به گزارش مشرق فاطمه قربان در گفتوگو با فارس با اشاره به اجراي طرح ارزشيابي وضعيت تحصيلي دانشآموزان ابتدايي با شيوه «توصيفي» بهجاي شيوه «کمّي و نمرهاي» اظهار داشت: در سال تحصيلي گذشته 100 درصد دانشآموزان پايه اول ابتدايي و 30 درصد دانشآموزان پايه دوم ابتدايي به شيوه توصيفي مورد ارزيابي قرار گرفتند و در سال تحصيلي جديد نيز، 100 درصد دانشآموزان اول و دوم ابتدايي به همراه 30 درصد دانشآموزان سوم ابتدايي، با اين شيوه ارزيابي ميشوند.
وي ادامه داد: روش ارزشيابي توصيفي در سال تحصيلي 91ـ1390 براي 100 درصد دانشآموزان اول تا سوم ابتدايي و 30 درصد از دانشآموزان پايه چهارم و پس از آن در سال تحصيلي 92ـ1391 در مورد تمام دانشآموزان اول تا چهارم ابتدايي به همراه 30 درصد از دانشآموزان سال پنجم اجرا ميشود.
قربان افزود: در سال تحصيلي 93ـ1392 با اجراي اين شيوه در رابطه با 100 درصد دانشآموزان پايه پنجم، تمام دانشآموزان مقطع ابتدايي با روش توصيفي مورد ارزيابي قرار ميگيرند.
تأثير ارزشيابي توصيفي در آزمونهاي سمپاد و نمونه دولتي
معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: با اجراي اين شيوه، آمار قبولي دانشآموزان نسبت به روشهاي گذشته تفاوت چنداني نداشته است اما سطح يادگيري آنان عميقتر شده است، بهگونهاي که با اجراي آزمايشي اين طرح در ميان 10 درصد دانشآموزان اول تا پنجم ابتدايي از هفت سال پيش تاکنون، نسبت قبولي دانشآموزاني که با اين شيوه، پايه پنجم را گذرانده و امسال در آزمون مدارس استعدادهاي درخشان (سمپاد) و نمونه دولتي شرکت کردهاند، نسبت به گذشته افزايش يافته است.
قربان درباره موضوع مردودي در ميان دانشآموزان پايه اول ابتدايي تصريح کرد: بررسيهاي صورتگرفته نشان ميدهد که عامل اصلي مردودي در پايه اول ابتدايي، نگذراندن دوره «پيشدبستاني» بوده است؛ بهگونهاي که با نگذراندن پيشدبستاني، در يک الي دو ماه ابتداي سال تحصيلي جدا شدن از والدين و آشنايي با مدرسه براي دانشاموزان اول ابتدايي تا حدودي مشکل است و همين مسئله باعث بروز افت تحصيلي در ميان آنها ميشود.
معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش گفت: ارزشيابي وضعيت دانشآموزان به شيوه توصيفي، تا پايان سال تحصيلي 93ـ1392 در تمام پايههاي مقطع ابتدايي اجرا ميشود.