کد خبر 660876
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴

برپایی مناسبت‌هایی همچون دهه محسنیه، خروج از قواعد عرفی برگرفته از اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره عزاداری است.

به گزارش مشرق، متن پیش رو یادداشتی است از حجت الاسلام مهدی مسائلی، پژوهشگر و نویسنده کتاب هایی چون «لعن های نامقدس» و «نهم ربیع؛ جهالت ها و خسارت ها» که در ادامه از نظر می گذرد؛

در سال‌های اخیر موضوع مناسبت‌های نوپدید مذهبی به خصوص عزاداری، یکی از چالش‌های جامعه مذهبی شیعه بوده‌ است. یکی از این مناسبت‌ها دهه محسنیّه است که عده‌ای عزاداری آن را به سوگواری به ماه محرم و صفر متصل نموده و تا هشتم ربیع‌الاول به عزاداری می‌پردازند.

در سال‌های اخیر بسیاری از بزرگان و علما درباره اثرات ضد تبلیغی این‌گونه مناسبت‌های جدید هشدار داده‌اند، به این معنا که اگرچه عده‌ای خاص دوست داشته باشند ماه‌های متمادی در مجلس عزا و روضه باشند و شهرها را سیاه‌پوش کنند، ولی بسیاری از مردم تحمل این حجم از سوگواری را  ندارند و شاید بی‌خبر از منشأ چنین مناسبت‌هایی، خود را در مقابل عزاداری اهل‌بیت علیهم‌السلام تصور کنند و به هتک حرمت آنها بپردازند. چنانچه آیت الله شبیری زنجانی در سال‌های گذشته سخنان ارزشمندی در این‌باره بیان نمودند. با این وجود، طرفداران این‌گونه‌ سوگواری‌ها نوعی دیکتاتوری مذهبی را در جامعه شیعه دنبال می‌کنند، مثلا بعضی از مداحان در سال‌های گذشته این شعر را در مقابل اعتراضات به کار می‌بردند: «برود هرکه دلش خواست شکایت بکند/ شهر باید به من هیئتی عادت بکند»

متأسفانه چنین افرادی خود را حامی و یاور اهل‌بیت علیهم‌السلام تصور نموده و مخالفین را دشمن اهل‌بیت علیهم‌السلام قلمداد می‌کنند. با این نگاه هیچ حقی برای مخالفان در نظر گرفته نمی‌شود و اگر اعتراضی به تضییع حقوق جمعی مردم صورت گیرد، نباید به آن اهمیت داد. از این جهت است که راه‌اندازی قافله عزاداری در ایام عادی سال امری متداول توسط این جریان‌ها شده است.

اما از بُعدی دیگر برپایی مناسبت‌هایی همچون دهه محسنیه، خروج از قواعد عرفی برگرفته از اهل‌بیت علیهم‌السلام درباره عزاداری نیز می‌باشد. توضیح بیشتر این‌که در تعالیم شیعه و روایات اهل‌بیت- علیهم‌السلام- آمده است: «کُلُّ الْجَزَعِ‏ وَ الْبُکَاءِ مَکْرُوهٌ سِوَی الْجَزَعِ وَ الْبُکَاءِ عَلَی الْحُسَیْنِ، عَلَیْهِ السَّلَامُ؛ یعنی: همه عزاداری‌ها و گریستن‌ها ناپسند است مگر عزاداری و گریستن برای امام حسین، علیه‌السلام.» (شیخ طوسی، الأمالی، ص ۱۶۲)

همچنین در کتابِ معروف و معتبر کامل الزیارات نیز آمده است که امام صادق- علیه‌السلام‏- می‌فرمودند: «إِنَّ الْبُکَاءَ وَ الْجَزَعَ‏ مَکْرُوهٌ لِلْعَبْدِ فِی کُلِّ مَا جَزِعَ- مَا خَلَا الْبُکَاءَ وَ الْجَزَعَ عَلَی الْحُسَیْنِ‏ بْنِ عَلِیٍ‏ علیه‌السلام فَإِنَّهُ فِیهِ مَأْجُورٌ. یعنی: برای بنده، عزاداری و گریستن در تمام امور مکروه و ناپسند است مگر گریستن و عزاداری کردن بر حسین‏ بن علیّ علیهماالسّلام، که شخص در این گریستن مأجور و مُثاب می‌باشد.» (ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص۱۰۰.)

همچنان ‌که در سیره عملی اهل بیت- علیهم‌السلام- نیز با وجود آن‌که ایشان به استمرارِ عزاداری در سوگِ عزیزان خویش نمی‌پرداختند، امّا در دهه اول محرم و ایام عاشورای هرسال، توصیه به ذکر یاد واقعه عاشورا می‌نمودند. با این حال بعدها، شیعیان به احترامِ دیگر ائمه بزرگوار علیهم‌السلام، سالروز شهادت آنها را نیز مورد تعظیم قرار داده‌اند و با برپایی مجالسی، ضمنِ بیان مناقب آن بزرگواران و مصائب وارده بر ایشان، به بزرگداشت مقام آن حضرات می‌پردازند، که بی‌تردید این موضوع امری پسندیده و مطلوب است و موجب تعظیمِ شعائر الهی و ترویجِ معارف اهل‌بیت خواهد شد.

البته همواره صورتِ این مجالس با مجالسی که در ایام محرم تشکیل می‌شده، متفاوت بوده است و عزاداری‌ در این روزها در سطحی پایین‌تر از ایام محرم و به صورت ذکر مصیبت و گریه برای مصائب ائمه- علیهم السلام- برپا می‌شده است؛ همچنان‌که این عزاداری‌ها از سال‌روز شهادت ائمه- علیهم‌السلام- نیز فراتر نمی‌رفته است.

متأسانه بعضی با برداشت نادرست از حکمت عزاداری، گمان می کنند برای هر مصیبتی که به اهل‌بیت علیهم‌السلام در طول های متمادی وارد شده، باید لباس مشکی پوشیده و عزاداری کنند. درحالی که چنین کاری نه ممکن است و نه معقول، و نه از شیعیان خواسته شده است. زیرا در این صورت شیعه باید در تمام طول سال به سوگواری نشسته و در عزا به سر برد.

حقیقت این‌که کسی با عزاداری محسنیه مخالفت می‌کند، مخالف وجود حضرت محسن و مصیبت وارده به حضرت زهرا سلام‌الله علیها نیست، بلکه سخن در این است آیا توصیه شده که در ایامی خاص برای چنین مصیبتی سوگواری کنند؟ از این گذشته، تعیین این ایام برای عزاداری محسنیه به گونه ای صورت می‌گیرد که با مناسبت های دلخواه این افراد همچون نهم ربیع الاول تضاد نداشته باشد وگرنه در صورت دقت تاریخی، ایام محسنیّه با ایام نهم ربیع الاول تلاقی پیدا خواهند نمود و چگونه به یکباره در نهم ربیع مصیبت براداشته می‌شود و شادی‌های خارج از عرف جای آنها را می‌گیرد؟!
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 5
    به اندازه کافی افراد تندرو و نفهم به اختلاف شیعه و سنی دامن می زنند لازم نیست یک دهه دیگر درست کنید ایا در زمان امام حسن و امام حسین و دیگر امامان برای شهادت حضرت زهرا (س) سه دهه عزاداری می کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا این کار تندروی نیست؟ آیا این موضوع نمی تواند از سفارت انگلیس دامن زده شده باشد؟؟؟
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 0
    آن زمان شیعیان دلشان برای ظهور اینقدر تنگ نشده بود. آیا انگلیس به چشمان شیعه در این مصیبت اشک می آورد؟
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
    0 1
    چقدر بنده خدا استاد رحیم پور ازغدی بدعتهای تشیع انگلیسی رو تذکر داد و نزدیک بود تکفیرش کنن!
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 1
    اسلام از صدر تا کنون هر چه ضربه خورده از همین خشک مقدسهای ظاهر نما بوده. امروز هم وهابیت سلفی تکفیری و تشیع انگلیسی دامن اسلام را گرفته اند و ضربه به پیکره آن می زنند.
  • مهدی ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    1 0
    لطف کنید سطح مطالعه خودرابالاببرید وبیسوادانه حرفی نزنید.باتشکر
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 1
    این آقایان با "لایوم کیومک یا اباعبدالله" چه می کنند؟ دوری از روحانیت اصیل ,کم کم وضع را بگونه ای خواهد کرد که شهادت امام حسین(ع) درمیان دهه های من درآوردی آنان محو ومضمحل میشود.
  • رضا ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    3 0
    همانطور که دوستمان گفت کمی سطح سوادتان را بالا ببرید و کمی تاریخ مطالعه کنید البته کسانی که این گونه اظهار نظر می کنند حرجی نیست چون دین شناس نیستند نه اینکه این دوماه محرم و صفر را مشکی پوش بوده و عزاداری می کردند که حالا نگران دهه عسکریه و محسنیه هستند جهت اطلاع سه روز پس از شهادت پیامبر به خانه حضرت زهرا هجوم بردند درب خانه را آتش زدند سینه حضرت زهرا را شکستند حضرت محسن او را سقط کردند آیا این مصایب کم است شیعه در این ایام اگر بمیرد کم است ولی چه فایده عده ای از خدا بی خبر اینگونه به دستگاه اهل بیت شبهه وارد می کنند زیرا اگر زیارت ناحیه که متعلق به امام زمان است را خوانده باشید ایشان می فرماید یا جدا صبح و شام برایت گریه می کنم و اگر اشک چشمم خشک شود خون گریه می کنم آیا حضرت تعارف کرده معنی این حرف اینکه 365 روز حالت حضرت همین گونه است حال اگر شما از خودتان اظهار نظر دارید خواهشمند به همه تعمیم ندهید که شبه وارد کردن به دستگاه اهل بیت سخت چوبی دارد
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    0 1
    دهه محسنیه جدیدا هم دهه حسنیه امان از متحجرین مقدس نما!
  • پارسا ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
    1 1
    نظرات منفی منو کشته ،بیشتر از نظرات مثبته ،واقعا جای بحث داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس