
  • عباس ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    خبر مسرت بخشی بود سئوال این است که با تجهیزات موجود از قبیل اس 300 و اس 400 نمی توان به گستاخی های اسرائیل که بعضا" با بمب و موشک خاک سوریه عزیزراهدف قرار میدهد پاسخ داد ؟
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اونوقت پولشون رو كي ميده؟
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    سوریه و محور مقاومت طی بحران این سال ها خیلی ضرر کردند اما باید از محور ارتجاع عرب ، ترکی ، غربی عبری تشکر ویژه کرد !!!! چرا ؟؟؟ ارتش سوریه ارتشی فاقد عقیدتی سیاسی بود همین امر باعث ریزش بخشی از ارتش در همان ابتدای بحران تحت نام ارتش آزاد شد این ها محل خدمت خود را با تخلیه انبارهای سلاح و مهمات ترک کردند . در عراق هم بعثیون ، تکفیری ها ، اجنبی پرست ها و عربستانی ها تا عمق نهادهای لشکری کشوری نفوذ کرده پست داشتند . در لبنان و ... هم مشکلات مشابه وجود داشت . با کمک محور غربی ، ترکی ، عربی ، عبری !!! سیستم این کشورها در حال پاکسازی و برطرف کردن عیوبه . ارتش از نهادهای مهم در حال از نوسازی در این کشورهاست در عراق که حشد الشعبی رسما عضو ارتش شد در سوریه هم تغییرات خیلی وقته شروع شده درباره سپاه پنجم حدس می زنم : یک سپاه عقیدتی سیاسی با آموزش های ویژه و ساز و برگ نظامی کامل و احتمالا تجهیزات خاص ، متشکل از نیروهای ایرانی ، روسی ، عراقی ، لبنانی ، سوری و افغانی در مرحله اول و احتمالا از کشورهای دیگر نظیر یمن در مرحله دوم با سطح هماهنگی بالا و یکپارچه خواهد بود این شاید : شروع یک سپر نظامی بزرگ چند ملیتی با افکار ضداستعماری در سطح منطقه باشد و شاید ماموریت در خارج از سطح سوریه . ما تا حالا حتما می بایست ضربه می خوردیم ما رو می زدن تا از خودمون دفاع کنیم اما حالا قدرتمندیم از این به بعد برای دفاع از خودمان ، حمله هم می کنیم .
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    الله
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    حلقه جواهرنشان؟؟؟؟!!!
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    شما همون سرت رو بکن زیر لحاف بیرون سرده
  • محمود ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    سپاه پنجم نیرو نمیخوادماهم بریم
  • ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    نگران نباش قلم‌های گرونش که هواپیما و تانک هست روسیه میا‌‌‌ره ، نگران نباش کسی‌ از حقوق ماهانه شما کم نمیکنه!
  • محمود ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    اونوقت نگفتین چرا بعد از پنج سال ایران وسوریه و روسیه وحزب الله لبنان با این همه جواهر نشان و فلانو .... هنوز نتونستن شهر حل رو آزادکنند!!!
  • قریشی ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    دلیلش همون اولیه یا اینکه با شنیدن نام حزب الله حالتون بد میشه !
  • قریشی ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    شیرمردان حزب الله هستند فعلا فقط دعای خیر و کمک مالی
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    یعنی پیشنهاد شما اینه که اجازه بدیم غربیها یک سعودی 2.0 در شام تشکیل بدهند؟
  • روح الله ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    زنده باد مقاومت
  • علی ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    برادر گرامی شما واقعا داعشی های وحشی کودک کش و جدا کننده اعضای بدن جنایتکار را مسلمان میدانید؟ درسته که جنگ برای ما هزینه داره ولی اونجا هزینه کنیم بهتره یا تو ایران؟ مگه داعشی ها رسما اعلام نکردند مشهد را با خاک یکسان میکنیم؟
  • ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    ان شا الله خبر پیروزیهای بزرگتر را بشنویم
  • ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    هدف اول و اصلی آمریکا و اسرائیل تحویل شهر باب و رقه به نیروهای کرد است تا برنامه خاورمیانه جدید (تجزیه منطقه) پیش برود یعنی درگیری در این محور دو نتیجه دارد یا روسیه و ایران باید تجزیه خودشان را بپذیرند و یا همین امروز و تا دیر نشده دور از مرزهایشان کار ترکیه را تمام کنند- ایران و عراق و سوریه باید به ترکیه و اسرائیل بطور همزمان اعلام جنگ کنند
  • هادی ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    الان تحلیل دادی مثلا ؟!
  • محمد ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    انشاالله یک آتشی فروزان صهیونیستها را دربرگیرد تا فرصت شیطتنت پیدا نکنند.
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    فقط لطفا جو گیر نشید و روی هیکل روس ها زیاد حساب نکنید اصلا قابل اعتماد نیستن
  • آریایی مسلمان ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    الله اکبر
  • ابراهیم ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
    0 0
    توی سایتهای خبری این همه تبلیغ میشه ولی اعزام واموزش نداریم. اگه نیرو بخوان ما حاضریم
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    نترس از شما چیزی کم نمیشه
  • ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
    0 0
    مستر سعید !!! پشت سیستمت لم بده تایپ کن : ) حرفایی که بزرگ تر از خودته رو نزن : )) هیچ وقت کسی جرات دست درازی به ایران رو نداره : )) ایران رو چی فرض کردی خوشتیپ ؟؟؟ برو ببین خفن ترین نیرو های اسرائیلی که بهشون لقب سگ های وحشی رو دادن چطوری جلو این نیرو ها کم آورد : ))) جوری که اسرائیل تو بهت فرو رفت : ) برو حاجی اینا نیرو های ایرانن : )

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس