بانوی حافظ قرآن با گلایه از نبود استاد و کمبود فضاهای آموزشی در شهرستان کردکوی، گفت: در طول بیش از 10 سالی که از فعالیت قرآنی‎ام می‎گذرد مسؤول دلسوزی که برای حافظان قرآن کاری انجام دهد، در شهرستان کردکوی ندیده‌ام.

به گزارش مشرق،حافظان قرآن در بهشت جایگاه والایی دارند، به طوری‎ که پیامبر اکرم(ص) در روایاتی فرمودند: « درجات بهشت به تعدد آیه‎های قرآن است. وقتی که صاحب قرآن وارد بهشت شود، به وی می‎گویند بخوان و بالا برو که هر آیه‎ای را درجه‎ای است. پس برتر از درجه حافظ قرآن درجه‌ای نیست.»

از طرفی مقام معظم رهبری نیز بارها در بیانات خود به اهمیت حفظ و تدبر در قرآنی تأکید کرده‌اند و همچنین در دیدار با حافظان، قاریان و اساتید قرآنی در 11 مرداد سال 1390 بر تربیت 10 میلیونی حافظان قرآن کریم اشاره فرموده و گفتند «یکی از چیزهایی که می‌تواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم. من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند. حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم. اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده‌اند و دارند برنامه‌هایی را فراهم می‎کنند برای اینکه ان‌شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‎گوییم ان‌شاءاللَّه ما باید 10 میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.»

«عظیمه کیانی» بانوی 37 ساله اهل شهرستان کردکوی است که فعالیت‎های قرآن خود را از سال 1381 آغاز کرده و بعد از حفظ قرآن کریم اکنون بیش از 10 سال است که به تدریس قرآن و تربیت حافظان قرآنی می‎پردازد.

گلایه بانوی حافظ قرآن از نبود استاد و کمبود فضای آموزشی/ فرزندم هنگام گریه تنها با صدای قرآن آرام می‎شد

فعالیت‎های قرآنی را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟

کیانی: فعالیت‎های قرآنی را از سال 1381 آغاز کردم. در آن زمان وقتی از شرکت یکی از دوستانم در کلاس‎های روخوانی و روانخوانی قرآن کریم سازمان تبلیغات مطلع شدم با همکاری ایشان در آن کلاس حضور یافتم و دوره روخوانی و روانخوانی قرآن را گذراندم. بعد از آن یکی از دختران همسایه‎مان در زمینه حفظ قرآن در کلاس‎های مهد قرآن شرکت داشتند که پس از پرسیدن شرایط و الزامات شرکت در کلاس حفظ، فعالیتم را در زمینه حفظ قرآن آغاز کردم. وقتی در کلاس حفظ شرکت داشتم با توجه به منظم بودن و حفظ دقیق و مرتب مورد توجه مربی قرآن واقع شدم و تشویق‎های ایشان در روند حفظم تأثیر به‎سزایی داشت.

* 3 ساله حافظ کل قرآن شدم

روند حفظ قرآن برای شما چند ماه به طول انجامید؟

کیانی: مدت سه سال طول کشید تا حفظ قرآن را به پایان برسانم. البته شیوه حفظ ما طوری بود که هر 10 جزء از قرآن کریم را که حفظ می‎کردیم در دوره‎ی 6 الی هفت ماهه آن حفظیات را تثبیت می‎کردیم و مجدد سراغ 10 جزء بعدی و سپس تثبیت آن می‎رفتیم که این روند تا پایان حفظ قرآن ادامه داشت.

گلایه بانوی حافظ قرآن از نبود استاد و کمبود فضای آموزشی/ فرزندم هنگام گریه تنها با صدای قرآن آرام می‎شد

 هدف شما از حفظ قرآن چه بود؟

کیانی: مهم‎ترین هدف هر حافظ انس و دوستی با قرآن است و اینکه حفظ قرآن موجب ارتباط روزانه انسان با خداوند می‎شود که این ارتباط روزانه، همنشینی با خداوند و کلام نور را به همراه دارد که قطعاً تأثیرات فراوانی بر انسان دارد و البته وظیفه حافظ نیز انس و ارتباط با مفاهیم قرآنی و به‎کارگیری آن در ارتباطات و جریان زندگی است.

 معمولاً یکی از مواردی که در حفظ قرآن مشاهده می‎شود ریزش‎های حافظان در میانه‎ راه است، به نظر شما علت این ریزش‎ها چیست؟

کیانی: حفظ قرآن کاری است که نیاز به پشتکار و همت بلند دارد و فرد باید زحمات زیادی را در طی حفظ قرآن متحمل شود و برای حضور مرتب در کلاس‎ها، مرور و حفظ دقیق تلاش کند؛ در واقع حفظ قرآن نیازمند یک برنامه مرتب یک، دو یا پنج ساله است. اینطور نیست که کسی یک روز حفظ کند و بگوید حالا دو سه روز دیگر مرور و یا حفظ می‎کنم بلکه نیاز به کار مداوم و بدون وقفه دارد.

به عنوان مثال در دوره‎ای که ما قرآن را حفظ می‎کردیم حدود 100 نفر حفظ قرآن را در میانه راه رها کردند و تنها دو نفر توانستند حافظ قرآن شوند. برخی از آنهایی که حفظ قرآن را رها کردند از یک جزء تا پنج جزء قرآن را حفظ بودند، اما موفق به اتمام کار نشدند.

حفظ قرآن چه تأثیراتی در زندگی شما داشته است؟

کیانی: قرآن برنامه زندگی است. وقتی انسان با کلام خداوند ارتباط پیدا می‎کند یک ارتباط نورانی بین انسان با قرآن و به عبارتی با خداوند ایجاد می‎شود که ناخودآگاه تاثیر فراوانی روی انسان می‎گذارد و انسان را از مسیر اشتباه و گناه باز می‎دارد.

 از موفقیت‎هایی که تاکنون کسب کردید از رتبه‎ها و مقام‎ها برایمان بگویید؟

کیانی: در طی این سال‎ها رتبه‎های مختلف شهرستانی، استانی، منطقه‎ای داشته و به مسابقات کشوری نیز راه یافتم. کسب رتبه نخست مسابقات بسیج و مسابقات اوقاف در حفظ کل و حفظ 20 جزء در مرحله شهرستانی و استانی و کسب رتبه نخست مراحل شهرستانی، استانی و منطقه‎ای هلال احمر از جمله افتخاراتی بود که تاکنون کسب کردم.

 شما به عنوان یک حافظ قرآن برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیونی حافظان قرآن کریم چه کردید؟

کیانی: اینکه مقام معظم رهبری به تربیت 10 میلیونی حافظان قرآن اشاره فرمودند به دلیل کم بودن تعداد حافظان نسبت به دیگر کشورهای اسلامی است. ایران با جمعیتی بیش از 70 میلیون نفر حافظان قرآن کمی دارد و نشان می‎دهد تا تحقق مطالبه معظم‎له فاصله زیادی وجود دارد.

بنده نیز به عنوان یک حافظ قرآن و کسی که به مدت 10 سال تدریس حفظ قرآن انجام می‎دهم حافظان قرآن در جزءهای مختلف اعم از 10 جزء، 20 جزء و حافظ کل قرآن کریم تربیت کردم.

 همسر شما برای ادامه مسیر قرآنی چه میزان همراه شما بودند؟

کیانی: همسرم از همان ابتدا با بنده همکاری داشتند. الآن هم زهرا را که مشغول حفظ قرآن است با روش‎های مختلف اعم از خرید هدایای قرآنی تشویق می‎کند و هر زمانی که زهرا درخواست کند که پدرش از وی سؤال کند، حتماً این کار را انجام می‎دهد.

  *فرزندم هنگام گریه تنها با صدای قرآن آرام می‎شد

پس فرزند شما نیز در حفظ قرآن فعالیت دارند؟ برای تربیت قرآنی و تشویق آنها به حفظ چه می‎کنید؟

کیانی: بله همینطور است. زهرا جزء 30 قرآن را به پایان رسانده و در حال حاضر 12 صفحه از جزء یک قرآن را حفظ کرده است.

از همان دوران نوزادی معمولاً ترتیل قرآن کریم در منزل روشن بود و زهرا ناخودآگاه هنگام گریه با صدای قرآن آرام می‎شدند. حتی وقتی به سن سه سالگی رسیدند وقتی با ایشان حفظ کار می‎کردم آمادگی خوبی داشتند چون تمامی این آیات را در دوران نوزادی شنیده و از آمادگی ذهنی برخوردار بودند. از همان کودکی همراه بنده در کلاس‎های حفظ حضور داشت تا اینکه در سن 6 سالگی به مدت یک سال موفق به حفظ جزء 30 شد و الآن که در سن هفت سالگی به سر می‎برد قسمتی از سوره بقره را حفظ کرده است در عین حال که روزانه حفظ و مرور را با ایشان کار می‎کنم.

 به افرادی که می‎خواهند وارد عرصه حفظ قرآن شوند، چه توصیه‎ای دارید؟

کیانی: در اولین مرحله در دوره‎های روخوانی و روانخوانی و تجوید قرآن کریم شرکت کنند سپس برای حفظ قرآن اقدام کنند. برای حفظ نیز حضور در کلاس الزامی است زیرا علاوه‎بر برخوردار شدن از راهنمایی استاد در جمع قرآنی نیز حضور دارد و روند حفظ قرآن فرد تسهیل می‎شود. همچنین تکرار فراوان داشته باشند و از CD‎های قرآنی استفاده کند.

البته نکته مهم آن است که حفظ قرآن همت، تلاش، پشتکار و توکل می‎خواهد. گاهی اوقات برخی اشخاص بر اساس علاقه شخصی می‎آیند بعد از چند ماه با مشاهده سختی کار حفظ را رها می‎کنند در حالی که انسان باید از همان ابتدا در زمینه حفظ قرآن شناخت پیدا کند و سپس با توجه به توانمندی‎های خود در این عرصه وارد شود.

 *سازمان تبلیغات اسلامی گلستان مشکلات حافظان کردکویی را پیگیری کند

از مسؤولان فرهنگی به ویژه مسؤولان قرآنی چه انتظاری دارید؟

کیانی: با وجود اینکه بیش از 10 سال است که حافظ قرآن شدم و در این حوزه فعالیت دارم مسؤول دلسوزی که برای حافظان کاری انجام دهد، وجود نداشت. به همین دلیل است که سال‎هاست در مسابقات شرکت نکردم زیرا به دلیل نداشتن اساتید خبره کسب مقام در مرحله استانی و شهرستانی متوقف می‎شود. در حال حاضر شهرستان کردکوی از نبود امکانات و فضاهای آموزشی رنج برده و حافظان از وجود استاد قرآنی نیز محروم هستند، از این رو کلاس حفظ قرآنی که نتیجه داشته باشد و حافظ تربیت کند، در کردکوی وجود ندارد.

البته از سازمان تبلیغات اسلامی درخواست کردیم با هزینه شخصی خودمان و بخشی با هزینه سازمان یک استاد باتجربه بفرستند که البته یکی از استادان کشوری و باتجربه مدتی در کردکوی بودند و در این مدت رضایت بسیاری از حافظان قرآن این شهرستان داشتند اما متأسفانه سازمان تبلیغات به دلیل عدم توان مالی از ادامه پرداخت شهریه پرهیز کرد و کلاس متوقف شد که در حال حاضر در شهرستان کردکوی کلاس حفظ قرآن وجود ندارد به عنوان یک حافظ قرآن از سازمان تبلیغات اسلامی استان درخواست می‎کنم کمبود استاد و نبود فضاهای آموزشی در کردکوی را پیگیری کند.

*بدون یاری اهل بیت(ع) قادر به حفظ قرآن نبودم

از حس و حال روزهای پایانی حفظ قرآن برایمان بگویید؟

کیانی: برای حفظ جزء 30 را که ابتدا حفظ کرده بودیم. برای همین به جزء 29 که رسیده بودیم اشتیاق فراوانی برای اتمام حفظ داشتیم تا سریع‎تر به درجه حافظ قرآن کریم برسیم.

بسیار خوشحال بودم و برایم باورکردنی نبود. کاری که در درجه نخست به لطف خداوند و یاری اهل بیت(ع) و در نتیجه سه سال پشتکار و تلاش به ثمر نشسته بود.

معتقدم در صورتی که یاری و کمک اهل بیت(ع) نبود، قادر به حفظ قرآن کریم نبودم حتی امروز نیز اگر لطف ائمه(ع) نباشد قادر به مرور محفوظات نخواهم بود.

آیه‎ای از قرآن کریم که بیشترین تأثیر را روی شما داشت، کدام آیه بود؟

کیانی: انسان وقتی با مفاهیم قرآن آشنا شود تمامی آیات قرآن در زندگی و چگونه زیستن او تأثیرگذار است اما برخی از آیات تاثیرگذاری بیشتری در ذهن می‎گذارد.

برای خودم تأثیرگذارترین آیه از قرآن آیه 53 سوره زمر بود که خداوند فرمودند:« قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ اَسْرَفُوا عَلى اَنْفُسِهِمْ لاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَهِ اللّهِ اِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً اِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیم» به این معناست که « بگو اى بندگانم که زیاده بر خویشتن ستم روا داشته‏اید، از رحمت الهى نومید مباشید، چرا که خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، که او آمرزگار مهربان است.»

این بانوی حافظ قرآن دو فرزند به نام‎های زهرا و ابوالفضل دارد که «زهرا مازندرانی» در حال حفظ قرآن است و تاکنون توانست جزء 30 و قسمتی از جزء یکم قرآن را حفظ کند در ادامه گفت‎وگویی کوتاه با این نونهال قرآنی را از نظر می‎گذرانید.

چه میزان به حفظ قرآن علاقه دارید؟

مازندرانی: خیلی زیاد. همینطور دوست دارم تا حفظ کل قرآن ادامه دهم که ان‎شاءالله به زودی به هدفم می‎رسم.

زهرا خانم! هدف شما از حفظ قرآن چیست؟

مازندرانی: دوست دارم با قرآن انس بگیرم و ارتباطم با خداوند بیشتر شود.

 تا اینجای کار که مشغول حفظ قرآن بودید سخت‎ترین و دوست‎داشتنی‎ترین سوره از قرآن کدام بود؟

مازندرانی: از نظر من و تجربه‎ای که تاکنون از حفظ داشتم سخت‎ترین سوره، سوره بقره و دوست‎داشتنی‎ترین سوره هم سوره طارق بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس