کد خبر 661341
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پرونده «فرهنگ پخت نان لواش» در یازدهمین اجلاس بین الدول میراث ناملموس که در آدیس آبابا پایتخت اتیوپى در حال برگزاری است، مطرح و پس از بحث و بررسى طولانى به اتفاق آراء به ثبت رسید.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان با اعلام این خبر گفت: با ثبت این پرونده، تعداد پرونده های میراث ناملموس جهانى ایران به یازده عنوان رسید.

وی گفت: این پرونده به طور مشترک بین کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، و ترکیه ثبت شد.

طالبیان با بیان اینکه در این اجلاس پرونده چند ملیتی نوروز با محوریت ایران مطرح و به اتفاق آراء در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید و پرونده فرهنگ پخت نان لواش نیز به عنوان دومین پرونده ارائه شده از سوی ایران در این اجلاس ثبت جهانی شد.

وی افزود: در سال 2014 "نقش فرهنگى لواش" توسط ارمنستان ثبت شد که بعد از آن ارمنستان خواستار تغییراتى در خصوص پرونده مشترک لواش شد. پنج کشور تدوین کننده ى پرونده لواش و ارمنستان و دبیرخانه یونسکو تفاهم کردند که جمهورى اسلامى ایران به عنوان کشور مورد وثوق همه اعضاى مذکور نقش هدایت و راهبرى موضوع را برعهده گیرد. پس از بررسى هاى کارشناسى با مسئولیت هیئت نمایندگان ایران، در نهایت پرونده "فرهنگ پخت نان لواش" ثبت شد.

طالبیان گفت: پرونده هاى چندملیتى بر اساس ریشه ها و مشترکات فرهنگى تشکیل می شود و موجب تقرب فرهنگ ها و گفتگو و صلح می شود. یونسکو کشورها را به تدوین پرونده هاى مشترک ترغیب مى کند.

وی با بیان اینکه در این اجلاس دو پرونده چندملیتى از ایران با عنوان«نوروز» و «فرهنگ پخت نان لواش» به ثبت رسید، افزود: نوروز قبلاً در سال 2009 با همکارى هفت کشور ثبت شد. دراین اجلاس پنج کشور افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان به پرونده نوروز افزوده شدند و این پرونده مجدداً به شماره و تاریخ جدید و با عضویت دوازده کشور و با مدیریت ایران به ثبت رسید.

یادآور می شود، نمایندگان جمهورى اسلامى در این اجلاس دکتر احمد جلالى سفیر ایران در یونسکو، دکتر محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگى کشور، دکتر فرهاد نظرى مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاى میراث معنوى و طبیعى، مینا عمیدزاده رئیس گروه میراث ناملموس، شروین گودرزى کارشناس میراث ناملموس و شبان میرشکرایى کارشناس میراث ناملموس هستند. على بحرینى سفیر جمهورى اسلامى ایران در اتیوپى و آقاى محمدامین مقرب کارشناس سفارت هیئت نمایندگان ایران را همراهى مى کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    1 0
    همه ی این کشورها که اسم بردی روزی جزیی از استانهای ایران بودند حالا ادعای مالکیت به تاریخ ما رو هم دارند.واقعا که....
  • سیامک بهاآبادی ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
    0 0
    این از بزرگترین دستآوردی دولت محترم و خانم رئیس سازمان است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس